• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Sigrid
    bandit skrev 2011-12-26 14:40:24 följande:
    Jag har som så många andra också moffat socker och kolhydrater (främst bröd och julgodis), och jag har känt mig så trött och yr i huvudet och allmänt fet. Slutade med frossandet igår och är tilbaka på banan igen! Det känns ju rätt mycket bättre att bli mätt på något gott (bacon, kött, skinka, ost etc) än på ljust bröd och godis. Men jag måste säga att det som fortfarande lockar är knäckebröd! Vad gott det var! Ska nog försöka mig på LCHF-knäcket faktiskt.

Jag har ätit en skiva vörtbröd... åh, vad gott det var. LCHF-bröd i all ära (har blivit en del sådant under julen med julskinka på) kan inte riktigt mäta sig mot vetemjölsbröd... tyvärr!

Vilda Tiger skrev 2011-12-26 14:57:11 följande:
    Jag har ätit lite godis och en msk potatis, en skiva bröd och några skedar tomtegröt. Gott som tusan! Jag blir lite svullen men illa mår jag inte.

Jag har också ätit tomtegröt, så gott.
    Jag är också svullen men mår inte illa. 

LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Loreena

Nu smygstartar jag en liberal LCHF. Jag är gravid och vill absolut inte gå ner i vikt. Jag vill bara må bra, slippa konstant hunger, svullnad och magproblem. Hur många kolisar/dag tror ni är lagom när man är gravid? Någon här som ätit LCHF som gravid? Jag tänkte äta lite mer mjölkprodukter, rotfrukter, bär, nötter och frukt än annars med LCHF, men inget vitt bröd, pasta etc.

• lumewi
    Loreena skrev 2011-12-26 21:03:22 följande:
    Nu smygstartar jag en liberal LCHF. Jag är gravid och vill absolut inte gå ner i vikt. Jag vill bara må bra, slippa konstant hunger, svullnad och magproblem. Hur många kolisar/dag tror ni är lagom när man är gravid? Någon här som ätit LCHF som gravid? Jag tänkte äta lite mer mjölkprodukter, rotfrukter, bär, nötter och frukt än annars med LCHF, men inget vitt bröd, pasta etc.
    Det är ganska viktigt att äta kolisar när man är gravid, om jag var du skulle jag äta ett mål om dagen som vanligt med kolisar.
  • mamman i skogen
    Loreena skrev 2011-12-26 21:03:22 följande:
    En liberal lågkolhydratskost ligger mellan 50-100g/dag en liberal LCHF ligger mellan 30-50g/dag ca.På en liberal LCHF har du utrymme för ungefär halva tallriken med grönsaker du kan äta lite rotfrukter tom potatis emellanåt och du kan äta en frukt eller bär.  Testa dig fram vad du mår bra av jag tror de snabba kolhydraterna är det viktigaste att utesluta framförallt gluten och socker.

Jag tillhör de som inte tror att LCHF är farligt för gravida och vi behöver defentivt inte ösa på med kolhydrater man ska äta som man mår bra av så mår barnet bra. Däremot ser jag ingen anledning att lägga sig på en strikt LCHF om man inte har ngt medicinskt som tex en diabetes bakom..  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Familjeliivsfinastenick

Tja! Jag har en fråga till er angående LCHF och mens brukar eran cykel rubbas i början av LCHF eller förändras helt eller är den rent utav som innan?

Jag märker med LCHF att det blir knas, cykeln blir oregelbunden. Minns inte hur det har varit med saken när jag gått på LCHF i längre perioder. Har nog inte brytt mig så mycket mer än noterat att det blir viss oregelbundenhet. Nu är det av större intresse då vi har lite tankar på att försöka få till en liten igen. Hade gärna gått ner några kilon först men eftersom vi gör det via IVF så är det viktigt att ha koll på menstruationcykeln. :-/

Tacksam för svar.  

• Sagalin
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-12-27 10:23:37 följande:
    Tja! Jag har en fråga till er angående LCHF och mens brukar eran cykel rubbas i början av LCHF eller förändras helt eller är den rent utav som innan?

Jag märker med LCHF att det blir knas, cykeln blir oregelbunden. Minns inte hur det har varit med saken när jag gått på LCHF i längre perioder. Har nog inte brytt mig så mycket mer än noterat att det blir viss oregelbundenhet. Nu är det av större intresse då vi har lite tankar på att försöka få till en liten igen. Hade gärna gått ner några kilon först men eftersom vi gör det via IVF så är det viktigt att ha koll på menstruationcykeln. :-/

Tacksam för svar.  
    Jag har  fått tillbaka mens tack vare LCHF. Mina två barn är Pergobarn men idag hade jag inte behövt hormoner för att få ÄL. Jag har regelbunden mens med 27-28 dagars cyklar. 
  • Familjeliivsfinastenick
    Sagalin skrev 2011-12-27 10:33:40 följande:
    Jag har  fått tillbaka mens tack vare LCHF. Mina två barn är Pergobarn men idag hade jag inte behövt hormoner för att få ÄL. Jag har regelbunden mens med 27-28 dagars cyklar. 
    Oj det är ju toppen.
    Är det pga vikttapp eller pga hormonella omständigheter som uppstår pga kostbytet?   Kom på en märkbar positiv effekt LCHF gav angående mensen och det var att min PMS försvann nästan helt. Fick ibland mens utan att vara förberedd och det är ytterst ovanligt för mig.
  • Joggi

Idag är första dagen med lchf efter jul! Nu är det bara att tuta och köra:)

Startade med 8 gram kh till frukosten.... Liite mkt, men men..  Åt 2 rostade low carb mackor med smör och ost på! Mums! Riktigt smaskigt faktiskt:) smakade lite som glutenfria mackor som man rostar och den smaken är jag riktigt van vid eftersom jag har varit gluten en gång i tiden.

Till middag vet jag inte vad man ska göra?? Kanske att man kan äta lite rester från julbordet:) Varmrökt lax med romsås är ju inte helt fel.. Blir kanske det med lite sallad.

• linelullan

Jag har alltid haft väldigt oregelbunden mens men sedan jag började äta lchf så har den blivit mer regelbunden, den kommer i alla fall varje månad. Tidigare kunde det gå ett par månader upp till ett halvår innan den kom nästa gång.. Men jag vågar inte svära på att det är pga lchf, det kan ju även bero på att jag gått ner mycket i vikt.

• astro

Inte varit här i tråden på evigheter Jag övergav internetforumvärlden ett tag, fick annat för mig helt enkelt. Nu är jag tillbaka igen men på en väldigt udda diet, jag är gravid igen nämligen och mår illa HELA tiden. Så det är inte så mycket LCHF som ett slags besynnerlig vill-inte-må-så-illa kost, på dagen huvudsakligen ost, nötter, oliver, kött, på kvällen te och juice (det enda som får illamåendet att lägga sig). Att må illa konstant är inte så kul när man har två småbarn heller. Jag blir banne mig FÖR fertil på LCHF. Först en graviditet som slutade i mf våren -08. Sedan kom Dexter i januari -09 och Jezebel sista februari -11 och nu väntar jag en liten till augusti. Inte trodde jag att jag kunde bli med barn igen så snart, vid 43 års ålder! Men där hade jag fel. Roligt att vara tillbaka i alla fall och jag hoppas att allt gått väl med kost och annat för er medan jag var annorstädes ...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**