Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

LoveMyFamily skrev 2011-05-05 15:39:50 följande:
    En dum fråga: Så eftersom ni säger att LCHF är en livstid, kommer ni ALDRIG mer äta en kladdkaka, en pizza eller godis? Det låter väldigt konstigt iaf för mig, jag vill dock kunna ha ett sunt förhållande till sådant.

Jag har aldrig frossat i något, men är tyvärr skåpätare/känsloätare.
    *haha* jag käkar godis dagligen, pizza säkert en gång i veckan och kladdkaka äter jag så sällan, men när jag bakar så modifierar jag receptet, både godis, pizza och kaka är LCHF.

Däremot så tillåter jag mig vid högtider som födelsedagar, påsk, nyår, jul och midsommar att äta lite mer moderat... jag älskar livsstilen men jag är inte fanatisk.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Bonanza skrev 2011-05-05 18:38:35 följande:
    Jag vill ha tips på lchf-godis!

Och tror ni inte jag lät bli att köpa choklad trots att jag var i affären och trots att jag med mitt monstersug gick förbi chokladhyllan flera gånger?

Blev ännu mer snabbmat till kvällsmat för att försöka döva suget efter choklad. Dvs hemmagjorda kycklingnuggets med lite såser till. Nu är jag trött på friterat och tur är väl det!
    Jag gjorde bounty och är där och nallar ofta! Jag gjorde i min "19-toppar" (siliconform från tupperware) och gjorde tyvärr av med all chokladen på en gång där, så jag får räkna om sedan. I alla fall, jag stod med en bunke med hälften av kokosgojjan kvar och kramade ihop till "snöbollar" och på ca 25 gr (2 bollar) är det 1 gr kolh. Så jag kan äta någr astycken Fast det brukar räcka med en här och där....
  • Teskedsmamman

Orkar inte läsa ikapp , ni skriver ju som om ni hade eld i baken

Nåja, hade hoppats på att väga in mig på 69.x idag eftersom jag låg på 70.2 igår, men se det sket sig, 71.0 och första mensen på 1½ år!

Så faktiskt ska jag ta det moget övervägda valet *eller hur* och begrava mig i nåt hekto godis, jag har varit superduktig i 2 veckor och behöver lite tröst idag när mensen återkommit efter förlossningen och maken lämnat mig ensam igen över helgen (som de flesta helger på våren)...

Vi ses imorgon igen med goda friska tag!

• Teskedsmamman
    Faile skrev 2011-05-06 21:28:43 följande:
    Njut av godiset och ta nya tag imorgon du {#emotions_dlg.flower}

Själv sitter jag och sörplar lite gott rött och lyssnar igenom alla eurovisionlåtarna. Är en riktig sucker för schlagers ( och rock, märklig blandning men men ) så det här är liksom höjdpunkten på året. Ja, vinet gör ju sitt till såklart
    VIN! Där sa du nåt!!! Håller mig undan vin då jag gick upp 0.5 kg de andra gångerna jag testat... och godiset kan jag meddela, smakade skit! Det luktar mycket godare än det smakar Kräks Så nu är jag en erfarenhet rikare! Mina älskade cola-ferraris smakade bara parfym... gelehallonen smakade bara kemikalier och chokladen var en smaklös fettig sörja i munnen...

Men vinet hoppas jag smakar bra
  • Teskedsmamman
    Mandel skrev 2011-05-07 06:46:29 följande:
    Vad pysslar maken med på helgerna då?

Själv har jag en make som jobbar nästan varje helg året runt och då även vardagarna, men nu på våren och och hösten jobbar han 7-22 typ varje dag. Några 5 veckors semester om året har han inte. 1½  vecka kanske på sin höjd utslaget på ett år. Livat värre kan jag lova!
    Jag tycker synd om mig själv alla dessa ensamma stunder och det är då som jag alltid har ätit en massa. Försöker nu att inte göra det. Varför ska jag trösta mig med mat/godis bara för att han aldrig är hemma? Godis är ett väldigt tystlåtet sällskap som bara stjäl energi. En riktig energitjuv! Och sådana ska man ju göra sig av med...
    Kanske skulle börja virka grytlappar istället? Sticka halsdukar, brodera dukar osv.

Lite svårt att få till motion för min del när jag alltid har barnen.
    Idag tänkte jag kanske ta cykeln och ut med dem, men jag tror inte stora orkar cykla 9km enkel resa för att hälsa på där pappa är idag och han börjar bli för stor för att sitta i cykelvagnen samt att det är aptungt att ha båda barnen i vagnen...
    Han är lokförare men samtidigt involverad i minst 3 olika föreningar som har årsmöten på vårarna, varav ett alltid går av stapeln tors-sön + 2 resdagar, någonstans i europa, förutom det är det aktiviteter i lokstallet på vårarna och framför allt ska ångloken på high chaparral vara i ordning innan de öppnar om ca 2 veckor.

Som lokförare jobbar han "bara" 36 timmar i veckan och mestadels em-natt och har större delen av dagarna lediga om ganska ofta minst 4 sammanhängande dagars ledighet, men då måste han åka till hich chaparral så fort han är ledig minst 2 dagar på raken...

Virkar och stickar gör jag till förbannelse redan, bloggar en del, fotar osv men det är ju lätt att komma ut i skogen och röra på sig eller fota t ex när man har 4 barn medsläpade hela tiden. Jag tycker att det räcker att jag oftast måste släpa med dem till affären och veckohandla....

Just nu är jag så psykiskt trött att jag kan sätta mig i ett hörn och bara hysterigråta, maken är borta tills imorgon och lillkillen har varit tokfrustrerad sedan kl 8 imorse och skriker så fort han är vaken... Han håller på att lära sig att krypa och ställa sig mot saker och så fort han inte klarar det som han vill så skriker han, och han kan hålla på i timmar och bara sitta och skrika mitt på golvet, innan han kommer på nåt annat att göra... i 2 min.... Att gå runt och bära på honom är inget alternativ eftersom han väger 12 kg och min rygg redan är paj av allt bärande, sedan har jag 3 andra barn som måste ha mat osv....

Har dragit på mig nässelutslag av hans skrikande så hela ansiktet svider, hettar och kliar....
  • Teskedsmamman
    Thomas 66 skrev 2011-05-07 18:27:19 följande:
    Alla dieter är bara båg ligg på ett minus intag så går du ner i vikt vad du än äter, gärna en promenad eller två då och då
    Pja, det är lätt att vara stor i truten när man inte har koll på saker och ting, alla människor fungerar inte på lika sätt, vad som fungerar på en fungerar inte på en annan.

Förövrigt till er andra i tråden, vi svarar inte mer på imbecilla inlägg så tröttnar de nog ganska snart...
  • Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-05-07 18:10:07 följande:
    Good damn! Jösses, jag förstår att du går på knäna och verkligen känner förtvivlan! Jag kan känna mig helt slut när maken reser i jobbet och är borta på mässor men då har jag bara 2 barn att ta hand om (varav den ena kan vara en rätt så krävande sak som bara vill vara i famnen och tokvrålar när hon inte är där).

Min man reser som sagt en del i jobbet och är borta över natt. Då ska han egentligen resa betydligt mer i sin roll som marknadschef men pga oss, familjen, har han försökt att styra om en hel del men han känner stress och att han borde resa mer för att hinna med att träffa kunder och ta uppdrag som de har på jobbet. Jag påpekar ibland att någon annan får ta hans jobb, han får i enhet som chef delegera, men det är bara han som kan ta detta med marknadsföring..

I morgon ska han till Göteborg för att vara med på Elfack-mässan. Egentligen skulle han vara där hela veckan men nu har han väl insett att det är påfrestande att vara hemma själv och ta allt så han åker hem på onsdag. Han spelar golf och muttrar ibland att han inte hinner spela. Han har i alla fall lagt ner cyklingen i år (han brukar cykla Vätternrundan och nu de senaste åren Halvvättern) då han insåg att han inte hinner träna när det byggs här hemma. Han har tackat nej till marknadsföringsuppdrag i Piraterna. Din man får försöka prioritera men det kanske inte går? Behöver han vara med i 3 föreningar?

En kompis med två barn har en sambo som jobbar i Stockholm så han åker varje söndag och kommer hem på fredagkvällen. Hur hon pallar fösrtår jag inte men nu har de båda börjat tröttna på pendlandet. Speciellt han.
    Fram tills för 2 år sedan var han borta mån-fre då han jobbade som lastbilschaufför och det sista året när han pluggade till lokförare... Hur vi lyckades få till 2 barn när han var borta som han var och vi nästan måste träffa ägglossning på timmen för att bli gravida övergår mitt förstånd, men det ena barnet är ett "gudrun-barn"  och tillverkat på en lördag och det andra var det höstlov

Men nu är alla stämmor över och det är sista rushen på high chaparral nu, de öppnar snart och då brukar det lätta lite.... men med fullfjädrad separationsångest, glutenintoleransutredning och nattsnuttande på lillkillen + överjävlig 4-åring så går jag på knäna....
    Tur att de andra två är lätta att ha och göra med för tillfället.
  • Teskedsmamman
    Mandel skrev 2011-05-07 18:35:12 följande:
    Så maken är tågnörd

Att du är psykiskt trött förstår jag mer än väl! Vet precis hur det känns. Här har till och med minsta (jag har bara 2, men ändå...) haft vattkoppor och varit hemma ifrån förskolan i över en vecka. Jag är helt slut! Han kan verkligen tjata hål i huvudet på en och det utan att ens använda ord utan mest grymtningar, ylanden, och gnällande...

Att försöka ge sig ut i skogen går inte ens med 2. I alla fall inte mina. Veckohandla går inte heller.
    Att du inte fixar det alla gånger med 4 förstår jag verkligen!

Du ska dock veta att du inte är ensam och det brukar ordna sig till slut. Bara man får gråta en skvätt och tycka synd om sig själv en stund. Det gäller dock att under den tiden inte trösta sig med vanligt godis eller massa onödig mat. Skitsvårt!
    Hoppas att du klarar av att stå emot!
    Veckohandlingen genomförs alltid och på ca 45 min, är jag ensam eller bara har minsta med mig brukar det ta 1½ timme gärna 3 om jag är helt ensam

Ungarnas godisskål står kvar på bordet, den lockar inte ens.... Det enda jag har "kostat" på mig idag är kanske 2/3 dl av curryäpplesås till falukorven á 4,5 gr kh/100 gr... Och jag känner mig inte såååå svullen idag trots godis och vin igår och mens.... Så jag hoppas vägningen imorgon bitti inte ger mig skrämselhicka
  • Teskedsmamman
    Thomas 66 skrev 2011-05-07 18:49:27 följande:
    Har antagligen mer koll än du, Kolhydrater gör ingen tjock om man äter bra sådana, och ja alla går ner av ett minus intag på ca 500 kcl per dag.Ta och titta på hur en kroppsbyggare äter som verkligen vet hur man tappar fett
    *Skrattar så jag trillar av stolen*

Du ger dig på en kvinna som bedrivit seriös kroppsbygge med överarm på 38 cm, jag höll på under flera år, och håller man på med kroppsbygge så veeet man vad man pratar om, lilla guben
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**