• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • mamman i skogen
    linelullan skrev 2011-12-30 08:34:44 följande:
    Jag är väldigt glad över att diskussionen om lchf är bra eller dåligt kom upp. Känner att jag blivit så påverkad av min omgivning att jag funderade på att ge upp lchf. Jag har varit väldigt rädd för att det inte är bra att äta så i längden. Jag har inte haft så stor koll på vad forskning och läkare säger om lchf. Har hört båda delarna. Om det blir ju inte bättre av att vissa vänner och familj inte tror på lchf och ger mig det stöd jag behöver.
    Jag har läst allt jag kommit över i forskning artiklar mm sedan jag började med LCHF. I höstas tog jag det slutgiltiga steget och utbildade mig till kostrådgivare via mf gruppen och då föll de sista bitarna på plats för mig finns inga tvivel att LCHF är ett bra läkande sätt att äta som är oerhört naturligt för oss.

Man kan diskutera mjölkens vara eller icke vara inom LCHF men vi nordbor har en genetisk anpassning till mjölkprodukter som inte finns inom alla etniska grupper men är man nordbo kan man oftast med gott samvete äta feta mjölkprodukter. Sen kan man ha synpunkter på hur pastöriseringen påverkar dessa.

Jag säger inte att LCHF är lösningen på allt men jag tror att lågkolhydratskost är en bra start och man kan nog konstatera att det funkar för de flesta. Sen finns det motståndare som hänvisar till naturfolk som äter stor andel frukt och mycket kolhydrater i sin kost och har utomordentlig hälsa vilket jag också tror att vi skulle ha haft men vi har tyvärr ätit sönder våra kroppar med mat som iall välmening serverats oss. Hade vi ätit mat som vi är anpassade för och hållt oss från hårt processade matvaror hade vi aldrig kommit till den punkten i våra liv när vi blivit sjuka och överviktiga och hade då inte behövt ta till LCHF.

Motståndet brukar hänvisa till att det inte finns ngn långsiktig forskning på LCHF och det är förvisso sant vi får luta oss tillbaks på bland annat resultaten vi ser hos de som äter och blir friska samt titta på vår evolution. Sen är ett oerhört bra motargment att det finns inga som helst långtidsstudier på livsmedelsverkets kostrekomendationer heller. Deras råd baserar sig på osäker forskning.

Kost är en het potatis och LCHF är det ca en halv miljon svenskar som äter idag och fler och fler börja så det är en folkrörelse som vill ha naturlig mat utan tillsatser vilket upprör många. 

Pengar politik och personlig prestige ligger bakom mycket motstånd säger vår kloka lärare och jag är benägen att hålla med honom. Det finns ingen som tjänar på att vi blir friska och äter så gott som vi är designade för att göra.         

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Denna är klart sevärd för er som funderar på studier, tidningarnas artiklar om hur farligt det är med LCHF hur fett ger cancer hur fett gör oss feta och hur kolesterol är livsfarligt..

oerhört underhållande föreläsning  http://www.kostdoktorn.se/vetenskap-for-smarta-personer/   

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Martina 76

Så länge man mår bra, går ner i vikt, har hur mycket ork som helst, perfekta värden så kan det ju inte vara dåligt!!! Kroppen borde väl signalera om något är fel?! Min känsla är att min kropp mår hur bra som helst av LCHF. Nu tar jag även nästa steg - att i stort sett utesluta mjölkprodukter. Jag mår så bra att jag inte vill sluta med LCHF.

• rednose
    linelullan skrev 2011-12-30 08:34:44 följande:
    Jag är väldigt glad över att diskussionen om lchf är bra eller dåligt kom upp. Känner att jag blivit så påverkad av min omgivning att jag funderade på att ge upp lchf. Jag har varit väldigt rädd för att det inte är bra att äta så i längden. Jag har inte haft så stor koll på vad forskning och läkare säger om lchf. Har hört båda delarna. Om det blir ju inte bättre av att vissa vänner och familj inte tror på lchf och ger mig det stöd jag behöver.
    Jag brukar låna LCHF magasinet från min mamma som prenumererar.
    Det är en riktigt bra tidning om LCHF faktiskt och skrivs av Skaldeman bla. Kanske något för dig.
    Det är sjukt lätt att få en massa dålig feedback från vänner som inte vet så mycket om hur vi äter men som tror sig veta.
    Jag fick i julas höra att jag "applicerar en diet" på min 18 månaders dotter.
    Det stämmer ju egentligen inte alls.
    Vi lagar hennes mat med fullfeta ingredienser, det stämmer, men hon får ibland även potatis, pasta och bröd. Kanske inte lika ofta som de som inte äter LCHF men hon får det.

Hon har en riktig kul på magen men det tror jag mer är för att hon är ett småbarn som ännu inte börjat springa än LCHFs fel.

• mamman i skogen
    Martina 76 skrev 2011-12-30 09:09:47 följande:
    Så länge man mår bra, går ner i vikt, har hur mycket ork som helst, perfekta värden så kan det ju inte vara dåligt!!! Kroppen borde väl signalera om något är fel?! Min känsla är att min kropp mår hur bra som helst av LCHF. Nu tar jag även nästa steg - att i stort sett utesluta mjölkprodukter. Jag mår så bra att jag inte vill sluta med LCHF.
    Samma här jag mår helt enkelt förbannat bra med LCHF. Har minskat mina mjölkprodukter och dricker numer sällan kaffe med grädde i vilket varit min last. Grädde blir en lyx och används i gratänger och såser likaså smetana är fantastiskt gott och det blir kalla såser av detta men den lyxen behåller jag.
  • Mandel

Folk förstår inte bättre brukar jag trösta mig med när det ska igång och tjafsas.
    De begriper inte att pengar har en otrolig makt över folk och att allt handlar om att tjäna pengar.
    Vilken forskar vill bita den hand som föder dem genom att publicera resultat av studier som inte faller födaren i smaken och gynnar födaren?
    Skulle jag personligen tjäna hundratusentals kronor (kanske rent av miljoner) på att genomföra studier där folk slapp cancer genom att äta gräs så skulle jag självklart bevisa att det fungerar.
    Vore inte svårt att samla ett gäng människor och mata dem med lite gräs och sedan konstatera att de inte fick cancer och det innebär självklart att gräs skyddar mot cancer. Eller?
    Om någon skulle råka få cancer skyller jag det på någon annan omständig het eller så utesluter jag dem ur studien i efterhand eftersom de inte passade in i min referensgrupp.
    Sedan redovisar man procentsatsen lite som man vill. Om risken för något är ex 1,5 på 100.000personer så kan gräsätandet minska cancerrisken med ex 30%. 30% låter ju massor! Eller? Jag kommer att tjäna miljoner på försäljningen av dessa specialgräsfrön!
    Vad är då det? Jo, vi sänkte risken från 1,5 på 100.000 till dryga 1,05 per 100.000 personer. (eftersom jag äter LCHF har jag sämre hjärnkapacitet så jag kan ha räknat galet då min hjärna är upptagen med intrastatrapporter idag...)
    Då blev det helt plötsligt inte lika intressant längre, eller? Det är ju inte så att 30% färre personer får cancer av att äta gräs. Att 70personer istället för 100 nu får cancer.

Som min mamma sa i jul när jag sa att jag står still i vikt nu och att jag är nöjd:
    Men då ska du väl börja äta som vanligt igen nu då?
    Varför ska jag återgå till att bli tjock, svullen om magen och gå och fisa illa hela dagarna för? Nej, tack!

Nej, fram för E:nr och cellulosastinna vegetabilier. Precis det som våra kroppar är skapade för. Eller hur var det nu?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Martina 76

Är det bara jag som gjort reflektionen att matkassen blir bra mycket billigare med LCHF. Jag köper inte lika mycket lull-lull längre utan färre rena produkter. Jag äter inte lika ofta heller och på kvällen man det lika gärna bli en rejäl ostbit och en kopp te som en måltid. Ägg och bacon kostar inte många kronor. Jag har säkert dragit ner mina matkostnader med 20-30% - även det en härlig biverkning!

• Martina 76

Btw så ska jag idag åka och köpa grejerna till nyårsmiddagen:

Förrätt: Chevréost och valnötter i ugn, läggs sedan på lite ruccola (mest för att det blir snyggt - inte för att ruccola är så gott).

Huvudrätt: Rostbiff med bea och fetaostsallad. Rostade rotgrönsaker för de som vill.

Efterrrätt: Cheesecake a´la LCHF med en botten av malda hasselnötter och mandlar.

Dryck: Kopiösa mängder rödvin! Enda "synden" denna kväll blir champagnen. Men champagne kan man bara inte utesluta ur sitt liv!!

Kommer att bli huuuuuur gott som helst!!!

• Loreena
    mamman i skogen skrev 2011-12-30 08:57:51 följande:

Denna är klart sevärd för er som funderar på studier, tidningarnas artiklar om hur farligt det är med LCHF hur fett ger cancer hur fett gör oss feta och hur kolesterol är livsfarligt..

oerhört underhållande föreläsning  www.kostdoktorn.se/vetenskap-for-smarta-perso.../   

Den föreläsningen är grymt bra!! :D Rekommenderas verkligen till alla som är oroliga över tvetydiga forskningsrön i media.
  • The Kittycats
    mamman i skogen skrev 2011-12-30 05:45:06 följande:
    Även jag har trots minimalt med fusk haft ont i kroppen. Har innan LCHF levt med kronisk värk i framförallt handleder och armar jag var 19 förstagången jag uppsökte läkare för detta sedan har jag blivit bollad runt i vården men man har konstaterat ingenting och mer eller mindre sagt att jag får nog leva med värken. Otaliga diklofenakk kurer senare så började jag för mer än två år sedan med LCHF och vad händer;-D Ett par veckor senare var jag värkfri och har sedan dess inte ätit en tablett mer än när jag själv med rödvin vållat mig huvudvärk.
    Så dryga 15 år av värk kan jag nu med kunskap i bagaget härleda till kroniska inflammationer orsakad av min egen kost ala tallriksmodellen för jag har varit en duktig medborgare och ätit varierat dock utan lightprodukter dessa har aldrig kommit innanför mina dörrar.

Jag kan nog härleda inflammationerna  till dåligt intag av omega 3, fredagschipsen, och gluten. Jag har inget sockerbehov och har aldrig haft sockersug men däremot har jag varit en "mjölmaja" som gått igång på nybakat.

Gluten kan även för oss icke intoleranta skada tarmens minsta veckade yta mikrovilly och skapa läkage (läckande tarm) då kommer osmält mat ut i blodet och det är en trolig inflammationsförklaring.

Intressant är också att titta på hur våra tarmar ser ut och jämföra det med andra djur. Vi har tex om man ställer en gorilla bredvid oss en oerhört kort tjocktarm medans gorillan har en lång. Detta indikerar på att vi är anpassade för ett litet intag av vegetabilier och vår huvudföda är protein och fett som bryts ner i tunntarmen. Tjocktarmen är som vår jäskammare och där kan vi processa en liten del fibrer och bryta ner till näring.  Hos gorillan så finns det en lång tjocktarm och de lever också på ganska hårdsmält mat. Vi är så lika men ändå så olika. Detta fenomen finns ganska bra dokumenterad forskning på om hur djurarter som är lika ända har anpassats olika beroende på vilken miljö de lever i och då är det tex tarm som är den största skillnaden. Björnar är ett bra exempel där en isbjörn och en brunbjörn är oerhört lika anatomiskt men äter helt olika föda därför har brunbjörnen en lång tjocktarn för att "jäsa" mat i medans isbjörnen som lever i ett fruset landskap har en kort tjocktarm. Så mao anatomiskt lika men med stora skillnader i matsmältningskanalen beroende på hur de varit tvugna utvecklas pga miljö och tillgång på mat. Intressant anekdot tycker jag och den ger en bra bild av hur vi under två miljoner år anpassats till vår naturliga kost och hur vi under de sista tiotusen åren har gjort ett nytt vägval genom att bli bofasta och odla vår mat.

I denna sista anpassning har vi inte landat ännu och det kommer ta många tiotusentals år innan våra tarmar till fullo klarar av en föda som baseras på spannmål. Frågan är väl om det vi försöker göra nu med industrimat ngn gång kommer att bli ngt vi anpassar oss till det har bara gått drygt hundra år av detta evolutionära steg och det har resulterat i att våran kost ändrats drastiskt och resulterat i sjukdomar och ohälsa. Detta är ett mått på att industrimat är så långt från var vi är anpassade till man bara kan komma.

Ett litet sidospår men jag tycker evolutionen är förbaskat intressant och vi kan lära oss mycket av hur våra förfäder åt.       
    Intressant, och lika intressant sidospår!

Önskar bara att jag kunde få min mamma att testa LCHF ordentligt. Hon lider av kronisk, odiagnostiserad värk sedan många år. Äter enligt tallriksmodellen för att hålla vikten nere, så att vikten inte ska fresta på lederna mer än nödvändigt. Det är svårt  att "lära gamla hundar att sitta"...... Och jag vill inte vara tjatigt  jobbig heller så att hon blir helt anti istället. Men hon har iaf börjat övergå mer och mer till riktigt smör iaf, och skippar lättmargarinerna. Ett litet steg i taget....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**