Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-05-03 20:46:14 följande:
    Idag har jag:

-börjat dagen med näskanna och morgonyoga (10 solhälsningar)
    -ätit superb LCHF-frukost (äggröra o smörstekt lufttorkad skinka + rucola)
    -promenerat SNABBT till stan och tillbaka
    -ignorerat snö, blötsnö, snöblandat regn och +2 grader
    -vaxat benen m fl ställen (aj!)
    -gjort ansiktsbehandling och fått beröm av min hudterapeut för mycket bättre/lugnare hy!!! (najs!)
    -knipit en drop-in-tid hos frissan och klippt bort allt det slitna (yes!)
    -köpt proteinpulver (Triple Whey med jordgubbssmak) och testat en portion till mellis
    -bakat ett jättegott valnötsbröd och ätit det till sen lunch med Bregott och 10% ost
    -promenerat SNABBT till gymmet och tillbaka
    -dansat en timme (intensivt! och roligt!)
    -testat shira... vad-de-nu-heter-nudlar till köttfärssås när familjen åt lasagne, helt OK!
    -läst godnattsagor för båda mina barn
    -förberett surdegsbrödet som jag ska baka åt familjen imorgon
    -OCH fått undan en hel del jobb!!!

PUST!

Nu är jag ganska trött och har huvudvärk (fick nog dagens koffeinshot för sent och hann få abstinens...) men känner mig rätt nöjd med denna dag. Desperate Housewives, rooibos och LCHF-ischoklad hägrar!

K
    Hur orkar du människa?!
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-05-03 22:17:27 följande:
    Hur var det nu med löparskor? Några tips? Kan man få vilken sko som helst anpassad för vilken fot som helst, eller är det vissa skor som passar vissa fötter?

Funderar på att åka till stadium och kolla..... 
    Be om hjälp, då får du skor som är avpassade för dina fötter, alla skor passar inte alla och kan göra löpningen till en otrevlig upplevelse...
  • Teskedsmamman

Kan man äta för många ägg på en dag?

2 råa och 3 kokta....
    Jag har nämligen hittat underbaraste mellanmålet!! Kokt ägg, delat på mitten, majonäs, en klick Willys stenbitsrom (0,5 kh!) och 1-2 droppar citronjuice! Känns som fest varje mellanmåt och jag skulle kunna äta 4-5 ägg på raken!

• Teskedsmamman

Ana hur jävla sur jag blev när jag gått upp 0.4 kg sedan igår, trots att jag legat bra... jag kanske ska ligga på typ 1,5 gånger kalorierna som jag ska ha, och ungefär lika mycket i fett/prot/kolh? får se, idag äter jag efter procent och så får vi se imorgon....

• Teskedsmamman
    Pajsarn skrev 2011-05-04 19:35:52 följande:
    Är inne på min andra vecka med lchf, tycker det går riktigt bra! Har skummat igenom denna tråd och ser att vissa mäter fettet, kolhydraterna och proteinerna...är det verkligen så noga?! Jag har skippat alla kolhydrater över 5%, samt tillsatt extra fett, trodde att det räckte så?! Nu är jag ingen jätte precis men skulle vilja tappa 7-8 kg.
    Så gjorde jag med men gick inte ner i vikt, nu äter jag enligt % och har gått ner över 3 kg på en vecka..
  • Teskedsmamman
    majsanb skrev 2011-05-04 19:00:08 följande:
    Hejsan ! Vet att jag har läst någonstans här att man inte ska köpa kokosfettet på affären, den gråa, men vilken ska man köpa?? hittar inte igen inläggen.. :)
    Jag köpte cocosa kokosnötolja på bodystore och fick hem i brevlådan postombudet och det smakar inte kokos....
    Linda1976 skrev 2011-05-04 19:25:18 följande:
    Det finns nån som smakar typ motorolja enligt många i tråden. Biofoods eventuellt, minns inte namnet.

Ekologiskt kokosfett innehåller laurinsyra (tror jag det heter) finns även i bröstmjölk,  som är supernyttig, www.bodystore.com/3/sv/artiklar/cocosa-extra-... 
    Biofoods vita utan kokossmak är helt ok, den oranga med smak är motoroljan
  • Teskedsmamman
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 21:11:48 följande:
    Hej jo jag vet att han inte bestämmer men jag tappar motivationen när han skäller på mig.
    Alltså, det jag har läst i tråden så verkar det som att du sitter fast i en osund relation och believe me! Där har du stora orsaker till ditt ätande och övervikt, been there, done that, gained 30 kg....
  • Teskedsmamman
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 21:17:11 följande:
    Hej jag ska försöka med att sluta äta godis och läsk jag försöker att kämpa ,jag har tänkt på förhållande flera ggr vad jag ska göra med han för han skäller ut mig ganska mycket han tycker att de går förmycket pengar till mat. Jag tänker på får man lov att äta sojgrädde och soyayoghurt för jag tål inte mjölkprotein.
    Jag är laktosintolerant, eller ja hela familjen är... och det är dubbelt så dyrt att vara laktosintolerant, är man mjölkproteinallergiker närmar det sig kostnaderna för glutenintolerans och det ligger på 3 gånger så dyrt med de varor som det avser...

Min son äter ett mjöl som kostar 47 kr för 750 gr! Tack gode gud för livsmedelsförskrivelse för barn!

Ingen har rätt att skälla på något för en sådan sak, man sätter sig ner och kollar igenom vad man kanske köper i onödan och så ser man till att hålla sin budget, med skäll kommer man ingenstans
  • Teskedsmamman
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 10:59:57 följande:
    Hej jag har ångest pågrund av att jag inte har arbetsträning och aldrig haft jobb sen är de även förhållande med vi bråkar alltid om ekonomin, vi småhandla jämt och han tycker att de går för mycket men han vill ju aldrig storhandla :/ Jag går hos ssk på psyk en gång i veckan och ska prata med psykiatrikern på tisdag.  Jag har visat han mina kokböcker som handlar om lchf kost men han orka inte läsa igenom det .
    Vi sänkte våra matkostnader med 2000 kr i månaden genom att veckohandla... era problem med maten är inte dina problem med olika sorters mat, det är hans ovilja till att storhandla.
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 11:01:33 följande:
    Hej min sambo tycker att 60 kr kilo kyckling är för dyrt men de tycker inte jag , vi har ganska mycket lån med ,jag får ut 6500 kr de är inte så himla mycket att jubla för ,men när vi handla blir de 300 kr varannan dag.
    Jag storhandlar till en familj (2 vuxna 4 barn) med gluten/laktos, 1 gång i veckan, det brukar landa på 1200-1500 kr... om ni handlar till 2 pers 4 ggr i veckan landar det på 1200.... till er två skulle ni lätt kunna handla för under 1000-lappen i veckan, ni köper storpack och fryser in t ex...

Det finns mycket ni hade kunnat göra med matekonomin bara han hade släpat sitt lata arsle till affären 1 gång i veckan.
  • Teskedsmamman

En vanlig dag blir ungefär:

Telatte på morgonen (2 dl te, 1 ägg, 20 gr kokosfett *mixa mixa*) 2 kokta ägg med ca 25 gr majonäs, 10 gr stenbitsrom (kolla kolh, min har >0.5) och ett par droppar citron.

Nån skiva skinka med t ex skagenröra på dagen

Igår var middag kokosfettstekt vitkål (190 gr) och köttfärssås på 1 kg köttfärs, 1 fajita kryddmix och 1 milda fraiche (24%) köttfärssåsen hamnade perfekt på skaldermans trots kryddmixen.

På kvällen blev det te utan nåt i och frukostens ägg + en bountyfyllnings boll på 16 gram.

Anledningen till att jag skippade fett i teet på kvällen var för att jag fått i mig så mycket fett under dagen.

Idag visade vågen -0,5 från igår och idag har jag bottenläge (grattis jucea förresten) på 70.2 kg, och jag håller verkligen tummarna att jag väger in veckan imorgon på 69.x kg

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**