Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sagalin skrev 2012-08-12 18:54:29 följande:
    Martina76: Visst kör du Warrior? Om du ska träna låt säga någon mellan 18-19 äter du din stora måltid före eller efter, känner du dig inte matt i kroppen bara på tex ägg när du ska träna stryka/kondition?
    Jag äter oftast min stora måltid efter. Gillar inte att träna med en full mage. Jag känner mig verkligen aldrig matt i kroppen. Jag behöver inte mat för att känna mig pigg och orka. Jag springer lätt en mil på fastande mage. Jag tror att det har med avsaknaden av blodsockersvängningar att göra - att orken inte tryter trots att magen är tom.
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-08-12 21:06:46 följande:
    Gör det någon skillnad att träna på lchf? (för viktens skull menar jag då?,) gör det någon skillnad på vikt nedgången eller de spelar kvitta?
    Klart det gör skillnad viktmässigt att träna. Du ökar ju förbränningen både under och efter träning.

Ett hårt träningspass, typ spinning, bränner ca 600 kcal, men inkluderar du efterförbränningen kommer du upp i ca 2.000 kcal.  
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-08-12 21:38:22 följande:

Hur är det med ett springpass direkt på morgonen innan frukost?
    Ur vilken aspekt då menar du?
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-08-12 22:20:04 följande:

för viktras menar jag. om man bränner mer av att träna på fastande mage direkt när man vaknar. eller spelar kanske ingen roll..
    Jag vet faktiskt inte. Jag skulle tro att även det är en "myt" som inte gäller om man inte äter kolhydrater - då har du ju alltid hög förbränning och inte en massa kolhydrater som måste förbrukas innan kroppen kan gå loss på fettdepåerna. Gör det du mår bäst av. Jag gillar att träna på fastande mage.
  • Martina 76
    tigermamma skrev 2012-08-12 22:11:46 följande:
    min dag idag, är detta ok eller är jag fel ute?

1460 kcl
    protein 95g
    kolhydrater 14g
    fett 112g    
    Perfekt!
  • Martina 76
    stjierna skrev 2012-08-13 09:03:03 följande:
    Det här med att kokosfett på morgonen innan frulle rivstartar fettförbränningen - är det "bevisat"?
    Antagligen inte!
  • Martina 76
    Gloriousgirl skrev 2012-08-13 09:05:30 följande:
    Jag behöver er hjälp tjejer... finns inte en chans att jag kan läsa hela tråden så med stor risk för att ställa frågor som redan avhandlats undrar jag nu om frukosten. Jag äter inte LCHF idag, men är ändå såld på tänket, då jag förstår att jag inte går ner i vikt av att äta lågkaloridieter och kolhydrater... isåfall hade jag varit smal idag :) Och det är jag verkligen inte.

Så, frukosten: Jag är inte jättebra med att skapa tid för mig själv på morgonen (vardagar) så att ställa mig och laga frukost känmns som något jag skulle göra i 1 dag och sen sluta... vad ska jag då äta? Det måste gå snabbt att göra, snabbt att äta, vad ska jag äta då? Jag är alltså inte ute efter bacon och scrambled eggs om ni förstår vad jag menar.

En kopp kaffe med grädde? Supersnabb frukost!
  • Martina 76
    Tessa606 skrev 2012-08-13 10:24:47 följande:
    Så var den värsta måndagen på hela året här för min del, ni vet, första dagen efter semestern, den dagen man väger och säger att NU ska jag börja mitt nya liv, nästa sommar ska jag minsann vara snygg

För min del visade vågen att jag gått NER under semestern Har nu totalt gått ner 23 kg, är "snyggare" än någonsin, precis fyllda 40 (väger mindre än vid 30), nyförlovad, och framförallt så mår jag bättre än någonsin!! Jag älskar verkligen LCHF!!! 
    Underbart!!!
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-08-13 11:50:57 följande:
    Ja men iomed lchf inte handlar om kcal (iaf inte när man äter dom) så trodde jag inte de spelade någon roll om man gjorde av med dom heller (för vikten skull) känns konstigt man inte går upp fast man äter mycket kcal, men att man skulle gå ner om man tränar bort några
    Det handlar alltid om kcal, men det är inte så enkelt som kcal in/kcal ut. Utan kolhydrater har du en högre förbränning och kan äta mer utan att gå upp i vikt. Kroppen är också mindre benägen att lagra. Du blir mättare så många LCHFare äter antagligen färre kcal än tidigare. När man äter kolhydrater med blodsockerhöjningar och insulinpåslag så skapar man ett beteende där man överäter pga hunger.

Så givetvis spelar det roll om du tränar eller ej. Du gör ju av med energi. Ökad muskelmassa => ökat förbränning. Utan kolhydrater har kroppen också lättare att bränna lagrat fett.  

Löpning är fantastisk träning rent förbränningsmässigt. Du får hög puls och involverar stora muskelgrupper. 
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-08-13 20:45:16 följande:
    ja jag tänkte börja införa grädde. med grädde kan man göra rätt många fler rätter, så man får lite mer variation än vad jag haft nu på fakir. Är bara så rädd vågen ska börja gå uppåt igen. blir så knäckt av det. Tål du grädde, eller du utesluter all mejeri?
    Tips: Använd kokosmjölk ist grädde när du gör soppor och grytor. Färre kolisar, inget mjölksocker och GOTT!!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**