Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Chicky01 skrev 2012-08-16 10:18:43 följande:
    Haha, vad vore lchf utan ägg? Skrattande Har 4*10 pack ägg i kylen där hemma. Blir ägg till lunch för mig oxå idag. Funderar på äggröra och lax till middag.

You go, girl!!!
    Jag har 3x20-pack!
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-08-16 10:48:55 följande:
    Tack!!!! Smakar apa i min mun (ketos) men det får det väl vara värt!
    Det gör man bara första gången. När man är i ketos hela tiden så luktar/smakar det inte längre. 
  • Martina 76
    häjhäj skrev 2012-08-16 13:13:12 följande:
    Började med lchf i slutet av juni, har sedan dess gått ner ca 7 kg och minskat totalt (bröst, midja, mage, stuss osv) 20 cm. Men nu har jag stått still med vikten sen ett tag tillbaka. Jag funderar på att ta några fakirdagar för att få lite hjälp med viktminskningen igen och för att sen kunna se om platån beror på något speciellt... Om jag tar 4-5 dagar med fakir, tror bi det kan hjälpa då? Jag kan inte äta ägg så det blir protein och smör för min del. Tror ni att jag kommer behöva något kosttillskott under dessa dagar? Tacksam för all hjälp, tankar och funderingar för jag känner mig en aning frustrerad ang vikten.
    Inte behöver du käka något kosttillskott för något som du gör i några dagar. Så fort får man inte brister.
  • Martina 76

Konstaterade idag när jag var ute på lunchpromenad att min skugga var längre än jag. Mao behöver man i stort sett D-vitamin året runt oavsett väder och solning. Inte konstigt att vi har så mycket benskörhet, självmord, depressioner etc i detta land då man går med D-vitaminbrist 11 månader om året!!!

• Martina 76
    AlexandraViberg skrev 2012-08-16 15:53:47 följande:
    Angående det, hur länge håller sig D-vitamin i kroppen, har hört något om 3 månader? Tänker jag var utomlands i april och sen slutet på juni. Hur länge håller det extrema intaget av D sig i kroppen? :P
    Det ska stanna kvar i kroppen i flera veckor. Men om dosen i kroppen då är tillräckligt hög det vet jag inte. Jag käkar tillskott i stort sett året runt.
  • Martina 76
    AlexandraViberg skrev 2012-08-16 17:15:00 följande:
    Okej! Har hört att det är bra med D-vitamin när man har svårt att få barn, så tänkte mest på den delen. Räcker det med vitamintablett med kombinerade vitaminer eller ska man ha en i ren D, om det finns.

Hur mycket ska man ta ungefär, så jag vet vad jag ska kolla efter på förpackningarna? :)
    Läs på kostdoktorn.se. Multivitamintabletterna räcker inte långt. Jag äter ganska mycket mer än rekommenderad dos. D-vitamin är ju bra för så mycket!
  • Martina 76
    Allrona skrev 2012-08-16 21:07:52 följande:

Hade hälsokontroll med jobbet förra hösten. Jag fick rött (de hade system med rött, gult, grönt som bedömning) för min kost eftersom jag varken åt frukt eller något mellis. Endast tre måltider om dagen var inte acceptabelt (man måste ju tänka på blodsockret ) och ingen frukt alls, oj, oj, oj...
    Men då får du väl kontra med att knappt har något blocksocker!

Undrar vad de skulle säga om mig då som i stort sett bara äter 1 ggr per dag!  
  • Martina 76
    Jag1977 skrev 2012-08-16 22:09:05 följande:

Men hur klarar du det? Kan du inte beskriva en vanlig dag (alltså hur du äter) Jag känner själv numera att det sällan känns nödvändigt att äta men man sätter sig med resten av familjen. Har börjat övergå till två mål, men vet inte riktigt hur jag ska säkerställa att man ändå får "energi" nog. Har i tonåren haft anorexia, så när hungerskänslorna försvinner känner jag mig lite nervös....
    Jag äter bara när jag är hungrig. Oftast blir det 2-3 ägg och några koppar kaffe med äggmjölk under dagen. På kvällen äter jag mitt huvudmål. Jag har aldrig brist på energi, har aldrig mått bättre, är aldrig sjuk och mår hur bra som helst!

Jag tror inte människokroppen är gjord för konstant, regelbundet matintag, utan jag tror vi är designade för periodisk svält/fasta. 
  • Martina 76

Jag tar 3 ägg, 50 g smör och häller på en halvliter kokande vatten och kör med stavmixer. Gott och nyttigt!!!

• Martina 76
    Jag1977 skrev 2012-08-16 23:50:52 följande:
    Visst håller det sig några dagar i kylen?
    Ganska många dagar faktiskt. I och med att det luktar ruttna ägg när det blir gammalt så råder det ingen tveksamhet!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**