Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

RebornEve skrev 2012-09-04 08:47:26 följande:
    Sprungit 2,5 km , det är de längsta jag sprungit på mååånga år :)
    Härligt !
    Nu blir de hem och äta 2 ägg och gå en promenad med hunden !
    Härligt!!!
  • Martina 76
    RebornEve skrev 2012-09-04 08:48:31 följande:
    Skönt att springa på fastande mage måste jag säga :)
    Jag gillar också att springa på fastande mage. Känner mig liksom lättare på något sätt...
  • Martina 76
    Duefigli skrev 2012-09-04 09:10:30 följande:
    Godmorgon!

Jag testade i morse omdiskuterade Magic bullet coffee - smakade helt okej, men håller ni er verkligen mätta?

Jag är inte hungrig direkt, men jag är heller inte mätt och känner nog redan att jag kommer vara svimfärdig vid lunch.

Era erfarenheter? 
    Jag håller mig mätt utan problem. Och det är ju såååååååå gott!
  • Martina 76
    The Kittycats skrev 2012-09-04 08:27:36 följande:
    Härligt
    kanske har missat, kör du med något nytt upplägg nu?
    Jag kör MBC två gånger om dagen och utöver det ett riktigt, näringsrikt mål mat. Blir jag hungrig äter jag ägg eller smör. Det verkar ha satt ordentlig fart på förbränningen måste jag säga. Inga mjölkprodukter, inga nötter, inga andra "synder" som choklad, alkohol etc. Ska köra så här hela september sånär som på lördag då det är kräftskiva. Lär nog ta det ganska lugnt med alkoholen då...
  • Martina 76
    Yosa skrev 2012-09-04 19:33:35 följande:

Läste lite nu i Lchf kolhydrater ifokus ( som jag är medlem i nu) och där stod de att stickorna bara visar överskottet av ketoner. Inget om hur mycket kolhydrater du äter eller hur du ligger till med ketosen. De visar bara om din kropp har med ketoner i blodet / urinen än vad som behövs dvs överskotttet. Är man ny på LCHF ( eller hållt på ett tag) har inte kroppen fattat än och då har man ofta ett överskott. Min sambo som nu slutat med LCHF hade det lägsta dvs det rosa på sin sticka idag medan jag hade 4 dvs mörkröd. Det visar att han harlagom med ketoner medan jag har ett överskott.
    Men om du har ett överskott på ketoner i urinet så innebär det väl att du är i ketos? Ingen ketos - inga ketoner i urinen.
  • Martina 76
    RebornEve skrev 2012-09-04 19:46:57 följande:
    Martina: när man har ketoner i urinen så är man i ketos, men även om stickorna inte ger utslag så kan man vara i ketos därför att ju längre man kör lchf så blir kroppen bättre och bättre på att reglera hur mycket ketoner som ska produceras..
    Då måste min kropp vara kass -jag får alltid utslag!
  • Martina 76
    standby skrev 2012-09-04 20:04:50 följande:
    Och jag har aldrig fått det starkaste när jag testat med Ketostix, fastän jag har kört strikt.
    Nu när jag kört rel länge får jag knappt utslag alls trots att jag går ner.
    Min kropp vekar snåla på överskottet :)
    Nej, starkaste får jag heller aldrig. Som mest ligger jag i mitten.
  • Martina 76
    Rullebulle skrev 2012-09-05 10:31:14 följande:
    Oj, oj, oj...jag testade denna metod i vintras, gick in glad i hågen, kom ut på andra sidan, förfärad och förskräckt...haha! Nä, detta passar nog inte alla. Kan förstå att denna ät metod kan vara ett under för de med vissa viktproblem, magproblem eller de som har vissa sjukdomar. Men för friska, normalt smala människor, som mig så nej...ingen bra ide. Jag är väldigt hurtig också, springer fem dagar i veckan, flera mil. Så jag kom på genom den hårda vägen att min kropp verkligen behöver kolhydrater, haha. Vet inte varför jag började denna diet ens, läste lite här och andra ställen och det lät så gott...stek och beasås, hallon och vispad grädde, allt utan att behövas skämmas...lol. Men usch, det var så enkelspårigt, så enormt trist, och äckligt. Vispad grädde, visst, men det smakar ju inte gott alls utan socker. Sötningsmedel höjer ju insulinet på samma vis, så det kan man ju inte heller använda. Och, jag insåg att livet är inte värt att leva utan bröd, haha! Oj, så jag toksaknade mitt älskade bröd. En gång testade jag att göra oopsie bröd, eller vad det hette, nån vidrig sörja i ugn gjord på uppskummad äggvita, yikes, snusk! Haha...så nä, tyvärr, det som lät så bra och logiskt, blev bara pannkaka för min del. Som sagt, är man frisk och håller igång i övrigt med olika sporter, så kan det nog tom direkt vara skadligt att inte inkludera alla matgrupper.
    Förstår inte vad inlägget för i den här tråden.

Dessutom verkar du ha missuppfattat det mesta med LCHF, vilket gör det hela än mer irrelevant. 
  • Martina 76
    Rullebulle skrev 2012-09-05 11:05:29 följande:

Vet du inte det, det trodde jag de flesta visste, lol. Men att utesluta eller äta väldigt lite av kolhydrater har ju många bieffekter, vilka en del påstås vara direkt skadliga ja. Googla, så får du se. Ketoacidosis tex, är inte hälsosamt ( vet ej vad det heter på svenska?) sen får kan ofta dålig andedränkt, om än inte farligt så är det ju otrevligt. Men, som jag sa, en del verkar ju dra nytta av denna diet, men oftast är det ju då folk som är så överviktiga att dom är desperata eller har magkrångel och detta hjälper. En gemensam nämnare som de flesta lchf'are verkar ha, är att man blir en soffpotatis. Även jag, jag som sprungit i tio år, nästan dagligen, kunde knappt klara av att ens gå längre sträckor, haha. Då är det illa. Som sagt, jag attraherades av denna diet för det lät så gott, men det var det inte. Och det var svårt att få isig all det dr fettet, jag ar nog helt enkelt svårt för att äta så. Usch, det var tom rekommenderat som mllanmål, att äta ostskivor med smör på...usch fy! Lol.
    Jag har kört strikt LCHF, tränar hårt och har aldrig varit överviktigt. Man klarar lätt att träna hårt utan kolhydrater. LCHF kanske inte är för alla, men gluten och socker är inte för någon.
  • Martina 76
    Rullebulle skrev 2012-09-05 11:05:29 följande:

Vet du inte det, det trodde jag de flesta visste, lol. Men att utesluta eller äta väldigt lite av kolhydrater har ju många bieffekter, vilka en del påstås vara direkt skadliga ja. Googla, så får du se. Ketoacidosis tex, är inte hälsosamt ( vet ej vad det heter på svenska?) sen får kan ofta dålig andedränkt, om än inte farligt så är det ju otrevligt. Men, som jag sa, en del verkar ju dra nytta av denna diet, men oftast är det ju då folk som är så överviktiga att dom är desperata eller har magkrångel och detta hjälper. En gemensam nämnare som de flesta lchf'are verkar ha, är att man blir en soffpotatis. Även jag, jag som sprungit i tio år, nästan dagligen, kunde knappt klara av att ens gå längre sträckor, haha. Då är det illa. Som sagt, jag attraherades av denna diet för det lät så gott, men det var det inte. Och det var svårt att få isig all det dr fettet, jag ar nog helt enkelt svårt för att äta så. Usch, det var tom rekommenderat som mllanmål, att äta ostskivor med smör på...usch fy! Lol.
    Man blir inte en soffpotatis av LCHF (kan inte för mitt liv förstå den kopplingen). Däremot är det inte en nödvändighet att träna för att hålla sig smal.

Jag fascineras av paradoxen att vi tränar mer än någonsin i kombination med att vi också är fetare än någonsin. Bara för att vi frossar i socker och stärkelse och stör vår metabolism! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**