• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 18:09:01 följande:
    jag kan inte se vad det är som är ovanlig med lchf kosten,samma slags mat som alla andra äter på vanligt vis oxå äter! enda skillnaden är att vi utesluter pasta,ris,spaghetti osv och äter mer fett..
    Snälla, sluta nu..... Jag antar att du vet att många faktiskt äter mindre feta produkter osv... Gärna vill ha potatis eller ris till en köttgryta. Digestivekex till ost eller vad det nu kan vara....Det är väl inget att tjaffsa om. Och ett kaffekalas med lchf-kakor blir väldigt olikt ett vanligt kaffekalas. Även om lchf-kakor är gott i våra munnar, så betyder det inte att de känns "vanliga" för andra människor.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 18:11:10 följande:
    grädde och ägg..
    Men då blir det ju mer omelett-aktigt? Fiberhusken gör det lite mer pannkaksaktigt med en annan känsla i "bettet".
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • helene306
    Denebola skrev 2011-03-03 17:55:31 följande:
    Hahaha

Vill man vara extra pedagogisk kan man ta ett nytt snöre varje gång och klippa det där det slutar ( ) så kan man jämföra hur måtten förändras mellan gångerna.

Eller blev jag för krånglig nu?

Ja, nu blev du krånglig

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-03 18:02:30 följande:
    Är det någon som provat att göra maränger med sukrin ist för vanligt socker? Funkar det tror ni?

Jag kanske överdoserade men marängerna med sukrin i blev inte goda. De gav en fruktansvärt kall efterkänsla i munnen. Jag tror jag hade i 3 msk.

The Kittycats skrev 2011-03-03 18:14:26 följande:
    Skönt att du skrattar Solig Jag hade blivit irriterad och tyckt att det hade varit onödigt jobb...
    Har du kollat att ni har kvar era reg.skyltar? *bara ett tips*

Japp, de sitter kvar. Åkte i bilen idag och de sitter en skylt både fram och bak Visst, det är bara 10 spänn men just principen. Ingen av oss har varit där så varför betala? Vi "godkänner" ju Transportstyrelsens fel. Det krävdes ett mail, inte jobbigare än så

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Prinsessanz
    Linda1976 skrev 2011-03-03 18:19:22 följande:
    Snälla, sluta nu..... Jag antar att du vet att många faktiskt äter mindre feta produkter osv... Gärna vill ha potatis eller ris till en köttgryta. Digestivekex till ost eller vad det nu kan vara....Det är väl inget att tjaffsa om. Och ett kaffekalas med lchf-kakor blir väldigt olikt ett vanligt kaffekalas. Även om lchf-kakor är gott i våra munnar, så betyder det inte att de känns "vanliga" för andra människor.

här bjöd vi på lchf kladdkakan en helg och det var VÄLDIGT omtyckt!
    vi var NOGA med att  i inbjudan skriva:

hej ,nu är det dags för melodiefestivalskväll igen,del 2
    vi bjuder på LCHF skinksallad(ingen pasta eller ris i)
     LCHF chokladkladdkaka med vispad grädde och bär.
    välkommna!

allting blev mycket uppskattat!

du säger att ett kaffekalas med lchf kakor blir väldigt olikat ett anligt kaffekalas.
    så enligt dig måste man dricka kaffe och äta kaka som fika på kaffekalaset.
    det går inte likabra med kaffe,te,lchfchokladkaka med grädde och bär.
    eller rulltårta gjord på oopsie???
  • Ekorrfamiljen
    helene306 skrev 2011-03-03 18:26:46 följande:

Japp, de sitter kvar. Åkte i bilen idag och de sitter en skylt både fram och bak Visst, det är bara 10 spänn men just principen. Ingen av oss har varit där så varför betala? Vi "godkänner" ju Transportstyrelsens fel. Det krävdes ett mail, inte jobbigare än så

Vi fick också trängselavgift. Se till att betala fort som tusan (även om ni tänker bestrida den)!! Vi betalade vår några dagar för sent, och fick en saftig extrakostnad på 500:- i tillägg till de 20:- vi skulle betala. Surt när båda är arbetslösa och maken inte ens har a-kassa!
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Proletariatet
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 18:27:56 följande:
    här bjöd vi på lchf kladdkakan en helg och det var VÄLDIGT omtyckt!
    vi var NOGA med att  i inbjudan skriva:

hej ,nu är det dags för melodiefestivalskväll igen,del 2
    vi bjuder på LCHF skinksallad(ingen pasta eller ris i)
     LCHF chokladkladdkaka med vispad grädde och bär.
    välkommna!

allting blev mycket uppskattat!

du säger att ett kaffekalas med lchf kakor blir väldigt olikat ett anligt kaffekalas.
    så enligt dig måste man dricka kaffe och äta kaka som fika på kaffekalaset.
    det går inte likabra med kaffe,te,lchfchokladkaka med grädde och bär.
    eller rulltårta gjord på oopsie???
    Men herregud, Jag skriver inte aktivt i tråden (men läser och tar emot era tips) och måste man verkligen ifrågasätta allting? Du bidrar just nu till att skapa en otroligt otrevlig stämning i en tråd som stått för motsaten och betyder mycket positivt för många. Snälla, lägg ner!
  • helene306
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-03 18:32:57 följande:
    Vi fick också trängselavgift. Se till att betala fort som tusan (även om ni tänker bestrida den)!! Vi betalade vår några dagar för sent, och fick en saftig extrakostnad på 500:- i tillägg till de 20:- vi skulle betala. Surt när båda är arbetslösa och maken inte ens har a-kassa!
    Ja, jag läste det så det är lika bra att betala och se glad ut
  • Ekorrfamiljen

De pannkakor jag gör till mig och lillsorken består av: 3 ägg, 100g Philadelphiaost, 1 dl vispgrädde, 1 tsk FiberHUSK, 1 krm salt och 1 krm bakpulver. Man vispar ägg och salt först (helst med elvisp) och häller sen ner osten och grädden. Medan man fortfarande vispar häller man ner HUSKen och salt och sist bakpulvret. Smeten mår inte alls dåligt av att stå och vila en stund, men det funkar även att grädda pannkakor direkt.

Jag använder en teflonpanna och gräddar på högsta värmen hela tiden. Första pannkakan kan vilja ha en skvätt smör i pannan, men sen tillsätter jag inte mer fett under gräddningen. Det blir ganska "instabila" pannkakor så jag gör dem små och ganska tunna. De serveras oftast med vispad grädde, ibland med lite tillsatt vaniljpulver och till sonen blir det en bit banan eller annat gott också så det inte ska bli så "torrt".

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • helene306
    Futurum nobis est skrev 2011-03-03 18:33:01 följande:
    Men herregud, Jag skriver inte aktivt i tråden (men läser och tar emot era tips) och måste man verkligen ifrågasätta allting? Du bidrar just nu till att skapa en otroligt otrevlig stämning i en tråd som stått för motsaten och betyder mycket positivt för många. Snälla, lägg ner!
    Kan inget annat än att hålla med angående detta.
  • Prinsessanz
    Futurum nobis est skrev 2011-03-03 18:33:01 följande:
    men halå! tråden handlar om LCHF och ala har vä rätt till sin åsikt?
    precis. jag talar om hur vi gör här hemma,så kan du prata om hur ni gör hemma hos er,och så diskuterar men det i tråden.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**