• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag kommer äta ägg, lax om det finns, sallad, kött, bea. Vi kommer vara borta både lunch och middag. Jag har planerat fusk vad gäller dryck. Blir nog något glas vitt

• Duntoffla

Glömde ju jordgubbar och vispad grädde

• Duntoffla

Tezzan- då väger vi rätt lika du och jag. Skulle vilja ner till 70 dock men 73 verkar vara min normalvikt då kroppen gärna stannar där om jag inte hårdtränar. Promenader är ju bra.
    Vitt vin är kanske inte fusk men jag vet att jag kommer ta någon öl också. Jag vill det helt enkelt och är inställd på det och tar smällen. kunde inte dricka förra midsommar då jag var höggravid så nu vill jag ta ett par öl.

• Duntoffla

Yena - hoppas du får något vettigt besked i morgon.

• Duntoffla

God morgon!

Ang diskussionen ovan så tänker jag inte fördjupa mig i den utan bara svara på hur det känns ang intaget av fett. För min egen del känns det verkligen som om jag måste äta mer fett mot vad jag gjort förut. Jag har förut hållt en kost något liknande Primrose med nötter, olivolja, turkisk yoghurt, mera grönsaker osv och det kanske bara är känslan men jag tycker att jag äter avsevärt mkt mer fett nu.

Men det kan vara som du säger Adams family att fettet ändå finns där utan att man tänker på det fast jag äter inga lightprodukter eller halvfabrikat då jag har en ypperlig kock här hemma

Hursomhelst, ställde mig på vågen idag och jag har inte gått ner ett gram ens så något fel gör jag. Jag tycker själv att mitt intag enligt Matdagboken låter för högt. Enligt den ska jag äta 2167 kcal/dag vilket jag nu också faktiskt gör pga av fettet. Jag tycker inte jag äter helt åt helsike fel men kcal drar iväg.  Hur vet jag vad jag bör ligga på för att minska i vikt? Jag gick ner i början men nu händer det inte mkt på vågen. Förvisso har jag minskat lite i omkrets men vågen borde ju hänga med lite? 

Vad bör man ligga på i total kcal/dag för att minska? Jag har ju mina envisa sista graviditetskilon som jag gärna skulle vilja med av med. 

• Duntoffla

Bör kanske tillägga att jag idag väger 76 kg och är 173,5 cm lång. Mitt mål är att gå ner till 70 kg. Något som jag borde klara, har vägt mellan 68-73 kg förut och 70 skulle kännas bäst för min del. Jag är alltså inte ute efter att gå ner till 60 kg

• Duntoffla

Jag puffar lite för min fråga om tricks för att få igång viktminskningen. Bör jag dra ner kolisar ännu mer fast jag knappt äter några, dra ner på fettet? Och vad tror ni om matdagboken som "vill" att jag ska äta ca 2100 kcal om dagen, är det rätt ur viktminskning eller vad bör jag ligga på som 76 kg tung och ca 173 cm lång? Please någon?

• Duntoffla
    Annanym skrev 2011-06-21 10:28:07 följande:
    Det kan ju vara så att din kropp tycker att du väger perfekt nu. Det kan också vara så att gravidkilona inte vill flytta ut ännu, eftersom LCHF sägs vara en hormonell kosthållning och gravidkropp innehåller måååånga hormoner som far runt och stökar.

Har du kört kokosfett? Det verkar funka för många. (T ex mig, men bara om jag inte äter ostkrokar och glass samtidigt... Okej, så har min förra vecka sett ut, men nu är jag på banan igen om nån undrar.) En tesked i kaffe/te ett par-tre gånger om dagen gör susen (även för tröga magar) och verkar få fart på lite av varje.

Fakira. Inte säker på att jag skulle klara det dock. Eller bara dra ner på mejeri.
    Ja, det kan ju vara hormoner som spökar. Med första barnet tog det 3 månader att tappa allt. Denna gång är jag inne på 10:e månaden och allt är inte borta än. 

Har lite kokosfett när jag gör ex omelett samt har tagit i kaffet ngn gång. Det är kanske mejeri som är boven i mitt fall. Det blir 1,5-2 dl grädde varje dag (jag vet, det låter skitmycket) pga att jag förut haft mjölk i kaffet och nu grädde. Samt till äggröra och omelett. Jag får lära mig att dricka äggmjölk mer och mer tror jag och se om det ger effekt.

Fakira- är det HELT utan kolisar? Alltså inga grönsaker osv?
    jeng skrev 2011-06-21 10:33:55 följande:
    De 2100 kcal är inget du ska äta, utan det är en uppskattning av din basalförbränning. Efter ett tag på lchf så känns det som att du borde ligga en bra bit under det eftersom du bör bli mätt snabbare! Jag har personligen minskat från ca 2200 till 1500 automatiskt bara pga lchf-mättnaden när den har slagit till!

Du kan ju prova att med vilja dra ner kalorierna något och se om det kan kicka igång dig. Du kanske inte automatiskt känner av mättnaden, utan måste mer förmå dig själv att hålla igen. 
     Nej, det förstår jag men det verkar som om jag en normal dag kommit upp dit ändå utan att tänka på det. Jag skriver ner allt jag äter och lägger sen in på kvällen. Däremot var faktiskt gårdagen och dagen innan mkt mindre så kroppen kanske börjar fatta först nu? Ska testa att dra ner på grädden. känns om om kolisarna knappt går att dra ner på mer då de i princip bara kommer från grönsaker och sånt som finns ex i grädde.
    Spontant känns det som om jag borde ligga på typ 1800 kcal.
    helene306 skrev 2011-06-21 10:59:52 följande:
    Grattis

Duntoffla skrev 2011-06-21 10:20:34 följande:
    Jag puffar lite för min fråga om tricks för att få igång viktminskningen. Bör jag dra ner kolisar ännu mer fast jag knappt äter några, dra ner på fettet? Och vad tror ni om matdagboken som "vill" att jag ska äta ca 2100 kcal om dagen, är det rätt ur viktminskning eller vad bör jag ligga på som 76 kg tung och ca 173 cm lång? Please någon?
    Kostdoktorn ska ha en lista om olika anledningar varför man inte går ner och vad man kan ta till för knep. Jag hade en sparad länk men det var visst innan jag raderade hela datorn. Gå in på hans sida och kika och se om du hittar något bra
    . Anna Hallén ska också ha om jag inte minns helt fel

www.kostdoktorn.se
    www.annahallen.se
    Tack! Ska kika där

• Duntoffla

Var det inte någon här som tipsade om Baconchips på Lidl? Jag var inne där idag för att leta mandelmjöl vilket jag hört någon som hade hittat. Hursomhelst så kollade jag baconchipsen men de kändes inte direkt så nyttiga. 59 g kolhydrater/100 gram så det fick vara.

Undrar nu om det var dessa som menades eller hittade jag inte rätt? 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**