Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-10-07 07:53:28 följande:
    Ja det där är ju ett helvete ibland.

Hade en diskussion om det en gång med nån här på fl och försökte tala om att jag iom lchf faktiskt äter mer miljövänligt än innan, just för att jag kan mer om mat nu.
    Men det enda personen fortsatte tjata om var animaliska fetter osv, så det gick nog inte riktigt in.

Svårt det där.

Har personen klagat på din kost gällande miljöbiten innan du började med lchf?
    Jag vill bara påpeka att veganer ofta är ganska pålästa (inte alltid!) vad gäller kost; miljöpåverkan och hälsopåverkan. LCHF är ju inte det enda sättet att må bra på. Kött är inte för alla vägen till god hälsa. Veganer anses ofta "jobbiga" och som en sekt, men vi ska vara medvetna om att LCHFare OCKSÅ anses vara sektmedlemmar många gånger, och det kan jag faktiskt förstå! Nu menar jag inte dig eller ngt specifik här i tråden, utan i andra trådar där jag sett påhopp som "inser du inte att LCHF är det rätta så är du ju dum i huvudet!" ungefär. Vi får försöka bemöta varandra med respekt, oavsett om vi äger veganskt, LCHF eller något annat. Åter - jag menar inte att DU behandlar andra respektlöst, det var mest en tanke jag slängde ut i etern.
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger
    adams family skrev 2011-10-07 09:06:43 följande:
    Fast det handlar juinte om att ta liv För en vegan kanske det gör det men grunden är den miljömässiga påverkan och vi som äter LCHF byter inte kolhydrater mot mer kött då protein okså blir slutprodukt soker i kroppen i slutändan utan vi lägger till fett och vi äter mer grönsaker än gemene svensk normalkostare då vi inte har spannmål och rotfrukter i vår kost. Vi gör alla ett miljöavtryck men tyvärr sätter sig ofta veganer på en piedestal och tror att de skapar mindre problem och LCHF har blivit utmålat som en miljöbov vilket är helt fel enligt mig. Vi är betydligt mer medvetna än korvätande medelsvensson i genomsnitt.
    Som jag skrev så vet jag inte var denna kusinvegan har lagt tyngdpunkten. Att jag tog upp livfrågan är för att de fleste veganer jag har kommit i kontakt med, samt jag själv, HAR liv-frågan som en central liv i sina livsval.
  • Vilda Tiger
    adams family skrev 2011-10-07 11:47:05 följande:
    Förlåt jag var kanske otydlig men jag menade att fårgeställningen var ju den miljömässiga påverkan och den har vi alla oavsett om man är vegan eller inte.. Att veganer inte vill ta liv respekterar jag jag kommer aldrig ändra deras inställning lika lite som jag kommer påverka en som vägrar ge upp sin falukor med stuvade makaroner ur sin kost. Sen är jag av en annan åsikt om vad vi bör äta och hur vi ska äta för att optimera hälsan och det är för mig att äta lågkolhydratskost mao naturlig mat som vi mår bra av. Om det sen är LCHF eller GI eller paleo som får oss att bli välmående.

Jag är med dig.

Som LCHFare OCH veggo möter jag dubbelt motstånd...ni kan tänka er.
  • Vilda Tiger

MEEEEEN! Fasen - över ett kg upp denna vecka. Fy fan va besviken jag blir! Ingen äl och ingen mens, bara trist, tråkig viktökning. Jag hade liksom satt upp att går jag inte under 74, som varit min lägstavikt den sista tiden, så kommer jag inte riktigt tro på att den här maten kan få mig att gå ner. För några dagar sedan vägde jag 73,9, en siffra jag inte sett på MÅNGA år. Men så idag, poff bang så var det 75 igen. Jag fattar inte! Har stått här i snart ett år, ska jag aldrig komma under den där jävla gränsen eller! Har inga magiska mål, utann 65-68 kg till mina 164 cm. Det är inga supersiffror på något sätt, faktum är att 68 är gränsen för mig om jag ska ha ett bra okej BMI. Suck... fan. Hade jag gått ner till 72 och SEN upp ett kg för någon slags platå, DÅ så. Men nu - det bara bekräftar mina farhågor. Förstår mig hur jag menar?

• Vilda Tiger

Norrlandssyster
    Jag har bara ätit LCHF i sex veckor. Jag har gått ner 20 kg senaste året, men har stått stilla runt 75 kg sedan i januari. SÅ tråkigt! Innan dess var det vv-stuk och vlcd som jag körde med. Jag gick för några år sedan ner 30 kg med vv, till 63 kg, men under 70 har jag inte varit sedan dess. Höll bara vikten runt året. Sedan är det graviditeter och min diabetes som gjort att jag har gått upp igen flera ggr. Det här är TREDJE gången jag går ner över 20 kg och då jag landar på 65 vill jag fasen hålla den vikten sedan!

Lina Sofi
    Ja, du har ju helt rätt, men fy fasen va tråkigt det ääääär att vänta! Jag behövde nog mest en klapp på axeln och ett "jag har också varit med om det där, men sedan släppte det och nu har jag gått ner 20 kg" typ. Så jag fick upp hoppet om att nånsin komma förbi den här förbenade platån. Har gått ner bra fösta veckorna, och jag är insatt i hur det funkar, det här med att man sabbat kroppen genom att tidigare ätit vlcd och liknande. Men GUD va jag vill se en 6a först i vikten snart! Får jag det till jul är jag mer än supernöjd, och 4 kg känns ju inte helt tokigt att kunna tappa på drygt två månader, tycker jag.

• Vilda Tiger

Även jag beklagar förlusten för er som har förlorat era släktingar. Sorgen måste få ta plats. Kosten går alltid att ta tag i senare igen om ni inte orkar just nu. Ingen dör av en macka eller två, och ibland orkar man inte ens tänka på att laga mat.

Ang det där att många reagerar. Det är nog en del (jag förr) som genast tänker att man ska räkna kolhydrater, som vi gör, för barnen. Jag håller med om att man gott kan minska den vita stärkelsen och sockret rejält för barnen, men hey, det GÖR ju inget om de äter en tallrik bara pasta ibland heller. Man får ju klara sockerfallet senare på dagen, bara. Jag ger mina barn ägg med smör till frukost (bregott, mer exakt) och köper bara hem bregott och smör. Men jag skriker inte över vad dottern får hos dagmamman (än) då hon bara är där tre dagar i veckan. Hon äter ju så många fler mål hemma. Ni som har era barn på dagis varje dag, hela dagar, för er förstår jag reaktionen. Just med margarinerna, framför allt. Mina barn käkar mkt frukt, jag skulle aldrig dra in på den vitaminkällan, och de äter alla slags grönsaker och en del pasta, soja (de är vegetarianer), ägg, ost och allt möjligt. Jag märker att de står sig längre och äter mindre om de får mer fet mat, och jag använder grädde i deras såser. Dock får de lördagsgodis; då helst choklad, som ju är mer "rent" godis. De får inget med gelantin (urk, fy fan va äckligt) så då faller ju många godisar med färgämnen och läskiga tillsatser bort. Oj, va långt det blev! Det jag ville säga var att en del tror nog man stryper kolhydraterna helt och gastar halsen av sig om barnen får en bulle på kalas, liksom.

• Vilda Tiger
    mamman i skogen skrev 2011-10-11 09:20:30 följande:
    Det är väl det som soker ska vara fest inte fri tillgänglighet .-D Klart barnen ska få äta godis oh tårta emellanåt men när det sker på daglig basis som det gör för många i kombination med en näringsfattig mat så börjar det bli lite av ett problem som kommer visa sig längre fram. Sen tycker jag att man aldrig kan tvinga barn att äta ngt utan ratar de ngt så finns det en anledning till det. Däremot ska man våga smaka och testa nya saker men jag kräver inte av mina barn att de ska älska all mat för det gör jag inte själv även om jag gillar mycket Däremot så lagar jag inte 15 olika maträtter för en familj utan det som står på borde får man äta sig mätt på det finns alltid ngt som alla tycker om och kan klara sig på.

Jamen det låter ju vettigt. De stackars barn som har det "värst" matmässigt är nog de som käkar antingen Donken, färdiga piroger eller liknande varje dag. Vitaminfattigt och de få vitaminer som finns försvinner vid ständig uppvärmning.
  • Vilda Tiger
    Maruid skrev 2011-10-11 11:33:43 följande:
    Vill först beklaga sorgen till alla som mist anhöriga. Har själv varit igenom svåra processer tidigare i mitt liv och vet att mat då är det minst viktiga.

Men vad gäller barn och kost... Jag har själv en stor övervikt som jag vill få bort och jag vill sedan aldrig öveföra mitt märkliga förhållande till mat till mina barn.

Det jag tycker är svår idag är att jag inte får stöd hos BVC. Tanten där menar väl men sitter bland annat och rekomenderar att barnen ska få margarin i sin kost. Något jag aldrig skulle servera till någon. Hon kör helt enkelt den vanliga "mättat fett är farligt, kolhyderater är det människan ska leva på etc etc."

Men frågan är alltså, kan man ge helfet mjölk och smör och liknande till barn som ändå i viss mån äter kolhyderater i form av exempelvis havregröt eller någon macka eller liknande? Eller ska man dra ner på fettet om barnen äter kolhyderater? Hur fungerar det där egentligen?

För mig är i alla fall det absolut vikigaste att barnen äter så rent  och naturligt som möjligt och att barnen ska ha ett normalt förhållande till mat.
    Det handlar ju inte om dl av fett du har på mackan. Klart du ska ge ungen en smörgås med bregott på! De behöver både fettet och i kolhydrater av bra sort.
  • Vilda Tiger

Det går åt mkt ägg här hemma med. Nu äter vi ju inte kött, fisk eller fågel heller, så ägg är en viktig del i barnens tillskott av protein.

• Vilda Tiger
    mamman i skogen skrev 2011-10-11 12:32:05 följande:
    Nej just det ni är ju vegetarianer Men det funkar väl det med ägg är super allt du behöver i en praktisk förpackning...Här går det en hel del med och är det ngt jag alrig tumar på är det mina ekologiska ägg...karln köpte ngt annat tror det var icas för ett tag sedan och götepetter de smakade fisk Kräks
    Jag skällde ut svärfar i söndags för att de, med mycket god ekonomi, köper dessa billiga 30pack med ägg. Jag köper ALDRIG annat än mina ekologiska, fina ägg och fattar inte hur NÅN annan kan köpa ngt annat. Urk... och för hönornas skull med!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**