**Den stora feta LCHF-tråden**
Hej, angående glassug. Gjorde egen glass på ägg, grädde, kakao och lite stevia. Supergott och gräddigt! Googla på lchfglass!
Hej, angående glassug. Gjorde egen glass på ägg, grädde, kakao och lite stevia. Supergott och gräddigt! Googla på lchfglass!
Att tillägga är att jag köpte mig en enkel glasdmaskin från OBH Nordica för typ 400 spänn... Kan tänka mig att det funkar utan maskin oxå, man får bara röra om smeten i frysen m jämna mellanrum!
Jag antar att de lite större och mer rejäla glassmaskiner är bäst... Min fr OBH är liksom två mindre blå byttor som ska läggas in i frysen innan man gör glassen. Sen tar man ut den fr frysen för att direkt hälla glassmeten i byttan och sätta på tillhörande visp som går på el. Glassen blir ok, men väldigt ojämn. Hade jag fått köpa ny maskin hade jag inte valt min :) ... Men det funkar!
LokesMammi, jag blir så frustrerad när glassen fryser sig fast i kanterna. Vill ju äta den oxå, glupsk som jag är :) Sen blir ju glassen i mitten av byttan ngt för blaskig så då ställer jag in allt i frysen i kanske 20 min. Glassen i mitten blir perfekt då men kanterna blir ännu mer frusna... Men men, älskar iden att kunna göra egen glass och är nöjd ändå! ;)
Glass,
Det går att göra glass utan maskin. Tar lite längre tid och kräver lite uppassning bara, dvs måste röras om med jämna mellanrum under frysningen. Testa om du inte hinner skaffa ngn maskin och vill komma igång på en gång.
Hmmm... Googlar lite och det verkar inte kräva ngn omrörning under frysningen. Min syrras sambo brukar göra egen glass utan maskin, supergott!!! Mmm... Blir sugen nu... Vad ska jag göra för smak idag? Förslag?
Vad kostar sånna ketosstickor? Finns de på apoteket?
Asså, de där Ketostix som man kissar på.. Nu har jag köpt och testat. När räknas att min kropp är i tillståndet ketos? Fick det näststarkaste på färgskalan... Vad betyder det? Började i måndags och har hållt mig runt 10-20 g kolisar per dag. Försöker ha lite koll via Matdagboken. Har mått bra förutom irritationer och trötthet men kan lika gärna vara hormoner och värme...
Vilket resultat Stjierna, grattis!!! Själv vågar jag inte riktigt väga mig. Har hållt på i 5 dgr nu och varit mkt duktig m träningen oxå. Testade lchf för 1,5 år sedan i ca 2-3 månader med att jag varken gick upp eller ner i vikt. Misstänker att jag åt lite för mkt då samt att jag inte rörde på mig. Den här gången föröker jag göra lite annorlunda och hoppas på bättre framgångar. Tänk om jag tillhör den här lilla gruppen som sägs vara icke mottaglig för lchfkost? Läskigt! Vill så gärna att det funkar, tycker kosten är så lätt att hålla och skönt att slippa gå hungrig som m andra dieter...
Stjierna, intressant! Det var exakt det som hände mig förutom att jag gav upp med lchf då jag ville gå ner i vikt och inte stampa på samma ställe. Är det bara de där allmänna råd om vad man bör äta beroende på blodtyp eller finns det ngn speciell för just lchf?
En helt annan fråga: om jag utgår fr mig själv så har min mage lugnat sig avsevärt sen i måndags. Dock så har jag bara varit på toa en gång. Hur är det för er i relation till viktnedgången? Finns det ngt samband mellan detta? Eller är det bara ngt min knäppa hjärna har fått för sig? ;)