-
-
Svar på tråden Är detta perverst?
-
Nja... Afrika kolonialinerades aldrig eftersom klimatet var för tufft vilket ledde till ren utsugning i motsats till Asien där man faktiskt byggde strukturer. Till det så fanns det redan nationalstater i Asien vars gränser kunde behållas mer eller mindre efter de Europeiska staterna drog sig tillbaka.brandskyddskontroll skrev 2011-02-15 18:47:02 följande:Afrika sitter på enorma naturresurser, men har ingen kompetent eller villig arbetskraft att utnyttja den. Så har det varit sedan urminnes tider. Och detta är unikt för Afrika och Afrikaner. Att Europa skall ha sysslat med utsugning är en historieförfalskning. Jämför Sydrhodesia, ett civiliserat och välstående land, med dagens "fria" Zimbabwe.
Glöm inte att Afrika haft några högcivilisationer också.
Läs gärna boken Guns, Germs and Steel för en lite mer nyanserad uppfattning. -
OJ! Får man fråga var du fått din "kunskap" ifrån? Det är ju en rätt skev bild av Afrika du målar upp. Jag blir så jävla trött när folk sprider fördomar som enbart leder till ökad rasism och ovilja att förändra världen.brandskyddskontroll skrev 2011-02-15 18:47:02 följande:Nu har ju aldrig Afrika varit någon lyckad källa för arbetskraft. Amerikanska södern led av dålig ekonomi som följd av slaveriet och hade inte en chans att vinna inbördeskriget. Genom att vägra överge Fort Sumpter räddade helt enkelt Unionen Konfederationen från en säker ekonomisk och social undergång. Och titta bara hur det har gått med andra f.d. slavkolonier, t.ex. Haiti. USA hade utvecklats mycket snabbare om ingen slav hade satt sin fot där. Det är ingen slump att de rikaste och mest utvecklade staterna inte var slavstater.
Afrika sitter på enorma naturresurser, men har ingen kompetent eller villig arbetskraft att utnyttja den. Så har det varit sedan urminnes tider. Och detta är unikt för Afrika och Afrikaner. Att Europa skall ha sysslat med utsugning är en historieförfalskning. Jämför Sydrhodesia, ett civiliserat och välstående land, med dagens "fria" Zimbabwe.
Om nu Afrikaner är så lata och dumma, hur kommer det sig då att flera afrikanska länder har en stark växande medelklass och en tillväxt jämförbar med vissa Europeiska länder, i några fall till och med högre? -
Primitiva?Free Spirit skrev 2011-02-14 19:46:30 följande:Ser ikke noe pervers i dette, men veldig ekelt! No er jo dette primitive folk..med lite hjelpemiddel. -
Jag är inte rasist, jag vill inget annat hellre än att se Afrika komma i kapp med resten av världen.ThePointOfItAll skrev 2011-02-15 21:55:10 följande:OJ! Får man fråga var du fått din "kunskap" ifrån? Det är ju en rätt skev bild av Afrika du målar upp. Jag blir så jävla trött när folk sprider fördomar som enbart leder till ökad rasism och ovilja att förändra världen.
Om nu Afrikaner är så lata och dumma, hur kommer det sig då att flera afrikanska länder har en stark växande medelklass och en tillväxt jämförbar med vissa Europeiska länder, i några fall till och med högre?
Afrika har haft kontakt med omvärlden länge innan den moderna Europeiska perioden. Genom handel har Afrikanerna alltid haft tillgång till alla tänkbara verktyg för att skapa bestående civilisationer. Husdjur, utsäde, verktyg, kultur, vetenskap. Men Afrika har varken haft någon upplysningstid eller industriell revolution. Det ända som har stått i vägen för detta, som vi har sett i YouTube-videon från National Geographic, är Afrikanerna själva. Jag vill inte gärna stämpla en hel kontinents folk som dumma eller lata, så jag låter er dra era egna slutsatser. -
Att betrakta Afrika & afrikaner som ett stort homogent problem är i sanning ett misstag.brandskyddskontroll skrev 2011-02-15 23:26:26 följande:Jag är inte rasist, jag vill inget annat hellre än att se Afrika komma i kapp med resten av världen.
Afrika har haft kontakt med omvärlden länge innan den moderna Europeiska perioden. Genom handel har Afrikanerna alltid haft tillgång till alla tänkbara verktyg för att skapa bestående civilisationer. Husdjur, utsäde, verktyg, kultur, vetenskap. Men Afrika har varken haft någon upplysningstid eller industriell revolution. Det ända som har stått i vägen för detta, som vi har sett i YouTube-videon från National Geographic, är Afrikanerna själva. Jag vill inte gärna stämpla en hel kontinents folk som dumma eller lata, så jag låter er dra era egna slutsatser.
Se Hans Roslings (nu smått klassiska) presentation.
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html -
Att vita Sydafrika är mycket rikare och mer utvecklad än resten av Afrika är ju inte konstigt. Men problemen i Afrika finns i samtliga Afrikanska land i olika grader, med en gemensam nämnare, arbetskraften.SkåneP skrev 2011-02-16 08:30:23 följande:Att betrakta Afrika & afrikaner som ett stort homogent problem är i sanning ett misstag.
Se Hans Roslings (nu smått klassiska) presentation.
www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best...
Du ser ju själv animationerna. Samtliga land genomgår ungefär samma utveckling förutom Afrika, som sitter kvar i skiten. Han jämförde ju också Haiti med Cuba. I Haiti, med en Afrikansk befolkning, äter man lera från marken där djur och människor bajsar, därav problemen med kolera och parasiter. (
) Cuba, en totalitär kommuniststat till trots, består av spanjorer och har läskunnighet på 99.8% och medellivslängd på 77.64.
Till och med Vietnam, under samtidigt kommunistiskt skräckvälde och amerikansk förstörelse, växte och förbättrades i levnadsstandard. Det är bara möjligt hos ett folk som kan och vil. -
Du menar seriöst att afrikaner inte kan eller vill förbättra sin levnadsstandard?brandskyddskontroll skrev 2011-02-16 09:56:45 följande:Att vita Sydafrika är mycket rikare och mer utvecklad än resten av Afrika är ju inte konstigt. Men problemen i Afrika finns i samtliga Afrikanska land i olika grader, med en gemensam nämnare, arbetskraften.
Du ser ju själv animationerna. Samtliga land genomgår ungefär samma utveckling förutom Afrika, som sitter kvar i skiten. Han jämförde ju också Haiti med Cuba. I Haiti, med en Afrikansk befolkning, äter man lera från marken där djur och människor bajsar, därav problemen med kolera och parasiter. (
" target="_blank">
) Cuba, en totalitär kommuniststat till trots, består av spanjorer och har läskunnighet på 99.8% och medellivslängd på 77.64.
Till och med Vietnam, under samtidigt kommunistiskt skräckvälde och amerikansk förstörelse, växte och förbättrades i levnadsstandard. Det är bara möjligt hos ett folk som kan och vil.
Ser du det som ett kulturellt problem i alla Afrikas länder eller ett genetiskt problem hos de mest genetiskt varierade folkslagen i världen? -
Jag är varken antropolog eller genetiker, så det kan jag inte svara på. Men den enda logiska förklaringen är att Afrikas befolkning saknar vilja eller förmåga att förbättra sin egen situation, utan bara fortsätter med mera våld, primitiva ritual och spridning av HIV.
-
Då hoppas jag att du inte röstade på något parti som är emot att alla afrikaner som vill ha ett bättre liv ska ha möjlighet att flytta hit...brandskyddskontroll skrev 2011-02-16 21:51:04 följande:Jag är varken antropolog eller genetiker, så det kan jag inte svara på. Men den enda logiska förklaringen är att Afrikas befolkning saknar vilja eller förmåga att förbättra sin egen situation, utan bara fortsätter med mera våld, primitiva ritual och spridning av HIV. -
Bläää! Jag är glad över att vara svensk för det där såg hemskt ut! Men, men, alla kulturer har väl sina ritualer...