• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-02-20 21:04:19 följande:
    Nja, inte till 100% eftersom bullen är lite kortare i konsistensen än vad vanlig bulle är. Men med kardemumma i så är det banne mig inte långt ifrån för en lchf-mun! Lite sukrin i hade säkert gjort den ännu bättre. Min sambo tyckte den blev jättebra också - och han är inte fullfjädrad lchf:are.

Jo, i år är fettisdagen ovanligt sent. VARFÖR det är så överlåter jag till nån annan att svara på.. Har väl att göra med påsken på nåt sätt som är rekordsen i år. 
    Ok, får se om det blir kardemummapones eller om jag drar till med en helt och hållet riktig icke lchf-semla på fettisdagen
    Denebola skrev 2011-02-20 21:05:40 följande:
    Japp, jag har googlat och läst på wikipedia
     Vad skulle vi göra utan google?
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-20 22:32:16 följande:
    Nu har jag testat detta ponesrecept, och jag måste säga att jag inte är imponerad. De blev inte dåliga, men upplevelsen kändes väldigt "jaha". De flöt ut lite som tekakor (lär inte bli bra semlor av detta recept), och var ganska smaklösa (men jag har inga brödkryddor hemma så det kanske inte är så konstigt). Men framförallt blev det som någon konstig beläggning i munnen av dem. Kan inte riktigt beskriva det, lite strävt. Däremot var de saftiga, fluffiga och fina. Men lite för flottiga att hålla i.

Ska skaffa kvarg och testa Lindas recept nästa gång
    Jag testade det som sheena skrev ut under ditt inlägg. Det var receptet Linda la ut i gamla tråden. Jag fick fina bullar av det receptet och de flöt inte ut. Jag tryckte till dom lätt innan bara. Lite torra första provsmakningen men inte så det dammade i munnen Jag la dom i en plastpåse och när vi åt på söndagsmorgonen var de verkligen saftiga och goda!
    Boothwalker skrev 2011-02-20 23:48:30 följande:
    Hej. Får jag vara med och leka med er?
    LCHFat seriöst ett par veckor och fuskat med socker ett par år.
    Välkommen Vad är dina favoriter att äta? Vilken fisk har du i fiskgratängen? Variera och gör soppa, med annan fisk eller gör fisk med äggsås om det är just fisk du gillar. Jag äter mer lax nu, främst för att det är så himla gott! Det blir laxsoppa, viltlax, laxfilé i ugn eller stekt. Tröttnar aldrig på lax Annars brukar jag göra köttgrytor, köttfärssås, korvstroganoff och stekt kött med kall sås eller beasås.
    Faile skrev 2011-02-21 07:42:24 följande:

Nu vecka nya tag som tur är, för fy vad jag har ätit fel i helgen.

Visserligen har allt varit lchf-godis som tex bountys men man ska ju äta med måtta och det kan man nog knappast säga att jag gjort.

Märkte direkt att det triggade igång sockersuget, så under min viktnedgång får nog sådana godsaker vara tror jag, är lika bra.

Nåja, har ju ätit strikt 3 veckor nu med endast detta avstamp så det får väl räknas som bra ändå.

Du är inte ensam om att ha ätit fel. Jag var sugen på något till filmen i lördags och gjorde popcorn i brist på annat. Igår kom jag på mig själv med att käka makens glass. Jag som inte gillar glass ... Jaja, nu en kopp kaffe och sen ordentligt resten av dagen
  • helene306
    yena89 skrev 2011-02-22 02:54:32 följande:
    Måste bara säga, ibland blir jag så trött på LCHFare. Kan förstå att utomstående tycker det är som en sekt, tyckte samma sak innan jag läste på ordentligt.
     Skrev på kostdoktorn att kolhydrater är helt ok sålänge man väljer bra kolhydrater och att många mår bra av tallriksmodellen/GI och då var dom på mig som hungriga vargar, kastade om orden i munnen på en och tjötade och hade sig ALLA kolhydrater är minnann dåliga och man blir sjuk av det...ne...ibland vill man verkligen lägga ner kosten bara för att slippa all skit man får ta ibland, som att få konstiga blickar av servitrisen som tror man är dum i huvvet när man beställer en kaffe med mycket vispgrädde och ingen kaka eller nåt till...

förlåt...ville bara skriva av mig, behöver inge svar :/
    Var och en är ju olika känsliga. En del fixar kolhydrater i lite mer mängd medans vissa inte fixar mycket alls och mår bäst av att hålla sig till typ 10-20 g om dagen. Jag kan äta allt mellan 10-100 g om dagen. Det som händer är att jag går upp eller står still i vikt. Huvudsaken är att jag mår bra. Man måste helt enkelt hitta sitt sätt! En del är väldigt på, förkastar allt som har med kolhydrater att göra och fine för den personen! Alla är inte som denne och gör på sitt sätt.
    Jag brukar säga sisohär när någon ger en konstig kommentar eller blick: Jag mår bra av detta, varför ska jag då äta annorlunda? Jag får ont i magen eller mår illa av mackor och för mycket fikabröd så varför ska jag äta för att behaga andra? Du äter det du mår bra av, jag äter det jag mår bra av. Så enkelt är det Skit i andra, se till dig själv!
  • helene306
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 13:33:12 följande:
    Jag håller med dig i stort, LCHF är inte Den Enda Sanningen, alla är vi olika och så även våra kroppar. Vad som passar den ena att äta fungerar inte alls för den andre.

Det JAG dock kan gå igång på o bli jä-ligt irriterad på är de som dissar LCHF rakt av UTAN att ha en susning om vad LCHF verkligen innebär. De som slänger omkring sig "sanningar" som att "hjärnan behöver kolhydrater, därför bli man dum i huvudet av LCHF", eller "LCHF-are får vitaminbrist" osv.

ELLER gravt överviktiga personer med eller utan diabetes som vägrar att ens överväga LCHF för "de skulle ALDRIG kunna klara att äta en middag utan potatis/ris/pasta" men en magsäcks-op kan de allvarligt överväga??!!
    Nickar och instämmer! Just det sista du skriver: de förkastar lchf men lägger sig gladeligen under kniven och snörper ihop magen. För mig är det helt sjukt. Visst kan man gå ner efter en magsäcksoperation men grejen är att man måste lägga om HELA sin livsföring efter operationen. Min mamma har en kraftigt överviktig vän som operetrat sig. Hon tror på fullaste allvar att hon kan fortsätta äta skräpmat, dricka läsk, fika och svulla som innan. Varför då göra en operation som kostar mycket pengar och sen missköta sig så ofantligt?
    Sen kan jag tänka: många klagar på lchf, man vet inte hur bra det är för kroppen på lång sikt. Hur jäkla bra är en magsäcksoperation på sikt?
    Jag har hört många klaga på sin övervikt. De har provat allt. Ingenting funkar. Där sitter de med sitt räkmacka och wienerbröd till efterrätt. Ja jo. Har du testat lchf? Nej, nej, så kan jag inte äta. Jag måste ha pasta eller potatis till maten. Ja, då kan du väl vara fet också. (vågar jag inte säga rakt ut men jag tänker ) Vill man inte ändra sitt levnadssätt kan man inte sitta och säga att man testat allt för det har man inte. Det är ju lättare att låta en kirurg fixa vikten.

Läs med ironi. Nu blev jag lite småfräsig känner jag

Och nej, lchf är inte för alla men har man inte testat så vet man inte. De som testar och det inte funkar för ger upp efter en vecka. Ge det tid! Ge det minst 3 månader. Gärna längre. Men ... många tror att man ska rasa i vikt och när de istället går upp blir de sura, svär, lägger av och lchf är ett jäkla skit. Värdelöst. Det funkar ju inte alls. Att man sen får lite andra positiva effekter av kosten struntar de i. Jag har tex gått ner 5 kg sen v 26. Inte mycket alls, men jag har inte tänkt rasa ner. Jag tar det lite lugnt så länge jag fortfarande ammar. Har jag ätit upp min övervikt under 16 års tid kan jag inte förvänta mig att gå ner allt på 1 månad (hur gärna jag än skulle vilja det ) Jag mår bra, äter gott och är piggare trots att en bebis härjar om nätterna. Just att må bra är det bästa. Och att slippa vara hungrig. Och att slippa sug, om jag int underhåller det dvs
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-22 12:47:34 följande:
    Hmm, skulle den vara bra att ge bort till tex en svärmor som inte riktigt har koll på vad jag äter (men vill lära sig)?
    Den har bra recept även för en icke-lchf:are! Jag älskar dn kokboken
    Annanym skrev 2011-02-22 13:15:57 följande:
    Får man smyghänga här utan att vara så värst aktiv?
    Klart du får
  • helene306
    Scarlett77 skrev 2011-02-22 14:40:18 följande:

Ni som kan sånt här, vad är egentligen vaniljpulver som finns i många lchf recept??? Vart kan man köpa det?

Vaniljpulver innehåller knappt ingen kolhydrat, mer smak och bättre än vaniljsocker. Den finns i matvarubutiker, en liiiiten söt burk som kostar runt 35:- Trots dess litenhet räcker den väldigt länge. Den finns bland bakprodukterna men det kanske är olika från butik till butik? Jag hittade inte första gången och fick fråga.

Så här ser den ut: Bourbon vaniljpulver
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-22 14:55:43 följande:
    Kanske ska slå till på den då. Har inte riktigt vetat hur jag skulle ta upp vad jag äter och inte äter utan att känna mig jobbig och krävande (gillar min svärmor men det är inte samma som att "beställa" mat av min egen mamma), men så slog det mig att en receptbok kunde vara bra, då kan hon ju välja själv vad hon vill laga också, plus att hon i lugn och ro kan läsa sig på på vad LCHF innebär så jag inte "föreläser".

Grejen är nämligen att de äter mycket kolhydrater, halvfabrikat och margarin, men jag vill inte skriva dem på näsan genom att säga att LCHF är bättre. De får äta hur de vill, men jag vill gärna slippa deras kost. Dock har jag har inte kommit på hur jag skulle ta upp ämnet (alltså hur jag vill äta och varför) på ett smidigt sätt (vill inte få det att indirekt framstå som att det de äter är fel och att jag skulle klanka ner på hur de lever sina liv), förrän nu.

Men om jag genom att ge henne en kokbok med mat som jag kan äta, kan få henne att inse att kolhydrater, halvfabrikat och margarin kanske är mindre bra att äta, så är ju det en positiv bieffekt Men det är alltså inte mitt mål att omvända.

Jisses vad PK och mesig jag låter
    Jag har ju lyckats få min mamma att inte köpa hem Becel och Lätta. Nu är det smör, grädde och Icas variant till Bregott som tronar i kylskåpet Men visst kör mamma med massa annat färdigskit som jag inte gillar och som hon ger till barnbarnen. Min mamma är lite sån "hos mormor bestämmer mormor" fast vi har sagt till att inte ge saft och läsk. Vad är det första hon gör när vi kommer tro? Gör en flarra saft till sonen ... Svärmor är likadan tyvärr. Sonen som nu är med dom i Sälen lär komma hem helt sockerspäckad! Igår pratade jag med svärfar och han undrade vad David åt till frukost. Jag svarade och får till svar: "Nu har vi gett honom macka men han tar bara två tuggor (ja han gillar inte macka så värst) sen har han druckigt 2-3 koppar O´boy." Va!? Hallå! ETT glas kan han få efter att han ätit frukost. Sen dricker han varm O´boy i backen, svärmor ger Kexchoklad och köper hem STORA godispåsar. Fan alltså vad trött jag blir! Vi sa uttryckligen till flera gånger innan de åkte att han inte ska äta massa godis då han knappt vill ha på lördagarna längre. Jaja. Vi kan inte göra så mycket åt det nu.
    Nu kom ett sidospår. Mina svärföräldrar har varit negativa till lchf men de har ändå haft Bregott och smör hemma. Lättgrädde förvisso men annars skapligt bra mat. Svärfar har typ 2 diabetes och fick tillsagt att han MÅSTE ner 5 kilo på 3 månader då hans fastesocker och blodsocker skuttar upp och ner. maken har sagt åt honom flera gånger när de varit ute och rest och svärfar äter vitt bröd, yoghurt och annat snabbt till frukost. Det tog väl skruv  ihop med sockersköterskans ultimaatum? På 4 veckor gick svärfar ner 4 kg, nu har han säkert gått ner mer och han mår mycket bättre och är piggare. Svärmor ... ja hon kör ju sitt race. Som nu när det är semester då ska man äta gott heeeeela tiden. Sen gnäller hon att hon är fet och måste ta tag i vikten

Jag tror inte man kan göra annat än att upplysa och prata, och i din svärmors fall är väl en kokbok helt suverän! Just Annas kokbok innehåller bara vanlig mat, inga konstigheter eller konstiga kryddor/grönsaker som man inte har hemma. Det är vanlig mat lagad med riktiga produkter och passar precis vem som helst. Skillnaden är att hennes kokbok inte innehåller 1/4 av efterrättsrecept som vanliga kokböcker kan göra.
    Pratar man kost kan man ju nämna lite fint att margarin inte är bra. Nämna Gunnar Lindgrens hemsida om hur margarin framställs. eller kolla på youtube hur man gör margarin (blä och en massa konstiga ingredienser) och hur enkelt man gör smör.
    Denebola skrev 2011-02-22 14:57:02 följande:
    Fantastiskt god vaniljsmak är det! Myyyycket bättre än smaken i vaniljsocker!
    Vaniljsocker får man ju typ ha i halva burken för att det ska smaka vanilj. Det slipper man med vaniljpulvret
  • helene306
    Boothwalker skrev 2011-02-22 15:08:18 följande:
    Åt ett äpple idag. Tänkte att det inte kunde vara sååå farligt. Och de såg så goda ut. Men hjälp vad sött det var. Kändes som om det var doppat i sockerlag...
    Med en gång vaknar smaklökarna Sånt man innan tyckte var osött blir med en gång jättesött
  • helene306
    Bordeaux skrev 2011-02-22 15:52:00 följande:
    Min kompis som äter vanlig mat fick det lite jobbigt i livet. Strul med föräldrarna som gjorde att hon var tvungen att flytta hem till pojkvännen, jävlig mens, blev osams med en kompis åh lite mer så livet kändes skit för henne. Eftersom hon är kvinna så ville hon ha choklad naturligtvis, hennes snälla omtänksamma gulliga pojkvän gick iväg och handlade åt henne. Kommer tillbaka med en mörk chokladkaka på 99% för den är ju nyttig juh. Han resonerade som så att hon mår ju inte bra av marabous mjölkchoklad utan mörkt ska det vara om hon ska tröstäta. Hon blev såklart allt annat än glad och lycklig och kunde inte äta den. Hon bröt istället sönder den och kastade bitarna i huvudet på honom, omoget kanske men jag kan förstå
    Hahahaha
    Denebola skrev 2011-02-22 15:34:05 följande:
    Jobbigt läge med svärföräldrarna... Att de är så respektlösa. Visst att det kanske kan bli lite regeltummande, men man behöver ju inte gå till överdrift.

Hoppas inte mina svärföräldrar blir lika svåra när vi får barn (jag vill gärna inte att mina barn äter kakor/bullar/godis/glass/läsk innan jag känner att det är ok), jag ser ju nu hur de gör med de nuvarande barnbarnen (och hur tidigt det började), fast föräldrarna verkar ju inte ha något emot det i alla fall, och det är ju upp till dem i slutändan.

Jag har en känsla av att jag kommer ha ganska annorlunda och bestämda åsikter (i deras ögon) när vi får barn, inte bara vad gäller mat utan även genus med mera och ännu mera Men det är väl bara att lära sig att bli övertygande

Margarin äter de en hel del ja... Grejen är bara att jag inte vill verka kritiserande mot dem, de kan ju inte "hjälpa" att de äter som de gör. Sen är det ju inte fel att lära sig nya saker, och jag berättar gärna om de frågar, men jag vill inte missionera heller utan hur de äter ska få vara upp till dem.
    Ja, jag tycker det är aningens respektlöst när vi båda uttryckligen sagt att han inte ska äta så mycket godis just för att han faktiskt inte äter så mycket längre och när han har ätit har han senare gått upp och kräkts för att han ätit för mycket. Jag bjöd på lchf-chokladbollar här en gång. Jag sa till dottern som blängde (då 9 månader) "Det där får inte du smaka" så klämmer svärmor ur sig lite tyst "v farmor kan du få smaka." Ehh ... nej, det kan hon inte få. När vi var på kalas undrade hon om hon ville smaka saft. Men alltså hallå? Ska de nån gång vara barnvakt och de ger sånt vi inte ger då ..... Ska hon smaka saker så är det vi som ger i första hand. Ingen annan. Min mamma kan jag ju säga åt men det är lite svårare att fräsa i åt svärmor. Vi har "gjort" saker som inte varit så poppis i deras ögon så blir vi osams om detta då kan det bli grannt

Angående margarin, kan inte din sambo flika in lite fint att det inte är bra? Å andra sidan är det ju deras förlust men lagar de mat får ju du i dig skiten också.

Jag sitter och funderar på Pones. Vad tror ni om att använda dom som bröd i smörgåstårta? Eller kan det bli för "blött"? Jag la bullarna i påse och dagen efter var de betydligt saftigare. Jag körde tom i brödrosten men den fick ingen frasig rostyta som ett vitt bröd. Den blev varm men var fortfarande saftig och mjuk. Jag funderar om man gräddar lite längre, så de blir torrare.
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-02-22 16:35:04 följande:
    ...

Tips: Om man inte orkar laga mat så finns Dafgårds nya köttbullar. HELT utan tillsatser och 4% kolhydrater. Visst, det är lite potatisflingor i osv, men inga egentliga konstigheter och ett väldigt bra alt om man inte orkar laga nåt. Ligger i frysdisken i svart lite "lyxig" påse. Som om tillsatsfritt skulle vara lyx... jaja.... 
    Är de goda? Jag är fullkomligt allergisk mot färdiga köttbullar. Jag tänker på mamma Scans och de äckliga studsbollarna som smakade a***e i skolan. Jag ska ha egna men maken och sonen kan käka färdiga köttbullar. Nu var det iofs flera år sen vi köpte hem såna. Jag gör alltid egna.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**