• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-02-22 17:44:23 följande:
    Det är inte bara aningens respektlöst... Funkar det inte att snacka med dem om det? Typ säga att tills ni respekterar vad vi säger får ni inte vara ha barnen själva, eller något.

Mja, min kille (särbo) äter själv margarin, till honom har jag försökt förklara lite att margarin inte är så bra, men jag vill inte heller tvinga honom att ändra sig, om han inte vill. Och han gillar inte smaken på smör/bregott säger han Obestämd Han är ju ändå en vuxen människa så han får äta som han vill, och jag vill inte kritisera honom heller.

Sen är jag inte hos svärföräldrarna så ofta, så jag ser det som försumbart att det blir lite margarin då. Det är en sak att be att få broccoli i stället för potatis, men jag känner att det blir att gå lite för långt att kräva att de ska laga maten precis som jag vill.
    Maken har fräst ifrån några gånger och de tar åt sig men nu är det ju semeeeeeester och då släpper svärmor varenda hämning och ska bara äta gott heeeeela tiden. Finns det godis och de ställer fram eller ger så är det klart att sonen äter. Jag tycker förvisso att han kan få men det behöver inte vara varje dag. Mest stör jag mig på att de ger så förbannat mycket O´boy! Han dricker max 2 glas om dagen i vanliga fall. En efter frukost och en innan läggning. Nu blir det säkert minst 7 glas/dag eftersom han dricker varm O´boy i backen. Maken får säga till igen och så får vi hoppas att de tar åt sig (men jag kan tänka mig att svärmor ignorerar det eftersom vi inte är där). Jaja, han kommer hem på lördag. Då blir det operation avgiftning De är inte barnvakt så ofta, väldigt sällan och vi ses inte så jätteofta heller så att säga att de inte får barnen funkar inte riktigt. Men vi kan skita i att åka dit å andra sidan

Hur kan man föredra smaken på margarin före smör? jaja, alla är vi olika och din särbo och svärföräldrar får väl köra sitt race. Jag tror att det kommer fram mer och mer att vi ska äta feta produkter och då sker en naturlig ändring. Jag hoppas detta iaf!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Emeraldy skrev 2011-02-22 21:10:19 följande:
    Tack för svaret, Linda. Jag vill främst se om en kolhydratfattig kost kan få mig att må lite bättre (piggare, mer energi) och går jag dessutom ner några kilo är det en bonus.

Jag började läsa på om LCHF först i helgen, så jag är verkligen nybörjare. Räknar inga kolhydrater, men försöker hålla mig till de livsmedel som ligger under 5.
    Du kommer garanterat bli piggare Tänk på att produkter, även om de är under eller har 5 g/100g så kan det bli en del. Bara i 1 dl mjölk har du 5 g kolhydrat, 1 dl grädde 3 g osv så även om man håller sig till under 5g/100g så kan det dra iväg om man tror att det är fritt att äta. Det är en måttstock att använda sig av kan man säga. Jag räknar ingenting. Ibland kan jag kolla lite löst i huvudet hur jag har ätit under en dag men det sker sällan. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt. Det funkar kanon
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-22 21:12:05 följande:
    Undrar om du gjrode samma som jag då. Typ bara ägg, smör och pofiber. Tyckte inte heller de var någon hit (har en kvar, suck, måste jag äta upp den Tungan ute). Men när jag orkar ta mig till en affär ska jag skaffa kesella och baka med det andra receptet.
    Nej, man behöver inet äta upp. Du kan mata soppåsen eller mata fåglarna
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-23 09:07:59 följande:
    Jag använde också hela ägget tills jag lärde mig att rå äggvita (eller mer specifikt avidin, som denatureras vid 70 grader) hämmar upptaget av biotin (B-vitamin). Jag började känna ett ständigt illamående som följd av att jag åt/drack rå äggvita dagligen. Gör man det bara då och då bör det inte vara någon fara.

Så dricker man äggmjölk dagligen bör man skippa den råa äggvitan. I stället kan man steka den och äta bredvid

vAR LÄR DU DIG ALLT? dU ÄR JU SOM EN UPPSLAGSBOK Tur att jag skippar äggvitan OM jag gör ÄM

Sorry för caps, klåfingrig dotter och jag orkar inte ändra

mian71 skrev 2011-02-23 09:57:52 följande:
    Tack för tipset, för mig var det ju helt nytt åtminstone :)

Jag har ätit LCHF i snart en vecka den här omgången. Och jag tycker att det är lite svårt att få med tillräckligt med fett. Grädde i det mesta kan jag ju lägga till och tillaga i ordentligt med fett gör jag också. Men det känns ändå inte som det blir tillräckligt. Vad har ni för tips att ge här?

En annan fråga. Vitt mjöl och stärkelserika produkter ska man ju äta ett minimum av. Jag har dock ätit några Finn Crisp (fast Lidls variant, Thin crisp). De är gjorda av enbart fullkornsrågmjöl och har 5.2g kolhydrater per skiva, 57g kolhydrater på 100g. Är det något jag bör sluta med eller?
    En Finn crisp då och då är ingen fara eller en om dagen om du fixar det. En skiva är ändå 4 g kolhydrater. detsamma med Thin crisp, de drar lätt iväg med kolhydrater om man ska hålla sig runt 20-25 g/dag. Det är inte fel att ha detta hemma och ta någon gång ibland om man vill ha lite mer tuggmotstånd men som sagt, man får tänka sig lite för så man inte moffar i sig 4 st på en dag. Då är man uppe i hela kolhydratsintaget på kort tid.
     Men vad trött jag blir när det blir knas Skrikandes

Välkomna alla nya
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-23 11:26:13 följande:
    Google is my friend Fast jag tror att det var du som inspirerade mig genom att nämna några tabletter mot illamående som hjälper till att bryta ner äggviteämnen i kroppen eller vad det var.
    Google är bra Jaha, B6-tabletterna, Pyridoxin? Tänk, jag käkade de men sen tänkte jag inte steget längre än så
  • helene306
    tiiitti skrev 2011-02-23 20:51:35 följande:
    Nej kött, sallad, smör å grädde är ju inte så dyrt..
    menar mer de här andra som man köper hem nu i början (sen vara de ju klart länge) pofiber, fiberhusk, sukrin, vaniljpulver osv. men sen är de ju upp till en själv hur mkt man vill há klart...
    Det blir ju en del nytt och en ökad kostnad om man slänger ut allt dåligt och in med nytt. En engångssumma. Jag bloggade nyss om detta och kollade vårt matkonto. Under 2010 la vi 4684 (tror jag det var) i månaden och då har vi köpt mycket annat än bara mat som färg, skor, leksaker, kläder, hygienartiklar, fågelmat till utefåglarna osv. Vi är 2 vuxna, ett barn och ett spädbarn. Lite har vi handlat på annat håll så räkna högt: 5000:- i månaden kanske? Jag lägger hellre den summan på br amat än på snacks, läsk, pasta, BRÖD, mjöl och allt annat dumt man köpte innan. Nu köper jag mer lax, mer grönsaker och lit emer kött men det får vi ta för att må bra
  • helene306
    mian71 skrev 2011-02-24 06:02:24 följande:
    Senast jag träffade min doktor varnade hon mig för att äta för lite kolhydrater. "Du anar inte hur många patienter jag träffat som fått aldeles galna kolestorolvärden", sa hon. Jag undrar vad ni vet om det här. Någon som faktiskt fått bättre värden pga den här kosten? Hur allvarliga är de sk "dåliga" kolestorolvärdena?

Nu vet ju jag att den här typen av kost får mig både att må bättre och bli piggare så jag kommer fortsätta ändå. Men det vore intressant att höra vad ni vet om detta.

Jag har kollat upp mitt kolesterol. Provsvaret har du här. Läkaren var inte ett dugg orolig. Jag är inte direkt jublande glad över att det onda LDL, var högt men jag håller mig inom referensintervallet. Annars finns bra att läsa om koelsterol här på Kostdoktorn. Efter att jag läste detta blev jag lugnare. Betydligt lugnare Läkare vill behandla med statiner. Det är deras syfte. In med medicinering bara. Är du orolig. Be att få kolla upp ditt kolesterol. Det kan vara skönt att få svart på vitt att det faktiskt är bra!

lyrica skrev 2011-02-23 22:15:33 följande:
    Hur många gram kolhydrater försöker ni hålla er runt per dag? Nyfiken...

Ingen aning men jag skulle tippa på allt mellan 20-50 gram. Ibland är jag nog uppe och sniffar närmare 100.

Linda1976 skrev 2011-02-23 21:50:54 följande:
    Tog du för mycket fiberhusk? Jag gör på 4 ägg, 1 dl vispgrädde, ½ dl vatten, 2 msk fiberhusk och lite vaniljpulver. Jag steker i 2 stekpannor samtidigt. Skulle det bli lite tjock smet på slutet spär jag med 1 ägg till och lite grädde. Jag tycker det blir perfekta pannkakor!

Måste plita ner ditt recept och testa. Jag upplever samma som föregående skrev: smeten blev tjock mot slutet och dt var svårt att steka. Att jag kunde späda med grädde eller ägg har jag inet ens tänkt på

• helene306
    joanelli skrev 2011-02-24 08:33:24 följande:
    Hej! Har läst denna tråd ett tag och hoppar nu in med en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag tänker försöka minska på mitt kolydratintag men stöter genast på ett problem känner jag. Frukosten! Mina rutiner just nu är att jag tar med mig en macka som jag äter när jag kommer fram på jobbet. Det är för att spara morgontid jag gör så, är för trött på morgonen och börjar jobba för tidigt;). Vad kan jag ta med mig och äta istället för mackan? Skulle bli superglad för några tips!
    Är det just macka du vill ha? I sf kan jag tipsa om Pones, det mest brödlikna jag ätit i lchf-väg hittills. Linda la ut ett recept:
    3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    50 g smör
    250 g Kesella
    1 ägg
    1 dl grädde

Blanda Kesellan med torrvarorna, blanda i resten. Låt svälla 10-15 min. Grädda i 200 grader ca 15-20 min.

Annars har du Lembas. Jag gör dem så här 

Något jag höll mig mätt på när jag jobbade natt var turkisk yoghurt med grädde och vaniljpulver. Lite kolhydratrikt kanske men mättande. Och gott
    Annars: koka ägg och ha med. Ät med smör eller majonnäs. Räkor.
    Gör ostrullar eller salamirullar med gott i.
    Äggmjölkslatte
  • helene306
    lyrica skrev 2011-02-24 08:38:02 följande:
    Skönt att man inte måste räkna antal gram kolhydrater.. Läste Skaldmans bok GI-noll och han är extremt noga med antalet. Då kan jag slappna av.

Vad står VLCD för? Är det typ nutrilett? Svält?

Var köper ni vaniljPULVER?

Linda1976: Ska pröva dina pannkakor, låter supergott. Måste inhandla fiberhusk och vaniljpulver först.

Har ni tips på lchf-våfflor?
    VLCD= very low carb diet. Typ cambridge eller Nutrillet. Svältkost

Jag köper vaniljpulver på Ica maxi. Det finns bland bakprodukterna ( i min affär iaf) Fråga efter det annars. Bourbon ekologisk vaniljpulver heter burken. Jätteliten och söt burk  men den räcker i en evighet
  • helene306
    tiiitti skrev 2011-02-24 15:21:59 följande:
    Ska man inte va tredje-fjärde timme?? Eller de har jag kanske fått från gi, gäller de inte lchf?
    jag är inte hungrig så ofta, men jag trodde man aldrig skulle låta de gå mer än tre,fyra timmar imellan.
    så har försökt få in mellanmål, men tycker de är svåra.
    Du äter när du är hungrig och tills du är mätt. Lyssna på kroppen, strunta i klockan. Jag är nog en Skalman-variant, jag behöver något var 3:e timme men häromdagen passerade det 6 timmar mellan mål. Det är lite olika men jag äter i snitt var 3:e timme. Eller äter och äter. Nu ljuger jag. Frukost runt 7.30. Kaffe med kokosfett runt 9, lunch vid 11.30-12, kaffe med kokosfett runt 15, middag runt 18. Är du inte hungrig, skippa mellanmål.
    Majlo skrev 2011-02-24 11:17:27 följande:
    Halloj
    Har kört nu i 3 dagar och börjar väl fatta en del...
    Men det ploppar ju oxå upp en massa frågor

Undrar hur det är med Mild Naturell Yogurt? Kan man äta det??
    Hur många kolhydrater rekommenderas att man äter under en dag?

Hur noga bör man vara med att räkna?? 
    Jag är dålig på yoghurtar. Kolla fetthalt och hur många kolhydrater/100g de innehåller. Är det 5g/100g så är det ok.
    De flesta försöker hålla sig runt 20-25 g kolhydrater/dag. Jag räknar ingenting, sånt är jag för lat för
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**