-
-
Svar på tråden Är detta perverst?
-
Jag tror inte du kan riktigt jämföra obskyr småpartiledare med fredsprisvinnare, mördare och terrorist, vad beträffar global auktoritet och genomslagskraft.
-
Nej. Det är inte perverst. Det är ett reportage om och med människor som lever nära naturen och djuren. Vi som lever i ett "civiliserat" land har svårt att titta på detta utan våra kulturella glasögon. Vi är alla olika. Har olika seder och bruk, olika kulturer och levnadssätt. Bara för att det inte är samma sak som JAG gör, tänker eller tycker så innebär inte det att det är fel per aotomatik.
Vi skulle nog i flera avseenden må bättre här i västvärlden av att skippa det moderna och leva lite mer primitivt vi också. Är det några som är lata så är det nog vi..........................................................;) -
Fast oavsett vem man jämför med så kvarstår den lilla detaljen att Afrika är en hel kontinent och innrhåller väldigt många människor. Precis som Europa. Vem skulle kunna uttala sig för och representera alla Européer? Jag tror inte att det är någon för vi är så olika varandra precis som människor i Afrika också är olika varandra. Eller inte precis som då de egentligen är ännu mer olika varanda än vad vi är.brandskyddskontroll skrev 2011-02-18 04:49:24 följande:Jag tror inte du kan riktigt jämföra obskyr småpartiledare med fredsprisvinnare, mördare och terrorist, vad beträffar global auktoritet och genomslagskraft.
-
Lite googling pekar på att ordet inte ska översättas till "Whites" utan till Boer. Att en vit kille står med och sjunger tyder väl också på att det har en politisk koppling snarare än ras. Att man sjöng sådana sånger i ett land som levt med Apartheid tycker jag inte heller är så märkligt.brandskyddskontroll skrev 2011-02-18 04:49:24 följande:Jag tror inte du kan riktigt jämföra obskyr småpartiledare med fredsprisvinnare, mördare och terrorist, vad beträffar global auktoritet och genomslagskraft.
" target="_blank">
Och hur är videon relevant för dina tidigare inlägg för att afrikaner inte kan eller vill förbättra sina egna liv? -
Undrar varför jag kommer tänka på Tage Danielssons generaliseringsövning:
Om negrers lättja.
Vissa människor är lata.
Vissa negrer är lata.
Vissa vita är inte lata.
Vissa negrer är mycket lata.
Vissa vita är lite lata.
Negrer är i allmänhet lata.
Vita är sällan lata.
Det finns lättingar här i världen,
mest negrer.
Negrer är lata.
Vad du verkar lat, är du neger?
Det var mig en flitig neger,
han måste vara vit. -
Boere är en etnisk, inte politisk grupp, och består av efterkommare av nederlandska och tyska utvandrare. Boer är Afrikaans och betyder farmare. Sången i fråga uppmanar till folkmord och etnisk rensning.Toboas skrev 2011-02-18 07:58:19 följande:Lite googling pekar på att ordet inte ska översättas till "Whites" utan till Boer. Att en vit kille står med och sjunger tyder väl också på att det har en politisk koppling snarare än ras. Att man sjöng sådana sånger i ett land som levt med Apartheid tycker jag inte heller är så märkligt.
Och hur är videon relevant för dina tidigare inlägg för att afrikaner inte kan eller vill förbättra sina egna liv?
Trådstarten ställer frågan, "Är detta perverst"?
Jag anser att det pågående folkmordet i Sydafrika, och dets nedtystning i medierna, är inte bara perverst, men ett brott mot mänskligheten. -
Nu är det så att jag känner en vit sydafrikan, och han flyttade inte hit för att de svarta var så hemska mot de vita, om man så säger...brandskyddskontroll skrev 2011-02-18 21:45:06 följande:Boere är en etnisk, inte politisk grupp, och består av efterkommare av nederlandska och tyska utvandrare. Boer är Afrikaans och betyder farmare. Sången i fråga uppmanar till folkmord och etnisk rensning.
Jag anser att det pågående folkmordet i Sydafrika, och dets nedtystning i medierna, är inte bara perverst, men ett brott mot mänskligheten. -
Jodå, jag vet det. Jag har en vän som är boer. Det jag vände mig emot var att man i klippet översatte det till "vita personer" när det handlade om en kampsång från ANC som riktade sig mot de styrande.brandskyddskontroll skrev 2011-02-18 21:45:06 följande:Boere är en etnisk, inte politisk grupp, och består av efterkommare av nederlandska och tyska utvandrare. Boer är Afrikaans och betyder farmare. Sången i fråga uppmanar till folkmord och etnisk rensning.
-
Vad har det med saken att göra?brandskyddskontroll skrev 2011-02-24 18:03:58 följande:Tonorspojke mördar vit polis:
www2.tbo.com/video/2011/feb/23/nicolas-lindsa.../
www2.tbo.com/content/2011/feb/24/240724/PMENE.../ -
Mitt fel, skulle startat ny tråd.Toboas skrev 2011-02-24 18:32:36 följande:Vad har det med saken att göra?Hamba Hamba kahle Mkhonto Mkhonto we-Mkhonto,Toboas skrev 2011-02-19 08:30:04 följande:Jodå, jag vet det. Jag har en vän som är boer. Det jag vände mig emot var att man i klippet översatte det till "vita personer" när det handlade om en kampsång från ANC som riktade sig mot de styrande.
Mkhonto Wesizwe 2x
Thina Thin' abant' boMkhonto sizimisele
ukuwabulala wona amabhunu. 2x
[Go Go well Mkhonto Mkhonto you Mkhonto,
Mkhonto Wesizwe 2x
We We the people of Mkhonto we are determined
to kill the Boers.] 2x
Det var National Party som var styrande. Märk att dessa spjutkastare sjunger "kill the boers", inte "kill the NP". Fast att sjunga om att mörda et helt politiskt parti är ju perverst i sig.
Så resonerar man nu:
www.eyewitnessnews.co.za/articleprog.aspx
Man får altså uppmana till mord mot folkgrupp, om denna folkgrupp bara är vit. -
De lever inte i Sverige. De lever i ett land där man nyligen uppmuntrade till mord mot folkgrupp, så länge den var svart. Det blir litet så då.brandskyddskontroll skrev 2011-02-24 18:49:36 följande:Mitt fel, skulle startat ny tråd.Hamba Hamba kahle Mkhonto Mkhonto we-Mkhonto,Toboas skrev 2011-02-19 08:30:04 följande:Jodå, jag vet det. Jag har en vän som är boer. Det jag vände mig emot var att man i klippet översatte det till "vita personer" när det handlade om en kampsång från ANC som riktade sig mot de styrande.
Mkhonto Wesizwe 2x
Thina Thin' abant' boMkhonto sizimisele
ukuwabulala wona amabhunu. 2x
[Go Go well Mkhonto Mkhonto you Mkhonto,
Mkhonto Wesizwe 2x
We We the people of Mkhonto we are determined
to kill the Boers.] 2x
Det var National Party som var styrande. Märk att dessa spjutkastare sjunger "kill the boers", inte "kill the NP". Fast att sjunga om att mörda et helt politiskt parti är ju perverst i sig.
Så resonerar man nu:
www.eyewitnessnews.co.za/articleprog.aspx?id=...
Man får altså uppmana till mord mot folkgrupp, om denna folkgrupp bara är vit. -
Exakt, viktigt att inte glömma bort är att även inom ett och samma land i Afrika finns det olika folkgrupper och språk. Det tog man inte hänsyn till under kolonialismen så det blev som det blev, att inte ens de styrande ipoirot skrev 2011-02-18 07:11:00 följande:Fast oavsett vem man jämför med så kvarstår den lilla detaljen att Afrika är en hel kontinent och innrhåller väldigt många människor. Precis som Europa. Vem skulle kunna uttala sig för och representera alla Européer? Jag tror inte att det är någon för vi är så olika varandra precis som människor i Afrika också är olika varandra. Eller inte precis som då de egentligen är ännu mer olika varanda än vad vi är.
ett specifikt land kan alltid representera olika folkgrupper. -
Pappa2006 skrev 2011-02-18 05:31:34 följande:Nej. Det är inte perverst. Det är ett reportage om och med människor som lever nära naturen och djuren. Vi som lever i ett "civiliserat" land har svårt att titta på detta utan våra kulturella glasögon. Vi är alla olika. Har olika seder och bruk, olika kulturer och levnadssätt. Bara för att det inte är samma sak som JAG gör, tänker eller tycker så innebär inte det att det är fel per aotomatik.
Vi skulle nog i flera avseenden må bättre här i västvärlden av att skippa det moderna och leva lite mer primitivt vi också. Är det några som är lata så är det nog vi................................................ ..........;) -
Varför tycker du inte att vita ska ha rätt till självstyre? Sedan 1994 har Sydafrika varit ett enpartisystem med vänsterextrema ANC permanent vid makten och helt utan någon reell opposition.Kitsune skrev 2011-02-25 15:37:38 följande:Exakt, viktigt att inte glömma bort är att även inom ett och samma land i Afrika finns det olika folkgrupper och språk. Det tog man inte hänsyn till under kolonialismen så det blev som det blev, att inte ens de styrande i
ett specifikt land kan alltid representera olika folkgrupper.Något folkmord på svarta har man aldrig genomfört, förespråkat eller haft för avsikt att genomföra i Sydafrika, förutom för det folkmord på afrikaner med nederländsk/tyskt ursprung som ANC och MK förespråkar.Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 14:29:00 följande:De lever inte i Sverige. De lever i ett land där man nyligen uppmuntrade till mord mot folkgrupp, så länge den var svart. Det blir litet så då.
Exempel på folkmord på svarta är folkmorden i Rwanda och Burundi, och kan du gissa hudfärgen på de som genomförde de folkmorden? -
Vet du vad, du kan få diskutera det med min (vita) sydafrikanska bekant.brandskyddskontroll skrev 2011-02-26 00:19:33 följande:Varför tycker du inte att vita ska ha rätt till självstyre? Sedan 1994 har Sydafrika varit ett enpartisystem med vänsterextrema ANC permanent vid makten och helt utan någon reell opposition.Något folkmord på svarta har man aldrig genomfört, förespråkat eller haft för avsikt att genomföra i Sydafrika, förutom för det folkmord på afrikaner med nederländsk/tyskt ursprung som ANC och MK förespråkar.Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 14:29:00 följande:De lever inte i Sverige. De lever i ett land där man nyligen uppmuntrade till mord mot folkgrupp, så länge den var svart. Det blir litet så då.
Exempel på folkmord på svarta är folkmorden i Rwanda och Burundi, och kan du gissa hudfärgen på de som genomförde de folkmorden?