• Kiira

bebis juli 2011 =)

hejsan! finns en väldans massa trådar om bf kring juli. men de är så ofantligt stora o svåra o hänga med i om man inte gjort de från start.

så ja tänkte att ja öppnar en ny tråd som ja hoppas inte blir sådär stor utan mera lagom.
     ända "kravet" är att vi väntar bebis i juli. vilket barn i ordningen spelar ingen roll. =)

så om du liksom ja ska ha bebis i juli och vill ha någon att dela denna längtan med så skriv!

kram från en riktigt kallt norrland! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:46
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:47
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

• Svar på tråden bebis juli 2011 =)
  • Annaliz
    Ofeigur skrev 2011-05-27 19:23:50 följande:
    Jag tror dom räknar lika oavsett. Men jag vet inte till hundra.
    Jag kollade just upp sjukpenningen och den skulle innebära ca 80% av lönen. Så jag antar att min sjukpenning kommer att vara lika som min föräldrapenning sen efter födseln?

Då förstår jag egentligen inte varför de nekade mig? Det är ju ingen skillnad på att ha sjukpenning eller graviditetspenning. (och graviditetspenningen skulle vara densamma som föräldrapenningen).

Det kommer ju bli samma summa som försäkringskassan betalar ut i slutändan.. hmmm. Såvida de inte ger avslag igen men det tycker man ju inte borde kunna gå med läkarintyg och ett utlåtande från min arbetsgivare?
  • Ofeigur
    Annaliz skrev 2011-05-27 22:43:43 följande:
    Jag kollade just upp sjukpenningen och den skulle innebära ca 80% av lönen. Så jag antar att min sjukpenning kommer att vara lika som min föräldrapenning sen efter födseln?

Då förstår jag egentligen inte varför de nekade mig? Det är ju ingen skillnad på att ha sjukpenning eller graviditetspenning. (och graviditetspenningen skulle vara densamma som föräldrapenningen).

Det kommer ju bli samma summa som försäkringskassan betalar ut i slutändan.. hmmm. Såvida de inte ger avslag igen men det tycker man ju inte borde kunna gå med läkarintyg och ett utlåtande från min arbetsgivare?
    oki det var så. Ja jag visste inte riktigt. Jag är sjukskriven men läkaren fick skicka en bilaga till fk för dom var inte nöjda men sen fick jag beviljat men det var inte så självklart. Tog över en månad att få beskedet. Deras läkare är hård nu för tiden.
    Sjukskrivning är ju om man har så ont och sjukdomar som gör att man inte kan jobba alls. Vet inte vad dom har för kriterier för sjukskrivning nu men jag fick på foglosningar , ischias och en gammal nackskada som är en wiplasch nu.
  • Annaliz
    Ofeigur skrev 2011-05-28 13:42:53 följande:
    oki det var så. Ja jag visste inte riktigt. Jag är sjukskriven men läkaren fick skicka en bilaga till fk för dom var inte nöjda men sen fick jag beviljat men det var inte så självklart. Tog över en månad att få beskedet. Deras läkare är hård nu för tiden.
    Sjukskrivning är ju om man har så ont och sjukdomar som gör att man inte kan jobba alls. Vet inte vad dom har för kriterier för sjukskrivning nu men jag fick på foglosningar , ischias och en gammal nackskada som är en wiplasch nu.
    Ja, jag har väldigt komplicerad foglossning så jag tar mig fram på kryckor nu... Å det är näst intill att det är svårt att komma sig fram med dem. Särskilt då jag jobbar i en väldigt liten butik och ska jag öppna skåp som är i golvhöjd kommer jag mig nästan inte upp. Så det är näst intill så att jag behöver rullstol, för mitt bäcken bär inte upp mig längre. Å så långt vill man väl inte att det ska behöva gå så därför vill jag ju sjukskriva mig före. Så nu ska jag till en läkare så fort som möjligt som kan skriva ett läkarintyg och ansöka om sjukpenning istället. För det här går inte och jag vet inte vad jag ska ta mig till om jag får avslag på det också... Skrikandes
  • Momii

Så att hoppa på kryckor är inte skäl nog att bli berättigad GP. Helt sjukt! Stackars dig som har sån hemsk foglossning.

• Annaliz

Ja, jag förstår inte under vilka omständigheter man måste jobba eller hur illa däran man måste vara för att ha rätt till graviditetspenning när inte det här är nog? Måste man vara nästan döende eller?

• Ofeigur
    Annaliz skrev 2011-05-28 15:48:25 följande:
    Ja, jag förstår inte under vilka omständigheter man måste jobba eller hur illa däran man måste vara för att ha rätt till graviditetspenning när inte det här är nog? Måste man vara nästan döende eller?
    Jadu det där är svårt att förstå=( Vet inte hur dom tänker. Kom ihåg att be läkaren skriva så utförligt som möjligt när det är dags att skriva intyget. Dom är lätt missnöjda så det är bäst att bre på massor från början. Och att du säger exakt alla krämpor och hur du mår i minsta detalj. Och allt du inte kan i jobbet och hemma också i minsta detalj. Lycka till! =)
  • sensommarbarn

Hoppar in lite här ;)
    Är sjukskriven pga foglossning och hoppar på kryckor.. Enligt läkaren krävs det typ kryckor eller rullstol för att FK ska godkänna sjukskrivning... Fick först bara sjukskrivningar två veckor i stöten (annat vill inte FK se tydligen om man är runt mitten på grav...). Tillslut tyckte läkaren att det bara var dumt att jag tog upp tider som andra behövde bättre, så hon skrev i mitt intyg att jag enbart tog mig fram på kryckor (omöjligt att jobba) och att mitt tillstånd inte skulle förbättras förrän graviditeten var avslutad. Fick godkänt sista tre månaderna utan problem! Har dessutom fått en hel del samtal från min handläggare på FK för att kolla hur jag mår osv... Äntligen snart bara en månad kvar!! :)
    Hoppas ni får en bra läkare som kan skriva utförligt i intyget!!
    (Enligt min läkare får de tillbaka fler och fler intyg hela tiden från FK för de tycker att de är otydliga...)

• Annaliz

Okej. Jag ska ringa läkaren imorgon och boka tid. Få se vad läkaren säger... Men det är så lätt av fk att bedöma utifrån vilket jobb man har och vad dom tycker man bör orka, men dom ska se mig personligen så förstår dom att det inte funkar längre.. Det är ju en tjej som ska anställas för mig så fort jag går av och det skulle ju vara bäst för mig, hon som får jobb och företaget som får ny kraft. Men så tänker inte dom.

• Kiira

hoppas de löser sig för försäkringskassan för er som de strular för! jobbigt att man måste fladdra fram o tillbaka så mycket med de där. 

har ni hämtat t de där babylådorna man kan få gratis? vi har hämtat från barnenshus. finns de flera ställen o hämta på? någon som vet?

• Momii

Idag ser det ut som vår första vagn kommer säljas. Lite blandade känslor, det är ju trots allt första vagnen man kört runt tösen i. Haha, illa när man fäster sig så vid något utan att egentligen veta om det. Gillar ju egentligen inte ens vagnen, den är ful men otroligt praktisk!

Blir även BVC-besök med tösen idag. 15 månaders kontroll, att tiden har gått så fort!

Kiira skrev 2011-05-29 21:06:53 följande:
    hoppas de löser sig för försäkringskassan för er som de strular för! jobbigt att man måste fladdra fram o tillbaka så mycket med de där.

har ni hämtat t de där babylådorna man kan få gratis? vi har hämtat från barnenshus. finns de flera ställen o hämta på? någon som vet?
    Vi hämtar vår på babyproffsen här i stan. Jag har inte hämtat vår än. Vi bor trångt så den får gärna stå "parkerad" i deras butik tills vi verkligen behöver grejerna!
Svar på tråden bebis juli 2011 =)