• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

FiaFunderar skrev 2011-08-30 11:15:00 följande:
    Säg att du inte tål vissa saker (typ kolhydrater). Att du får väldigt mycket magont osv. så därför måste du ha specialkost.
    Nämner man LCHF brukar folk titta konstigt på en men säger man att man inte tål och är allergisk så brukar folk vara mer förstående Obestämd 
    Ja, jag kanske kan säga att jag får migrän av kolhydrater och därför väljer att inte äta det. Här på jobbet har ingen lagt märke till att jag inte har kolhydrater i mina matlådor men på en konferens är det ju svårare att dölja att man äter annorlunda Tack för tipset!

Min man har berättat på sitt jobb att han äter LCHF och oj vad många som har åsikter. Det diskutteras nu varje lunch och även fikarasterna går åt att debattera kolhydraternas fördelar.  Han har ätit LCHF i två veckor, framförallt för att stödja mig och för att vi ska slippa laga olika maträtter men även han behöver gå ner några kilon. Vill inte ha samma reaktion på mitt jobb och därför har jag valt att inte prata om det alls. Förr eller senare kommer det komma fram men då har jag ätit såhär en längre tid och kan bättre argumentera för de hälsovinster jag har fått.
  • Allrona
    Loreena skrev 2011-08-30 11:06:54 följande:
    Jag tycker att du kan beställa specialkost, eller åtm. höra dig för vad som kommer att serveras, för att vara på den säkra sidan.. annars kanske du står där med en låda pastasallad....:/
    Ja, jag kan ju ringa när konferensen närmar sig och höra mig för om menyn och se om jag behöver be om specialmat. Tack för tipset
  • Allrona
    adams family skrev 2011-08-30 14:39:51 följande:
    BTW glömde säga grattis till nästintill migränfrihet..vilken lycka!!
    .
    Tack! Det känns skönt att äntligen ha hittat en "medicin" som faktiskt hjälper. Skrattande
  • Allrona

Oj, här har man varit borta några timmar och missat en lång debatt i tråden Har följt debatten i olika sidor på nätet idag och kan bara konstatera att de två journalisterna som skrev ursprungsartikeln har fått mycket bra reklam för sin bok som kommer inom några dagar! Smart av dem att fixa en debatt om bokämnet genom att dra in LCHF i det hela, det ger ju en hel del extra publicitet för dem FlörtDrömmer

• Allrona
    BeccaStina skrev 2011-08-31 11:45:41 följande:
    wiiieee denna veckan har jag gått ner 1,3kg :)
    Härligt! Solig
  • Allrona

Jema - jag har också en allergiker hemma vi lagar oftast samma mat fast i två gratängformar/stekpannor en med riktig grädde el crème fraîche och ost och en med havregrädde. Det tycker inte jag tar speciellt mycket längre tid. gör jag tex broccoligratäng gör jag alltså en liten form vid sidan med en gratäng till henne. Min andra dotter utan allergier äter vår mat ev med lite ris el potatis som även allergikern får. Såser tex bea osv ersätter vi inte till allergikern, hon gillar ändå inte sås så mycket

• Allrona

Jema - innan vi började med LCHF åt hela familjen oftast samma. Nu har min man också börjat med LCHF för att det är enklast om vi två kan äta lika och endast göra specialmat åt henne. Storasyster som inte är allergiker får välja vilken rätt hon vill ha. Oftast väljer hon vår men med tillägg av ris el pasta.
    Funkar det inte att göra liknande mat anpassad efter lillasysters allergier så får hon äta sina favoriträtter korv, köttbullar eller pannkakor och vi äter det vi tänkt så blir alla nöjda
    Jag tycker inte du måste sträva efter att alla alltid ska äta lika. Man måste ju göra det enkelt ibland också.

• Allrona

Malansu - välkommen hit! Har själv ätit lchf i en månad. Det är bara att fråga här om du undrar ngt!

Ligger med migrän. Suck! Andra anfallet på 5 veckor så statistiken är fortfarande bra mycket bättre än innan lchf! Men usch vad dåligt jag mår, nu hinner jag ju nästan glömma mellan gångerna hur jobbigt det är!

• Allrona

Dissan - jag hade ätit och försökt komma ihåg att nästa gång använda fiberhusk istället.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**