• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • martinan

Man får ha grävling. fast asså jag har träffat tama grävlingar och dem är ju kanske mer som ett får eller så till att vara tama..

• Vissla
    KattSvansen skrev 2011-01-14 12:39:24 följande:
    Från jordbruksverkets sida :
    Vissa djur är inte tillåtna att ha som sällskapsdjur
    Det finns djur som inte är tillåtet att hålla som sällskapsdjur.
    De är apor rovdjur förutom hund, katt, tamiller och grävling rovfåglar hybrider mellan tamhund och varg och hybrider mellan tamkatt och vilda katter

Anledningen till att man inte får ha dessa djur som sällskapsdjur är helt enkelt att de anses vara för svåra att hålla på ett bra sätt för privatpersoner.

Läs vad du har skrivit en gång till
    rovdjur förutom hund, katt tamiller och grävling.

Jag hade planerat att ha flera grävlingar utomhus samt även getter och änder igelkottar osv då jag anser att det är viktigt att barnen lär sig i tidig ålder värdet av djur.
    Naturligtvis är planen att djuren ska leva ett så naturligt liv som möjligt, går inte det så blir det ingen grävling
  • KattSvansen
    semlorna skrev 2011-01-14 12:42:32 följande:
    Du får nog läsa lite nogrannare. Man får ha grävling. Man får inte ha rovdjur FÖRUTOM hund, katt, tamiller och grävling
    Det var ju det jag menade. Att man får ha grävling som husdjur.
  • Vissla
    giftfri skrev 2011-01-14 12:43:51 följande:
    Då får du problem, eftersom det är olagligt att ha vilda djur i fångenskap.., eller ens som husdjur..
    Grävling är tillåtet såvida jag inte går och tar en grävling från ett gryt vilket jag naturligtvis inte planerat att göra därav frågorna om uppfödning i ts
  • Vissla
    KattSvansen skrev 2011-01-14 12:47:47 följande:
    missförstod ditt inlägg om du var på det klara med att man får ha grävling.
  • semlorna
    KattSvansen skrev 2011-01-14 12:47:47 följande:
    Då förstår jag inte alls meningen med ditt inlägg. Varför skriva vilka djur hon inte får ha och varför när det inte är nån av dom hon vill ha? Att man FÅR betyder inte att det är lämpligt heller. I USA får man ha tigrar som husdjur, är det lämpligt bara för att det är lagligt?
  • mimsan01
    KattSvansen skrev 2011-01-14 12:39:24 följande:
    Från jordbruksverkets sida :
    Vissa djur är inte tillåtna att ha som sällskapsdjur
    Det finns djur som inte är tillåtet att hålla som sällskapsdjur.
    De är apor rovdjur förutom hund, katt, tamiller och grävling rovfåglar hybrider mellan tamhund och varg och hybrider mellan tamkatt och vilda katter

Anledningen till att man inte får ha dessa djur som sällskapsdjur är helt enkelt att de anses vara för svåra att hålla på ett bra sätt för privatpersoner.

Gör jordbruksverket skillnad på grävlingar som sällskapsdjur och tamdjur? Man kan ju ha ett hägn med något så när tama grävlingar att använda i jakt och så, men det är kanske inget man gullar med?
  • KattSvansen
    Vissla skrev 2011-01-14 12:49:38 följande:
    missförstod ditt inlägg om du var på det klara med att man får ha grävling.
    Helt klart från min sida
  • mimsan01
    mimsan01 skrev 2011-01-14 12:52:05 följande:
    Gör jordbruksverket skillnad på grävlingar som sällskapsdjur och tamdjur? Man kan ju ha ett hägn med något så när tama grävlingar att använda i jakt och så, men det är kanske inget man gullar med?
    Äsch- bortse från mitt inlägg, jag läste för fort..Man får ju ha grävling.
  • Fyrbarnsmorsa
    FreeForAll skrev 2011-01-14 12:45:52 följande:
    Svanar är bättre att ha som husdjur har jag hört.
    Haha
Svar på tråden skaffa grävling