• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Mandel
    mamman i skogen skrev 2011-12-29 08:44:52 följande:
    Tyvärr tror folk att LCHF är enorma mängder smör och protein vilket inte är fallet...men man kan inte ens försöka att förklara för de som redan från start har bestämt sig att det är så.
    Håller helt med. Folk trycker glatt i sig en påse chips på minst 200g varav 64-68g är fett utan att blinka, men att ta ett ägg med en tsk majonäs på är vidrigt.
    Att ta en klick kryddsmör på sin grillade köttbit en sommarkväll är helt naturligt så länge man inte äter LCHF, men äter man enligt LCHF är det vidrigt fett med en klick kryddsmör.
    En dammsugare (punchrulle) innehåller 29g fett/100g  och det äter folk glatt en eller två när de fikar med kompisarna på stan osv.

Jag äter inte pizza, McD, chips, choklad, kakor osv. så jag får inte i mig allt det "vardags" fett som folk äter utan att ens reflektera över det.
    Jag förstår faktiskt inte varför de kallar det fettdieten för jag är ganska övertygad om att om man jämförde den totala fettkonsumtionen mellan vanliga människor och LCHF ätare så tror jag skillnaden är marginell.
    Skillnaderna består nog mer i hur man får i sig fettet. Rent eller dolt i processade livsmedel och snacks.
    Men där kan jag säkert ha fel då jag bara studerat min egen omgivning och dragit slutsatsen därifrån.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • astro
    LCHF är inget nytt påfund heller detta har man behandlat diabetiker med sedan länge innan insulinet kom in i bilden och Herr banting själv är väl vår första LCHF förespråkare och han levde och verkade under 1800 och åt sig frisk         
    Brillat-Savarin levde ännu lite tidigare. Även om han mig veterligen själv var blandkostare så hänvisade han flera gånger till att människor var precis som grisar; göder dem feta gör man med bröd och rotfrukter.

Den som ville bli smal skulle istället hålla sig till kött, fisk, fett - ja, ni kan listan. 
    My80 skrev 2011-12-29 07:54:59 följande:

Hej på er, överlevt julens mat och har inte gått upp något.
    Jag har dock inte heller gått ner något :(
    Vad gör jag för fel.
    Ätit LCHF nu i 1 månad men vågen står stilla har 22 kilo att gå ner.
    Tips om hur er mat dag ser ut skulle verkligen behövas.

Ha en kanondag alla

För det första är en månad ingen lång tid, särskilt inte om detta är första gången du äter LCHF och ännu mindre om du dessutom bantat förr.

Det är också lättare att ge dig en kommentar om jag vet hur du äter. Inboxa mig gärna om du inte vill dra en meny här. 
  • mamman i skogen
    astro skrev 2011-12-29 09:52:48 följande:
    Brillat-Savarin levde ännu lite tidigare. Även om han mig veterligen själv var blandkostare så hänvisade han flera gånger till att människor var precis som grisar; göder dem feta gör man med bröd och rotfrukter.

Den som ville bli smal skulle istället hålla sig till kött, fisk, fett - ja, ni kan listan. 
    My80 skrev 2011-12-29 07:54:59 följande:

Hej på er, överlevt julens mat och har inte gått upp något.
    Jag har dock inte heller gått ner något :(
    Vad gör jag för fel.
    Ätit LCHF nu i 1 månad men vågen står stilla har 22 kilo att gå ner.
    Tips om hur er mat dag ser ut skulle verkligen behövas.

Ha en kanondag alla

För det första är en månad ingen lång tid, särskilt inte om detta är första gången du äter LCHF och ännu mindre om du dessutom bantat förr.

Det är också lättare att ge dig en kommentar om jag vet hur du äter. Inboxa mig gärna om du inte vill dra en meny här. 

Ahhh så sant...vi har ju tom vildsvin i sverige som börjar drabbas av metabolt syndrom pga att man matar dem med våra rester....Nu ska vi inte jämföra gris och människa men tom våra laxar som vi föder upp drabbas ju av matabola sjukdomar. Somliga går så långt att de kallar laxen för en flytande grönsak då den matas med en stor del vegetabilier som spannmål och soya...Detta gör ju att laxen även tappar sin fina förpackning av omega 3 som är så viktigt att balansera upp med...Tiden är ur led eller vad säger man vi äter flytande grönsaker och matar våra kor med kraftfoder gjort på soya...jag vet inte men enligtmig äter kor gräs och lax betar defentivit inte på vetefält...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • rednose
    mamman i skogen skrev 2011-12-29 08:44:52 följande:
    Ja  Keys studie är ett av vår morderna historias största forskningskatastrofer....Han brydde sig mer om att visa sin tes än att ha rätt så därför fskade han bort de länder som inte passade i hans mall och simsalabim var naturligt fett farligt...mycket ekonomoska intressen i detta oerhört intressant och skrämmande...

Tyvärr tror folk att LCHF är enorma mängder smör och protein vilket inte är fallet...men man kan inte ens försöka att förklara för de som redan från start har bestämt sig att det är så. LCHF är en folkrörelse numer som baserar sig på mordern forskning och ifrågasättande. Det blir större och större för varje år med lågkolhydratskost och det är inte ngn fluga utan det är här för att stanna oavsett om det är LCHF eller paleo så finns det inget hokus pokus bakom att människor blir friska och normalviktiga av detta det börjar däremot bli ordentligt svårt att bortförklara att det inte längre handlar om anekdotiska bevis utan mängder av människor som återfår hälsa av naturlig mat utan processerade produkter som oljor, margariner och tillsatser....

Tror fler av föresrpåkarna har rätt om att det är ett paradigmskifte på gång men det kommer ta ytterligare några år innan det hårdnackade motstådet börjar ge vika.

Jag välkomnar verkligen fler studier på ren lågkolhydratskost och LCHF. Samtidigt så händer det ju ngt inom landstinget fler och fler läkare förstår detta och det har gått från att det är farligt till jag kan inte rekomendera detta men fortsätt som du gör..Dessutom är ju landstinget numer skyldiga att informera om LCHF som ett alternativ till diabetiker och det är stort sen gör de ju inte alltid detta pga bristande kunskap.

LCHF är inget nytt påfund heller detta har man behandlat diabetiker med sedan länge innan insulinet kom in i bilden och Herr banting själv är väl vår första LCHF förespråkare och han levde och verkade under 1800 och åt sig frisk         
    Men du, det verkar faktiskt vara ganska olika beroede på vem man frågar, eller har jag fel?
    Jag har i denna tråden tex fått veta flera ggr att för att bli mätt ska jag äta mer fett. Ibland ska jag tex ta en skiva ost med en hyvlad skiva smör på som mellis om jag känner att jag behöver lite energi?

Grönsaker ska jag se som "krydda".
    Jag förstår helt ärligt inte riktigt hur jag ska äta.
    Jag vet ju att för att vara "strikt" och för att gå ned i vikt, ska jag hålla mig under ca 20 g kolhydrater om dagen.

Jag äter till frukost oftast äggröra på 3 ägg med kanske 3-4 msk grädde i och ca 40g smör. Till det en kopp kaffe med ett par msk grädde i. Detta står jag mig på från ca kl 7 till 14. Då äter jag antingen samma sak igen eller nån omelett med lite philadelphia och bacon i plus lite paprika.
    till middag brukar vi göra typ tacopaj (med philadelphiabotten) eller kycklinggryta med jordnötssmör som smaksättare, creme fraiche och grädde och till det en sallad med fetaost, kapris och oliver.

Är jag för liberal? Jag räknar inte alls längre och går ju då inte heller ner. Har 3 kilo jag vill bli av med men vad ska jag ändra?
    Jag har förstått det som att jag ska äta kött och fett. Är det då fel? 
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-12-29 09:51:46 följande:
    Håller helt med. Folk trycker glatt i sig en påse chips på minst 200g varav 64-68g är fett utan att blinka, men att ta ett ägg med en tsk majonäs på är vidrigt.
    Att ta en klick kryddsmör på sin grillade köttbit en sommarkväll är helt naturligt så länge man inte äter LCHF, men äter man enligt LCHF är det vidrigt fett med en klick kryddsmör.
    En dammsugare (punchrulle) innehåller 29g fett/100g  och det äter folk glatt en eller två när de fikar med kompisarna på stan osv.

Jag äter inte pizza, McD, chips, choklad, kakor osv. så jag får inte i mig allt det "vardags" fett som folk äter utan att ens reflektera över det.
    Jag förstår faktiskt inte varför de kallar det fettdieten för jag är ganska övertygad om att om man jämförde den totala fettkonsumtionen mellan vanliga människor och LCHF ätare så tror jag skillnaden är marginell.
    Skillnaderna består nog mer i hur man får i sig fettet. Rent eller dolt i processade livsmedel och snacks.
    Men där kan jag säkert ha fel då jag bara studerat min egen omgivning och dragit slutsatsen därifrån.

Vad är fettet i choklad kakor mm det är processerat och det billigaste som finns på marknaden har man tur så är det den förträffliga solrosoljan som har skyhöga inflammatoriska nivåer av omega 6 så chips är som astma och allergi på påse våra eikosanoider gråter blod av detta och driver på varenda infmalatorisk process som är möjlig...och i kakorna så hittar man vegetabiliskt fett av okänd sort om man har tur och har man dragit "vinstlotten" är det härdat fett eller transfetter som vår kropp överhuvudtaget inte vet vad den ska göra med då dessa fettkedjor är helt främmande för den...

Nehej nog om detta nu ska jag ta mig min omega 3 coqtail...och äta frukost bestående av avocado och rökt gravad vilfångad  rengbåge en klick smetana och hackad lök till detta blir pricken över i...en oerhört onyttig frukost jag borde kanske äta några sockrade frukostflingor och slänga på en nyttig fullkornsmacka proppad med sötning med ngn chark och becel på och ta lättmjölk till det hela....då skulle jag iofs vara redo att döda av hunger vid lunch men fullkorn och light är så nyttigt.....
    Ursäkta ironin men jag tror inte att alla äter detta till frukost men en stor del av svenskarna gör nog så och sedan undrar de vart sockersuget och den trasiga magen kommer ifrån....allt medans livsmedelsverket hejar på med rekomendationer om light,fullkorn och margarin...allt i linje med beprpövad vetenskap....eller hur var det nu det finns inte en enda studie som kan bevisa att deras rekomendaioner fungerar långsiktigt..just det så var det ju....

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-12-29 10:00:28 följande:
    Men du, det verkar faktiskt vara ganska olika beroede på vem man frågar, eller har jag fel?
    Jag har i denna tråden tex fått veta flera ggr att för att bli mätt ska jag äta mer fett. Ibland ska jag tex ta en skiva ost med en hyvlad skiva smör på som mellis om jag känner att jag behöver lite energi?

Grönsaker ska jag se som "krydda".
    Jag förstår helt ärligt inte riktigt hur jag ska äta.
    Jag vet ju att för att vara "strikt" och för att gå ned i vikt, ska jag hålla mig under ca 20 g kolhydrater om dagen.

Jag äter till frukost oftast äggröra på 3 ägg med kanske 3-4 msk grädde i och ca 40g smör. Till det en kopp kaffe med ett par msk grädde i. Detta står jag mig på från ca kl 7 till 14. Då äter jag antingen samma sak igen eller nån omelett med lite philadelphia och bacon i plus lite paprika.
    till middag brukar vi göra typ tacopaj (med philadelphiabotten) eller kycklinggryta med jordnötssmör som smaksättare, creme fraiche och grädde och till det en sallad med fetaost, kapris och oliver.

Är jag för liberal? Jag räknar inte alls längre och går ju då inte heller ner. Har 3 kilo jag vill bli av med men vad ska jag ändra?
    Jag har förstått det som att jag ska äta kött och fett. Är det då fel? 
    Strikt LCHF under 10 gram kolhydrater då äter du egentligen bara några blad som dekoration undviker mjölkprodukter med undantag för grädde och smör

Nomral LCHF upp till 30 gram då kan du äta ordentligt med tillåtna grönsaker och ngn frukt eller bär

Liberal LCHF upp till 50 gram kolhydrater detta ger betydligt mer utrymme för frukt och grönt 

Lågkolhydratskost upp till 100g kolhydrater utrymme för mycket i detta men man utesluter snabba kolhydrater med undantag för ngn rotfrukt och frukt och bär

Fettet mättar helt klart ;-D                
  • mamman i skogen

Rednose din kropp kanske tycker du är färdig ;-D Sista kilona brukar krävas stenhård diciplin och träning för...

Jag är nöjd och kan iofs tappa ett ellet tre tillmen vill inte tillbringa dagarna på gymet hålla stenkoll på allt utan är näjd tränar lagom äter ganska liberalt upp till 50 gram det mår jag bäst av just nu.  

• rednose

Men va?
    Strikt LCHF har ju enligt väldigt många i denna tråden hela tiden varit under 20g???

Var är alla förresten? Inte många namn man känner igen längre????

• rednose

Dessutom, vid stenhård träning ökar hungern och det blir stört omöjligt att hålla några 10g.

• Mandel
    rednose skrev 2011-12-29 10:31:16 följande:
    Var är alla förresten? Inte många namn man känner igen längre????
    De flesta gamla har fuskat för mycket  så de törs inte visa sig längre
    Alla utom duktiga jag som inte fuskar alls!

Är fortfarande livrädd för att må dåligt om jag fuskar och tar mig en macka eller lite chip eller smågodis.
    Må dåligt har jag vare sig tid eller lust med!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**