Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag hade en colaferrari i munnen förut, men tog ut den igen.... nu sitter jag och knaprar på 50 gr nötmix och 12 gr mörk choklad och en cola zero istället.... godissuget är brutet *andas ut av lättnad*

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Segelvind skrev 2011-04-30 20:41:20 följande:
    det är så enligt matdagboken....
    Jag fick lägga in 86% för det hittade jag inte, det var bara andra sorters choklader som inte ens var motsvarande...
  • Teskedsmamman
    Linda1976 skrev 2011-04-30 23:51:34 följande:
    All näring man behöver finns i ägg, förutom c-vitamin. Man behöver tydligen lika mycket /dag som finns i 30 gram gul paprika.

Jävligt tråkig diet, men eftersom de flesta av oss äter en hel del ägg i olika former, så är det inget som oroar mig direkt  
    Ägg och en dos vitkål om dagen (100 gr = 50 mg c-vitamin) så har man fixat dagsransonen

Däremot käkar jag mitt val kvinna och omega 3 utöver... för jag är så nedgången i kroppen efter sista graviditeten...

Däremot känner jag att jag kanske borde käka extra kalcium nu eftersom jag ammar fortfarande...
  • Teskedsmamman
    yena89 skrev 2011-05-01 14:55:03 följande:
    Hmm jag behöver lite off-topic råd.

Ska tatuera mig snart igen, hoppas jag.
    Har aldrig hittat en fin tatuering så nu har jag ritat en egen där jag satt ihop lite grejer från andra tatueringar men där jag inte gillat tatueringen i sin helhet. Nu har jag alltså min alldeles personliga med alla delar som betyder nåt. Korset, vingarna och texten.

Nu är frågan, ska jag ha texten på engelska, eller på latin: Ego Solo Deo Judicanda. Vad tycker ni?
    Jag håller mer på latin..men är osäker. Obestämd

Beror på hur många frågor du vill ha om vad det står
  • Teskedsmamman
    ThePointOfItAll skrev 2011-05-01 13:48:39 följande:
    Gjorde en väldigt god (lchf)mandel-tårta igår till sonens födelsedag, trots lite väl mycket av det goda hade jag gått ner 0.4 kgsen igår, 800 ner sen i torsdags då påskkilona+lite extra försvann Fan vad nice att man kan äta för mycket tårta och ändå gå ner!

Bara 200g kvar till -10kg!
    Grattis!!!
  • Teskedsmamman

Jag ska tatuera något på underarmen som representerar mina killar... vad har jag inte kommit på än...

Idag blir det auberginelasagne till min och nr 2, han är glutenintolerant så jag brukar baka och laga mat till honom och mig, de andra 2 får standardlasagne....

• Teskedsmamman

Läste på lchf.se om:

Höga nivåer av ämnet homocystein tros vara en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar. Folsyra (vitamin B9), B6-vitamin och B12-vitamin konverterar homocystein till aminosyror. Brist på dessa vitaminer tros därför kunna ge för höga nivåer av homocystein, vilket har visat sig vara en stark riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom.

Min man har ju problem med magen, odiagnoserat trots femtioelva undersökningar, gastro-/endo-/coloskopi*2 osv. Det enda de har hittat är B12-brist och ett inflammatoriskt tillstånd i tarmen....

Däremot så har hans familj haft stora problem med hjärt- och kärlsjukdomar, farfar dog vid 37års ålder i hjärtinfarkt, farmor vid 53 och hans pappa var 57 när han dog för 6 år sedan.... Vem vet, de kanske också hade B12-brist? Maken ska kolla med sin läkare nästa gång och ta fler prover på hur hjärtat mår för tillfället.
  • Teskedsmamman
    Segelvind skrev 2011-05-01 20:35:15 följande:
    He he jag är superkort! 156 cm så jag borde väga typ 55 kg.....
    Tro mig....jag är bred om röven så det räcker.....

Vet att 7 dagar inte är så länge men jag trodde det skulle hända något.....visserligen har jag dragit åt bältet 2 hål men jag vill ju se på vågen!!
    Jag är 156 och vill ner till 65 kg.... när jag vägde 59,5 kg såg jag anorektisk ut.....

Men ge det minst en månad till.... försök se att du står still!!! Du går ju inte upp i vikt i alla fall!! Se alltid det positiva om det finns nåt och att inte gå upp i vikt är alltid positivt
  • Teskedsmamman
    Princess84 skrev 2011-05-01 20:34:20 följande:
    Hej. Jag funderar på att börja med lchf så just nu håller jag på läser en del om det. Jag vet redan att det fungerar, min bror kör med det. Han är diabetiker och hans värden har blivit mycket bättre. Men han kör inte strikt lchf, om man kan kalla det så.

Men det som håller mig tillbaka från att ens testa är att jag älskar potatis! Kan man verkligen vänja sig av från att äta potatis? Just nu känns det som att det är det enda som håller mig tillbaka. Känns något löjligt... Sen är det det där med sockret men det har ju alltid fått höra att det är dåligt så det känns på något sätt inte lika hemskt.
    Jag ÄLSKAR pommes!!!! Jag är nästan på väg att snatta när maken har med sig hem, men min vilja att gå ner i vikt är större....
    Du får helt enkelt ställa dig frågan vilket som är viktigast, potatisen eller vikten?! Och sedan får du ta en dag då och då och äta potatis om du inte får problem att avhålla dig resterande dagar....
    Jag åt godis på påskafton, nästa dag jag tänker äta som vanligt eller mer GI är den 19 juni när det är konfirmation i släkten.
  • Teskedsmamman
    Kaya skrev 2011-05-01 23:02:57 följande:
    jo en svensson vilken som kan klara en mil på en dryg timme, du också. Det är bara LITE snabbare tempo än att typ promenera raskt! Det är bara en tidsfråga innan du är där jucea. Om du bara får ordning på hälsan nu så ska det inte dröja innan du springer 3 km, sedan 4, sedan 5... innan du vet ordet av är du igång.
    Inte jag för mig är 5 km/h rask promenad, korta taxben vettu
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**