• Chicky01

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-08-21 15:21:46 följande:
    Max low carb-burgare innehåller 10 gr KH/burgare, och köttet är 100% nötkött - inga kryddor eller nått (sen saltas/peppras den på grillen). Den har max hamburgersås i sig som innehåller 2,5 gr KH/100 gr. Bean innehåller 0,18 gr KH/100 gr och green and garlic 1,1 gr kh/100 gr. :)

Kan tänka mig att det blir 10 kolisar just för att jag tycker att dressingen smakar så sött. Men om den bara innehåller 2,5 g/ 100 g så får inte jag heller ihop det till 10. Trodde det var mindre. Känner mig lurad av Max! Rynkar på näsan
  • Chicky01
    stjierna skrev 2012-08-21 16:37:56 följande:
    Och dressingen innehåller ju 2,5 kh/portion så tar man bort den så blir det ju 7,7 kh för en burgare..

Hur som helst så är det ju faktiskt en väldigt god burgare. Man behöver inte äta den varje dag då! Flört
  • Chicky01

Anna Skipper kör lchf-mat i "Du är vad du äter" på Sjuan nu. :) Dock nämns inte lchf!

• Chicky01

Haha, tror du hon inte uttryckligen säger att det är lchf för att undvika storm? Hon är ju ändå en sån stor kostguru i Sverige. Yes, ett poäng till lchf!!!

• Chicky01

Vet inte om carb blockers funkar, men jag har alltid lite Glucosanol i handväskan. När jag äter på restaurang eller är bortbjuden så brukar jag ta två. Väljer alltid lchf-vänlig mat, men man vet ju aldrig hur mkt socker, mjöl och liknande som det exempelvis kan finnas i såsen... Tanken är ju god, men undrar ju samma sak: Funkar det verkligen?

• Chicky01

Hej,

har fått tid för ett kirurgiskt ingrepp nu i veckan och ska bland annat få morfin. Har aldrig blivit opererad eller fått starkt smärtstillande. Hur som helst, fick kostråd i morse av sköterskan om före och efter ingreppet. Före ingreppet får jag bara itna likvid föda och då ngt som är blodsockerhöjande. Efter ingreppet ska jag äta fast föda som ska vara blodsockerhöjande. Jag informerade om att jag äter kolhydratsfattig kost och då sa hon: "Då får du göra avsteg på onsdag"...

Asså, min fråga är: Varför ska jag äta blodsockerhöjande mat? Någon som har erfarenhet av kirurgi och hur man mår före och efter morfin?

Vad skulle ni ha gjort?

• Chicky01

Tack alla för era kommentarer kring lchf och operation. Tror jag tar en kopp äggmjölk och kanske lite juice före ingreppet och efteråt en frukt och en knäckemacka med gott pålägg på... Då blir det ju i alla fall inte jättestort avbrott i lchf.

Mmmm... frukt! Är nektarinerna fortfarande bra? Åh, kanske lite jordgubbar även om det inte är svenska längre? Flört Haha, helt plötsligt förvandlades nervositeten till ngt roligt som jag ser fram emot! Skrattande

• Chicky01

Testade MBT idag för första gången. Mums, var ju supergott. Smakade som te med massa grädde. Kan dock tänka mig att det blir annan (äckligare?) smakupplevelse om man har cocosolja med smak och saltad smör... Hoppas detta sätter igång fettförbränningen i min tröga kropp, som hos många av er som rekommenderar denna dryck! Glad

• Chicky01

Hittar ingen aktiv lchftråd för gravida så jag vänder mig hit. Är det någon som höll sig till lchfkost under sin graviditet? Hur mådde ni? Lade ni till lite extra kolisar? Är det ngt speciellt man ska tänka på?

• Chicky01
    Chicky01 skrev 2012-09-26 20:42:08 följande:
    AK, hur har det gått för dig?
    Ups, hamnade helt fel! Skäms
  • Chicky01

TomMon, stort grattis! Minns när du berättade om dina barn från Taiwan. Var då själv mitt inne i min ivf-snurra. Ligger här nu höggravid med bf imorgon. Vet inte heller hur mkt lchf hjälpte mig, men bra mådde jag i alla fall av den kosten! Stort lycka till med sista halvan av graviditeten! Ja, det är ett mirakel! Kram!

• Chicky01

Tyvärr så tappade jag lchftänket tidigt i graviditeten. Har frossat i kolhydrater och därmed gått upp en del. Är lite besviken på mig själv men det får bli nya tag efter förlossningen. Åt en hel del sötsaker mitt i graviditeten men försöket nu i alla fall att inte äta för mkt socker. Enligt tillväxtultraljud så ligger bäbis storlek på snittet, tack och lov. Huvudsaken är att barnet mår bra! :)

• Chicky01

Usch, jag vågar knappt skriva det men jag har gått upp 21 kg sen inskrivningen. Nästan allt kom efter vecka 27-28... Innan dess hade jag bara gått upp 4 kg. Har dock säkert med min förlossningsångest att göra. Det har varit en stor mental resa för mig. Jag har haft aurorasamtal med förlossningsbm osv. Dessutom var månaderna innan jag blev gravid helt galna med giftermål, bröllopsresa, jul och nyår. Så redan då hade jag spårat ur med lchf. Jag var överviktig då så nu lider jag sannolikt av fetma enligt bmi. Ser fram emot att ta tag i kosten och träningen efter förlossningen. Just nu könner jag mig jättemotiverad i alla fall!

Tack, Ninis!

• Chicky01

TomMon, socker är tyvärr verkligen beroendeframkallande. Det sitter dock mentalt också. När jag väl bestämdeig att sluta äta socker (bara för två veckor sedan dock) så har det gått ganska bra. Tillåter mig själv äta en dag i veckan. När sötsuget kommer har jag haft morötter, frukt, nötter, te och torkad frukt till hands. Sen tänker jag på bäbisen som i slutet av graviditeten producerar eget insulin. Därmed påverkar mitt sockerintag bäbisens tillväxt. Att vara överviktig ökar risken för stor bäbis, kejsarsnitt och andra komplikationer. Det är sån kort tid kvar för mig så jag måste hålla mig. Dumt bara att jag inte kunde tänka så tidigare ;) Under sommaren åt jag nog glass varje dag!

Tycker du ska tillåta dig själv lite gott om du är sugen. Du är ju inte överviktig ens. Njut av graviditeten. Både du och jag har ju drömt i många år om att bli gravida. Vi ska inte då ha ångest för mat och vikt. Det kan vi ta tag i efteråt! :)

• Chicky01

Ninis, innan min lchfperiod var sockersuget verkligen starkt. Med lchf lärde jag mig att behärska den och även nu när jag äter kolisar. Tror att för de flesta handlar det om inställning till sockerintaget. Att kalla det för beroende är för många en ursäkt till att lägga över kontrollen till en diagnos. Sen finns det nog en liten del av befolkningen som säkert har ett beroende. Så tror nog att de tre indelningarna du räknar upp låter troligt. Intressant!

• Chicky01

TomMon, klart att även vi ska klara en förlossning! ;) Ett tag var ångesten så stark så jag grinade varje gång jag blev påmind av förlossningen. Idag är längtar jag efter att få föda. Känner mig som en vaggande flodhäst och längtar att få sova på mage igen. Helt sjukt vilken mental omvandling det har varit! Fascinerande med kvinnohjärnan och graviditet! Kram

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**