tjejhalmstad skrev 2012-01-02 16:13:35 följande:
Jag började idag med. Fick nu i eftermiddags en huvudvärk som inte är att leka med, undrar om de har nått med det jag ätit idag. Har även varit hungrig 3 timmar efter middagen, åt lite nötter som mellanmål men det hjälpte inte alls så va tvungen att ta en macka och keso nu innan middagen ikväll.
Har hittills ätit
Frukost 3 st mackor(blev som 1.5 fralla i storlek tillsammans) med ost och paprika (lite nötter till då jag ej blev mätt)
Lunch Kycklinggryta på grädde med blomkålsris och grönsallad
Mellanmål lite nötter efter 40 min knappt tog jag en liten macka med ost och 1dl keso ca.
Har jag ätit för lite av nått eftersom jag blev hungrig så snabbt och fått en sån huvudvärk? Dumt att äta mackor 2 ggr? Äter tyvärr inte ägg annars hade sånt varit en bra frukost ju.
Jag måste tyvärr säga samma sak till dig som till alla andra med samma problem: Jo, du äter fel. Och det undviker du bäst genom att faktiskt läsa på. Ta dig tiden, skaffa en bra bok om LCHF (jag gillar Skaldemans), och lär dig hur detta fungerar så slipper du göra alla nybörjarmisstagen.
Om din matdag:
1) Du äter för lite. Man ska inte vara hungrig, är man hungrig äter man. Tills man är mätt.
2) I början kan man antingen ta det stegvis (och t ex äta bönor eller fullkornsbröd på kvällen) eller gå rakt på mål, varvid man måste se upp med sådant som är "på gränsen". I din dagsmeny ovan är följande saker sådana man ska hålla ner: Paprika, nötter, grädde. Särskilt nötter. Mandlar är dock rätt ok.
Alla grönsaker är inte heller ok. Morötter är det t ex inte, inte heller tomat eller lök, utom i små mängder. Kolla på
minmat.net eller skaffa en grönsakslista med kolhydratinnehåll.
3) Om inte kycklinggrytan var GRYMT fet så är det för lite fett. vet ju inte hur portionerna såg ut men jag tror inte du åt i närheten av nog.
Frukostar finns det massor man kan göra utan ägg. T ex tonfisksallad (fixa kvällen innan) och liknande.