Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

mimsan01 skrev 2012-02-28 22:26:26 följande:
    Standby -bra fråga! Det undrar jag med! Ligger mest i mitten tycker jag, trots att jag är superstrikt!
    Jag varierar mellan mitten och mörkaste. Jag antar att det beror på när på dagen jag mäter. Det påverkas ju tex av hur mycket vatten man dricker i och med att det späder ut urinen. Men i och med att jag äter mycket begränsat med kolisar så vet jag ju att jag hela tiden är i ketos. Tycker dock att det är lite kul att mäta!

Ninis: Har du testat fettmätaren än? 
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-02-29 09:55:44 följande:
    Nej den behöver inga kolhydrater, men när man har kolhydrater i kroppen så binder de lite vatten, som sedan kan användas när kolhydraten används. Därför undrar jag hur ni gör när ni inte har den vattenreserven, om ni upplever någon skillnad.

Jag har faktiskt inte ens tänkt på detta med vatten och har inte heller märkt någon skillnad. Möjligtvis att jag är lite mindre svullen vid mens, men inget annat!
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-02-29 11:13:47 följande:
    Kan inte någon som gillar att laga mat, komma hit och laga en massa till mig och lära mig hur man gör?
    Gjorde en superenkel och supergod paj häromdagen som du kan laga hur dålig eller ointresserad du än är av matlagning: 

Skiva och stek en gul lök i ordentligt med smör. Lägg löken i botten av en pajform och riv ca 400g ost (gärna västerbottenost) över löken. Häll över en äggstanning (ca 5-6 äggulor och 4 dl grädde). In i ugnen 35 minuter. Huuuuuur gott som helst!!!  
  • Martina 76
    copycat35 skrev 2012-02-29 13:56:08 följande:
    Hade du inget till? Ska det vara endast äggulor, inge vita?
    Jupp, bara gulor. Jag gjorde lite sallad till. Men den är god också bara som den är, kanske med en klick creme fraiche till.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-29 20:44:52 följande:
    Martina76,

Jag hämtade ut min Kaliper i dag, men hinner inte kolla på den nu. Får bli till helgen.

Min PT sa att de använt sådana på gymmet förut och att det är skitsvårt att få en jämn mätning. Man måste mäta på exakt samma ställe för att få rätt svar. Svaret kan bli fel om du mäter en cm fel. Så man får nog rita en prick på magen med en penna som inte går bort så lätt och ha det som mätpunkt.    
    Haha, gå omkring med en ritad prick på magen hela livet känns inte så kul! Jag har en del leverfläckar så jag ska nog kunna hitta en fix punkt. Men om det nu varierar så mycket beroende på var man mäter så undrar man ju hur tillförlitlig mätningen egentligen är... Men det ska tydligen vara det bästa sättet som finns att mäta på.
  • Martina 76
    Tom Araya skrev 2012-02-29 23:01:46 följande:
    Några forskningsrapporter kan jag tyvärr inte hänvisa till, har främst läst artiklar i ämnet.
    Nu var ju inte frågan att ställa kolhydrater mot fett, utan val av fett vid LCHF-diet.
    Vid en fettrik diet borde det vara än mer viktigt, förutsatt att det stämmer med teorierna om olika fetters effekter såklart.

Jag undrar om alla LCHF-förespråkare/brukare avvisar detta och varför?

Finns det något som visar på mer långsiktiga positiva effekter än just viktnedgång för LCHF?

Finns någon forskning som visar att LCHF inte har negativa effekter på lång sikt?

Jag menar att vad som inte är entydigt resultat av forskning är inget argument om man inte är konsekvent.
    Boken Matrevolutionen har mycket referenser till studier och litteratur i ämnet. Forskning påvisar bättre blodsocker, bättre kolesterolvärden utöver viktminskning till följd av lågkolhydratskost.

Vad menar du med lång sikt? Men som jag brukar säga till min mamma när hon nojar sig över någon kritisk kommentar till LCHF som någon tant på livsmedelsverket har fällt: Vad väljer du - en diet med mycket kolhydrater som bevisligen ger övervikt, cancer, diabetes etc eller en mindre beprövad diet som verkar ge det motsatta? Varför välja något som är dokumenterat dåligt och hälsovådligt när alternativet hittills bara gett bra effekter??
  • Martina 76

Idag blir det styrketräning följt av intensivspinning. Sen har jag grabbarna en vecka så det blir sista "riktiga" träningspasset på en vecka.

Ikväll ska jag laga fläsk med löksås. Har inte ätit det på åratal och det är ju såååååååå gott!!!

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-01 19:16:42 följande:
    Fy sjutton, vilken träningsvärk jag har i triceps, axlar och bröst!!! Och värre lär det väl bli i morgon. Jag har alltid ondast två dagar efter. Men men, i morgon kväll blir det spinning och cx worx
    Härligt!!!!

Själv tycker jag att jag lassar på som ett as på gymmet men jag får ingen träningsvärk. Mysko...

Hade rejält mycket äggvita kvar i kylen (har lagat massa mat med bara äggulor) så jag tänkte göra maränger av dem. Men det blev så mycket att nu blir det en marängtårta istället. Man kan göra en helt tårta nästan helt fri från kolisar - fantastiskt!  
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-01 20:27:12 följande:
    Vad är det för marängtårta du ska göra? 
    Jag har brett ut marängsmet på en plåt och sen delar jag den på hälften och har som lock och botten till tårtan. Mellan tänkte jag koka grädde, stevia och smör till en "kolasås" och sen blir det vispad grädde på toppen. Kanske med lite hyvlad mörk choklad.

Tänkte bjuda mina föräldrar på detta som en del i min LCHF-kampanj. Då får de se vilka godsaker man får äta när man kör LCHF.  
  • Martina 76
    mimsan01 skrev 2012-03-02 10:39:58 följande:
    Följdfråga: Hur funkar det med laktosfria produkter? Ofta så utesluter man väl mjölkprodukter för att undvika kolhydraterna i form av laktos som finns i produkterna, men om man byter ut dem mot laktosfritt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?  
    Mjölksocker finns äveni laktosfria produkter. Det minns jag från när jag ammade då min lille troddes ha allergi. Mjölksocker kan ge onödigt insulinpåslag beroende på hur känslig man är. Om du vill testa kost utan mjölkprodukter så skulle jag prova det full ut, dvs inga laktosfria produkter heller.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**