Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

Amen lägg av, tjejer. Ruthen har inte varit otrevlig på ngt sätt, hon kom snarare med ett tips; att vi kan proklamera för lägre pris på jordnötssmör i affärerna i Sverige. Men är inte KORKAD bara för att man äter fem bananer om dagen, man har bara en annan diet eller kosthållning än vad vi har här inne. Det är ju just såna arga inlägg som gör att många anser LCHF vara en sekt...

Ruthen
    Tack för tipset om jordnötssmör!

Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger
    Teskedsmamman skrev 2011-10-13 00:51:20 följande:
    Ja visst, men det är bättre med lägre pris på ägg osv... bara för att jag tyckte det inte hörde hemma här behöver ju inte betyda att hon är korkad eller hur? Det läser du in själv i inläggen.
    Ber dig ändå tänkta på att hålla en trevlig ton i tråden.
  • Vilda Tiger

Ja, förr åt man ju tex pannkaka ibland, grönsakssoppa ibland... så är ju inte verkligheten för de flesta LCHFare.

Ang magen - är det bara jag som har skitsvårt (hihi) att bajsa efter att ha börjat med denna kost? Jag håller med om att man fiser mindre, magen bullrar mindre, jag upplever inte magen som så "tom" då jag är hungrig och jag älskar att kunna ha byxorna knäppta även på kvällen. Men jag är så trög! Har kokosfett i teet minst två gånger om dagen, ibland tre, så det blir 20-30 gram om dagen.

• Vilda Tiger
    Maruid skrev 2011-10-13 12:29:19 följande:
    Jag tyckte också att magen blev hård och trög men sedan jag började med frökex så har jag inga problem. Superskönt för jag blir galen när magen inte fungerar på ena eller andra hållet.
    Okej. Frökex it is! De är ju goda med. Får baka lite ikväll känner jag.
  • Vilda Tiger
    Anansi skrev 2011-10-13 12:51:11 följande:

Inte riktat till någon speciell utan mer en reflektion av saker jag läser och hör om lchf.

För det första: 0-20 gram kh per dag räknas som strikt lchf, och jag tror att de flesta räknar intag upp till 100 gram kh per dag som lchf-kost. 

Att börja sitt lchf-liv med att börja räkna mängden protein och kalorier tror jag är onödigt! Dels för att kroppen tar en tid på sig att ställa om sig och dels för att det är olika från person till person beroende på startvikt, hormonbalans, ämnesomsättning, hur mycket man rör sig, om man svältbantat tidigare osv osv...

Man måste låta det få ta sin tid. När kroppen ställt om sig kan man känna hunger och mättnad på ett helt annat sätt än tidigare. Fram tills dess är det bättre att äta sig mätt på fett och proteiner trots att det den dagen blev fler kalorier och mer proetin än man tänkt. Om man ätit lchf i några månader genom att hålla sig till kött/fisk/ägg, ovanjord-grönsaker, fullfeta mejerier och nyttiga fetter och ändå inte går ner i vikt eller hamnar på en långdragen och envis platå, då kan man börja räkna på vad man äter och ändra kosten. Men inte efter bara några veckor.

Så tänker jag.    

Mitt förnuft säger att det där är vettigt! Men jag vågar inte riktigt försöka... fegis, kanske! Men jag tränar på det, jag räknar inte varje dag och ibland tillåter jag mig att möla ost då jag är galet sugen, trots att kalorierna skenar iväg till långt över 2000 den dagen.
  • Vilda Tiger
    Jenniiz skrev 2011-10-13 18:50:58 följande:
    Vad kul å hittat till denna tråd.
    Jag har ätit enligt LCHF sedan i slutet av maj, vilket givit resultat på -18,5 kg på 20 veckor.
    Åh, va avis jag blir! Grattis till de tappade kilon! Jag har själv gått ner drygt 20 kg sista året men nu är jag nervös att inte LCHF ska funka på mig, för jag gick bara ner de där vattenkilona och sedan står jag stilla... Skitjobbigt att inte veta att det KOMMER att funka, tycker jag.
  • Vilda Tiger

Jag gör itne äggkaffe men äggchoklad. :-P JÄTTEGOTT! Dricker det både för att jag älskar smaken och för att det mättar bra. Idag hade jag 2 äggulor, 3 gram kakao (det är ju en del, väger nada), 2 tsk sukrin och 20 gram kokosfett, samt 50 gram vispgrädde. Det tar jag med mig i en liten burk till jobbet, och sedan häller jag på 3-4 dl hett vatten så har jag min varma choklad till frukost. Mmm... brukar hålla mig bra fram till lunch.

Ni som faller: jag har varit en fruktjunkie men finner att jag klarar mig rätt bra utan. Jag kan dock sakna krispigheten i ett gott äpple eller den mjuka sötman i en skiva melon eller ett päron... De dagar jag äter väldigt kolhydratsfattigt till frukost och lunch, kanske hamnar på tre kolhydrater sammanlagt framåt eftermiddagen, då mår jag lätt väldigt illa. Tar jag då ett bett eller två på en frukt (brukar se om det finns ngt skadat äpple i fruktkorgen för då gör det ingen om jag tar ett bett eller två och sedan kastar det) så brukar det gå över. Jag faller dock inte för frestelsen att äta en hel frukt. Och då jag tar ett bett så känner jag hur sött det är med frukt. Inte FÖR sött, jag tycker ju att det är gott, men förr tyckte jag ju att frusna hallon var sura, men idag är de jättesöta och goda.

• Vilda Tiger

Jag vet hur otroligt omotiverande det är att gå upp igen! Fy fasen,  de tre första veckorna gick jag ner, inte fort men ner iaf, men sedan snart tre veckor har jag gått UPP och jag hatar det! Jag fuskar inte, förutom en gång då mitt socker blev jättelågt (jag är diabetiker) och då fick jag ju äta ngt sött för att få upp det igen. DÅ jag har "fuskat" har det blivit lite mkt mörk choklad, ett extra mål mat på kvällen, som en omelett eller en LCHFmatmuffin. Mao kanske min kropp drar otroligt lite kalorier och då måste jag ju räkna, tänker jag, om jag vill ner mer. Och det vill jag! Är fast runt 75 kg och det är övervikt till min 164 cm långa kropp.

• Vilda Tiger
    Sigrid skrev 2011-10-14 09:09:09 följande:
    Jag är en småätare och tyvärr en vanemänniska. Älskar LCHF-mat för den håller mig mätt länge och tankarna på att äta saker är inte lika starka som tidigare, framför allt när jag är på jobbet, men... när jag är hemma kommer vanemänniskan in och vill att jag ska ha något i munnen HELA TIDEN. Tack och lov har valt bra saker att stoppa i mig (som nötter, skink- och ostrullar) men hur bryter man ett sådant mönster? Hur slutar man småäta? Jag är ju inte hungrig så det beror inte på det... jag kan vara proppmätt och ändå SKA jag ha något och knapra på. Blir galen på mig själv.
    Jag är likadan! Kanske du kan dricka ngt istället? Bubbelvatten? Te med kokosfett, vilket ju mättar också? Ett tuggummi? En del bannlyser tuggummi men det är ju klart bättre än att äta 1000 kalorier extra om dagen, tänker jag.
  • Vilda Tiger
    Carolinalovetobias skrev 2011-10-14 09:16:58 följande:
    Här är en till som har börjat gå upp :'( Vad gör ja för fel? Håller mig ju till LCHF ok mat?

Kan de va att ja äter för mkt grönsaker & för lite fett va tror ni? :(
    Hjääälp!
    Jag äter ytterst lite grönsaker. Mest babyspenat, isbergssallad och gurka då jag väl äter det. Lök som smaksättare. Om du försöker dra ner på grönskerna, håll dig till blandgrönt och gurka och lägg på några msk fett, så kanske det släpper? Jag håller på med detsamma just nu. Hoppas det ska hjälpa.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**