• Kiira

bebis juli 2011 =)

hejsan! finns en väldans massa trådar om bf kring juli. men de är så ofantligt stora o svåra o hänga med i om man inte gjort de från start.

så ja tänkte att ja öppnar en ny tråd som ja hoppas inte blir sådär stor utan mera lagom.
     ända "kravet" är att vi väntar bebis i juli. vilket barn i ordningen spelar ingen roll. =)

så om du liksom ja ska ha bebis i juli och vill ha någon att dela denna längtan med så skriv!

kram från en riktigt kallt norrland! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:46
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:47
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

• Svar på tråden bebis juli 2011 =)
  • Ofeigur
    Bebbe011 skrev 2011-05-31 17:04:17 följande:
    Hej hej!

Idag har man varit till BM allt såg bra ut, och bebis ligger med
    huvudet neråt ruckbart men ändå... Känns lite tidigt, när la era små huvuden neråt?
    Fick ju min lilla dam här hemma 11dagar innan bf så vi får se denna gång då..

Hur mår ni andra?!
    Skönt att allt såg bra ut=) min lila tjej ligger också med huvudet ner men är inte fixerad. Hon har legat så ganska länge nu. Kanske i ett par månader.
  • Annaliz
    Bebbe011 skrev 2011-05-31 17:04:17 följande:
    Hej hej!

Idag har man varit till BM allt såg bra ut, och bebis ligger med
    huvudet neråt ruckbart men ändå... Känns lite tidigt, när la era små huvuden neråt?
    Fick ju min lilla dam här hemma 11dagar innan bf så vi får se denna gång då..

Hur mår ni andra?!
    Hej. Min bebbe har legat med huvudet neråt den senaste månaden, men här är huvudet också ruckbart... så få se =)
  • SamsonS

Har också varit hos BM idag, sf kurvan har börjat plana ut lite nu:) är i v 33

Sf: 32
    Blt: 120/80
    P-glukos: 5.3
    Hjärtljud: 140

Så allt var super! :)

• Momii

Min bebbe ligger också med huvudet neråt. Bm sa att det kändes jättetydligt och tyckte att jag skulle känna själv. Jag dök ner med händerna men ångra mig, kändes för obehagligt så jag vågade inte.

Annaliz: Jag gjorde ett misstag med min bb-väska sist. Jag köpte tvål, schampoo och balsam som jag la direkt i väskan. Jag brukar köpa 1500ml shampoo hos frisören och hade ingen lust att släpa med en hel resväska till BB för att få med mig dem. Problemet var bara att jag inte kände igen mig själv i de nya dofterna och hatade verkligen lukten av tvålen som aldrig försvann.

Annars kan ju hårklämmor och snodd vara bra att ha med! Lite kläder till dig själv och bebisen. Vissa tar med sig något ätbart men jag kunde bara få i mig vatten så det lilla vi hade med låg bara kvar i väskan. KAM, glömde jag så jag såg ju ut som en grottmänniska haha!

• Annaliz
    Momii skrev 2011-05-31 23:03:25 följande:

Min bebbe ligger också med huvudet neråt. Bm sa att det kändes jättetydligt och tyckte att jag skulle känna själv. Jag dök ner med händerna men ångra mig, kändes för obehagligt så jag vågade inte.

Annaliz: Jag gjorde ett misstag med min bb-väska sist. Jag köpte tvål, schampoo och balsam som jag la direkt i väskan. Jag brukar köpa 1500ml shampoo hos frisören och hade ingen lust att släpa med en hel resväska till BB för att få med mig dem. Problemet var bara att jag inte kände igen mig själv i de nya dofterna och hatade verkligen lukten av tvålen som aldrig försvann.

Annars kan ju hårklämmor och snodd vara bra att ha med! Lite kläder till dig själv och bebisen. Vissa tar med sig något ätbart men jag kunde bara få i mig vatten så det lilla vi hade med låg bara kvar i väskan. KAM, glömde jag så jag såg ju ut som en grottmänniska haha!

Okej tack för tipsen.

Jag var på föräldrakurs idag. Den var sammanslagen, tre timmar lång lektion, istället för korta stunder flera dagar. Den gav mycket information, mest om förlossningen och amningen. Så det var ju bra. Men jag hade väl förväntat mig kanske lite praktiska övningar också så som profylaxandning, avslappning/massage osv. Men det var bara teoretiskt och sen "hem och öva" som gällde. Och visserligen kanske det å andra sidan inte känns så roligt att öva inför andra blivande föräldrar, men jag tror inte dom hade brytt sig. Alla ska vi ju gå igenom det.

Hur som haver så fick jag svar på min fråga ang. om man måste ta med sig blöjor och svaret löd Ja. Och sen fick jag också veta att man max får stanna 48 timmar efter förlossningen, dvs två dagar. Jag trodde mer på typ 4-5 dagar. Kände lite smått panik över det eftersom jag vill att amningen ska fungera osv innan jag tar mitt pick och pack och åker hem. Men man kanske hinner lära sig och ta åt sig fort av det nya livet på dessa 48 timmar så man bara vill åka hem och känner att man klarar sig utan frågor.
  • Momii
    Annaliz skrev 2011-06-01 17:42:53 följande:
    Okej tack för tipsen.

Jag var på föräldrakurs idag. Den var sammanslagen, tre timmar lång lektion, istället för korta stunder flera dagar. Den gav mycket information, mest om förlossningen och amningen. Så det var ju bra. Men jag hade väl förväntat mig kanske lite praktiska övningar också så som profylaxandning, avslappning/massage osv. Men det var bara teoretiskt och sen "hem och öva" som gällde. Och visserligen kanske det å andra sidan inte känns så roligt att öva inför andra blivande föräldrar, men jag tror inte dom hade brytt sig. Alla ska vi ju gå igenom det.

Hur som haver så fick jag svar på min fråga ang. om man måste ta med sig blöjor och svaret löd Ja. Och sen fick jag också veta att man max får stanna 48 timmar efter förlossningen, dvs två dagar. Jag trodde mer på typ 4-5 dagar. Kände lite smått panik över det eftersom jag vill att amningen ska fungera osv innan jag tar mitt pick och pack och åker hem. Men man kanske hinner lära sig och ta åt sig fort av det nya livet på dessa 48 timmar så man bara vill åka hem och känner att man klarar sig utan frågor.

Jag kan ju bara svara för mig själv och det första min tös gjorde efter navelsträngen hade klippts var att tutta. Uppe på BB bad de mig att ringa på klockan när det var dags för amning för att se så tösen hade rätt grepp. Enligt dem hade hon det men inte enligt mig. Hon trasa sönder min vänsta bröstvårta helt så jag fick sluta amma vid det bröstet och bara pumpa ur under några veckor så den kunde läka. Antagligen höll jag henne fel så hon inte fick ett bra grepp om just den bröstvårtan.

Oroa dig inte för mycket över själva amningen, det finns så mycket hjälp att få om det skulle krångla, både på BB och via "amningshjälpen". Men jag tycker ändå det är bra att du tänker på det och inser att det kanske inte är en självklarhet. Jag var ju bombsäker på att allt skulle gå som en dans på rosor och trodde inte alls att amningen skulle bli så tuff. Det blev ett bryskt uppvaknande för mig som inte alls tänkt att det kunde gå så. Nu vill jag absolut inte skrämma dig eller någon annan med att skriva detta! Men ja, oroa dig inte för mycket för stress är en faktor till att amningen kan strula.

Det som är helt fantastiskt och som jag egentligen inte kan begripa är att när man väl fått sin bebis så går man in i en helt ny roll men för mig kändes allt bara så självklart. Som om jag redan gjort allt och visste precis vad jag skulle göra.

• Ofeigur
    Annaliz skrev 2011-06-01 17:42:53 följande:
    Okej tack för tipsen.

Ja det verkar ju vara olika på olika kommuner. Vi får blöjor och man får vara kvar i tre dagar om man vill. Hjälp med amning någon vecka efter sen finns det amningshjälpen man kan få råd och hjälp av.
  • Momii

Vi får också blöjor. Vi får både Libroväskan fylld med grejer åt bebisen och även "Babybag" med lite grejer från Pampers. Märkligt egentligen att inte alla får det.

• Annaliz

Ja det var min barnmorska som sa det där att man måste ha med sig egna blöjor, men hon sa också att jag var tvungen köpa kryckorna för att man slutat låna ut numera. Men inte behövde jag betala dom

Svar på tråden bebis juli 2011 =)