• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ok, fick för mig att jag läst om både svål och chips i olika inlägg men det var kanske varningen jag läste då. Ibland är man snabb

• Duntoffla
    Annanym skrev 2011-06-21 13:15:39 följande:
    Jag tror att fakir bara är typ protein och fett. Minimalt med kolhydrat. Men det låter... inte så kul.

Och ang kaffet. Jag har varit värsta mjölkoholicen när det kommer till kaffe. Sedan valde jag grädde istället (bättre, men inte bra) men faktum är att nu när jag kör med klick kokosfett i så klarar jag mig med en liten skvätt grädde/mjölk i. Mer för färgens skull. Testa om du vågar! Klart enklare än att hålla på med äggmjölk iallafall, bara ha på jobbet och klicka i. Perfa.
    Suck vad störigt, jag hade skrivit ett långt inlägg och så hakar datorn upp sig...

Kortfattad version

Fakir låter tyvärr aptrist. Enformigt.

Jag gjorde nu kaffe med äggulor, kokosfett, lite grädde (1 msk jämfört med tidigare 3 msk) och lite vaniljpulver. Gott! Jag får trappa ner med grädden och till slut göra som du gör och se hur det smakar.

Nu till en fråga. Jag försökte kolla näringsvärde äggula vs helt rått ägg men får upp dessa uppgifter:

Äggula (taget från Miljömat.se)
    Fett 33 g
    Protein 16,4 
    Kolhydrater 0,2 g 

Helt rått ägg (matdagboken)
    Fett: 10,1
    Protein 12,6
    Kolhydrater 0 g

Det verkar konstigt att äggulan ska innehålla mer av allt än ett helt ägg. Nu är det förvisso taget från två olika källor men borde inte äggula vara mindre av allt? Äggvitan måste ju innehålla något. Och även om man då har ett helt ägg så kan ju inte äggula vara 33 g fett om ett helt är 10,1 gram.

Min fråga är efter svamlet egentligen om det är ngn vits med att skriva in äggula i matdagboken eller köra på helt ägg trots att man skippar vitan?

• Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-06-21 14:07:38 följande:

Nu har det skrivits så mycket så jag vet inte om du har fått svar..skrev tidigare om att matdagboken säger att jag ska äta 1900kalorier per dag och jag hävdar att hur mycket jag än försöker så får jag inte i mig detta lägg sedan på träningen så får jag äta mer kalorier och "bör göra" det också även detta är för mig i stort sett omöjligt jag snittar nog på runt 1500-1700 per dag även med träning..

Jag är 160cm lång och väger i dagsläget 63kilo och med 1900 per dag är jag ganska säker på att jag slkulle gå upp en del..nu har ju inte jag ngt överaktivt jobb utan jobbar natt stillasittande kandske påverkar lite av mitt intag men lediga dagar hinner jag med både träning och har ganska mycket att stå i

Fick lite svar ovan Jag vet ju att 2100 är mitt basala behov utan viktminskning men jag har faktiskt kommit upp i det utan att räkna så mycket. Har bara lagt in det jag ätit som varit fast mål och inte massa småätande. Men viss har jag lagt till lite mer fett än jag brukar ätav. Samtidigt har jag kanske ngnstans i bakhuvudet tänkt att jag fortfarande har kcal "tillgodo" när jag lagt in maten efter middagen och då tagit ett mellis på kvällen)

Hur som helst så läste jag sedan vidare att för viktminskning så kan man dra bort 400-700 kcal så nu tänker jag lägga mig på 1600-1700 kcal/dag. Jag har faktiskt även de senaste 2 dagarna INTE kommit upp i de 2100 kcal så det kan ju vara så att kroppen ÄNTLIGEN fattat vad som gäller. 

Känns det inte som om vi kan släppa tjafset nu och gå vidare?
    mamman i skogen skrev 2011-06-21 14:17:26 följande:

Jag ska bara gnälla av mig att jag har varit hos tandis idag och rått bot på en tand som spruckit pga en gammal amalganfyllning och trots att jag medvetet dragit mig för detta och inte har varit hos tandläkaren på lite för länge så fick jag beröm för att jag inte äter ngt socker och har bra tänder smickra mig mer för jag betalar för sjutton för det....

Inga roliga saker sånt där men samtidigt rätt skönt att ha gjort det.
  • Duntoffla

Sara- snälla upplys mig, är fläsksvål mjukt eller knaprigt som ex stekt bacon, baconchips? Finns depå chark eller i snackshyllan?

• Duntoffla
    Faile skrev 2011-06-21 18:20:23 följande:
    Men skit i det nu.

Dagens middagstips, köttfärssoppa med grädde, blåmögelost, och röd paprika ( köttfärs såklart ) och låta puttra 30 minuter. Så gott och mättande.
    Det lät gott förutom blåmögelosten (gillar inte varm sån) Här blev det hemmagjorda köttbullar, paprika, gräddsås på skyn och gurka. Lite torftigt men så blir det när sambon inte är hemmaSkäms Jag tycker matlagning är sådär kul
    Hanna91 skrev 2011-06-21 15:56:33 följande:
    Det liknar bacon chips lite... Dock mer åt svålen från fläsk om man steker hårt ;) Fast i form av bacon chipsen... på mitt förra jobb så fanns dom i snacks hyllan bredvid "vanliga" chipsen
     Ok. jag får testa vid tillfälle. Det kan ju vara bra att ha något när man känner för att knapra på något.

• Duntoffla
    Southern Belle skrev 2011-06-21 18:42:21 följande:
    Min med.... Godissuget är iofs borta men stubinen har blivit försvinnande kort..... Och snart är det dags för resten av famijen att ducka igen....

Måste tipsa om ett måste på midsommarbuffén: Fyllda laxrullar! Här är en variant: metrobloggen.se/millasmat/fyllda_laxrullar/ (från en väldigt bra sida för övrigt!)

Man kan även lägga många laxskivor omlott, till en stor rektangel, på en bit plastfolie, breda på fyllningen och sedan rulla ihop till en rulle med hjälp av folien. Låt stelna lite i kylen en stund och skär sedan i fina bitar! Fyllningen kan varieras med t ex pepparrot och gräslök eller spenat. Att rulla rullen i sesamfrön är också en höjdare! Gott hur man än gör!

Ni som håller till på Facebook, välkomna till vår lchf-grupp: www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_131517493592478&ap=1 

Nu ska jag ta ett motionspass med gräsklipparen!
    Mums det lät gott! Älskar lax i alla slags former.
  • Duntoffla

Ang kokosfett så använder jag det till nästan allt numera. I kaffe, bountys och stekning. Smidigt att det håller utan att härskna som vanligt smör gör i rumstemp. Måste köpa mer, det gick en del till bountys.

• Duntoffla
    Southern Belle skrev 2011-06-22 15:31:34 följande:
    Sen jag började med lchf i december har jag förbrukat flera burkar! Använder den i min äggmjölkslatte samt i matlagning! Och som hudkräm!
    Hudkräm tom Där ser man. 

Ska ändå beställa lite Omega 3 från Bodystore så då passar jag på att köpa därifrån också. Så känns frakten inte lika dyr
  • Duntoffla
    Fiaz skrev 2011-06-23 09:22:59 följande:
    Hm vilket bröd tycker ni är mest likt vanligt bröd? Vi har testat Pones och Opsies, vi tyckte bäst om pones! God smak och brödiga, har svårt att gilla det "äggiga" i det andra brödet! Vad har ni för mjuk favorit?
    Jag har inte testat ngn av de du skriver om men gillar Lembas. Gjorde en 4-dubbel sats nu i morse
  • Duntoffla

Har verkligen ingen matlust idag. Undrar om det är vädret som gör det. Fuskvägde mig och sen i måndags är det -1,1 kg. Vi får väl se vad det står på nästa tisdag.

Nu är en beställning gjord på Bodystore med sukrin, Omega3 till mig och sonen samt kokosfett  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**