• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Loreena

Halmstadstjej01
    Om du är hungrig och sugen så tycker jag att du ska försöka äta mer fett. Ha lite hallon och grädde att ta till när du är sugen i början och är gärna lite extra sås till maten. Vad duktig du är som bakar eget bröd! :D
    Det kan ta ett tag innan kroppen ställt om sig och förstår att den inte behöver äta hela tiden också.
    Morötter innehåller 8 kolhydrater/100 gram. Så morot kan man försöka undvika, men det beror ju på hur stora mängder man äter också. Lök innehåller ju också lite mer kolhydrater, men det äter man ju så lite av så det blir försumbart. Jag unnade mig lite frukt i början för att lindra övergångsbesvären, och jag gick ner i vikt ändå. Har man ett kraftigt sockerberoende så kan det vara bra att bryta helt och äta strikt med en gång, men om man inte har det så kan man göra en lite mer långsam övergång.

• astro
    tjejhalmstad skrev 2012-01-02 16:13:35 följande:

Jag började idag med. Fick nu i eftermiddags en huvudvärk som inte är att leka med, undrar om de har nått med det jag ätit idag. Har även varit hungrig 3 timmar efter middagen, åt lite nötter som mellanmål men det hjälpte inte alls så va tvungen att ta en macka och keso nu innan middagen ikväll.

Har hittills ätit

Frukost  3 st mackor(blev som 1.5 fralla i storlek tillsammans) med ost och paprika (lite nötter till då jag ej blev mätt)  

Lunch  Kycklinggryta på grädde med blomkålsris och grönsallad

Mellanmål lite nötter efter 40 min knappt tog jag en liten macka med ost och 1dl keso ca.

Har jag ätit för lite av nått eftersom jag blev hungrig så snabbt och fått en sån huvudvärk? Dumt att äta mackor 2 ggr? Äter tyvärr inte ägg annars hade sånt varit en bra frukost ju.    

Jag måste tyvärr säga samma sak till dig som till alla andra med samma problem: Jo, du äter fel. Och det undviker du bäst genom att faktiskt läsa på. Ta dig tiden, skaffa en bra bok om LCHF (jag gillar Skaldemans), och lär dig hur detta fungerar så slipper du göra alla nybörjarmisstagen.

Om din matdag:

1) Du äter för lite. Man ska inte vara hungrig, är man hungrig äter man. Tills man är mätt.

2) I början kan man antingen ta det stegvis (och t ex äta bönor eller fullkornsbröd på kvällen) eller gå rakt på mål, varvid man måste se upp med sådant som är "på gränsen". I din dagsmeny ovan är följande saker sådana man ska hålla ner: Paprika, nötter, grädde. Särskilt nötter. Mandlar är dock rätt ok.

Alla grönsaker är inte heller ok. Morötter är det t ex inte, inte heller tomat eller lök, utom i små mängder. Kolla på minmat.net  eller skaffa en grönsakslista med kolhydratinnehåll.

3) Om inte kycklinggrytan var GRYMT fet så är det för lite fett. vet ju inte hur portionerna såg ut men jag tror inte du åt i närheten av nog.

Frukostar finns det massor man kan göra utan ägg. T ex tonfisksallad (fixa kvällen innan) och liknande.
  • rednose
    Seniorita skrev 2012-01-02 17:27:37 följande:
    Förlåt om jag är jobbigt nu :) Men är ju som sagt helt ny, jag antar att beasås på påse inte alls är att rekommendera!?

Här hemma så vart första LCHF middagen älgfärsbiffar, rivna morötter och ångkokta grönsaker (Dock frysta vilket heller säkert inte är riktigt bra)
    nej men när det krisar kan man ju ersätta mjölken med grädde och margarinet med smör. Då blir det i alla fall lite bättre och inte alls farligt om man inte kör strikt LCHF. Så har jag gjort nån gång och det har inte gjort varken till eller från.
  • rednose
    mammatilljames skrev 2012-01-02 14:32:47 följande:
    Blir man illamående av att äta enligt lchf? Hur är strikt och inte strikt?

Får man sämre andedräkt också? Hur ofta kommer denna ketos igång, hur länge håller den på?

tacksam för svar.   
    Ja det kan man absolut bli. Under inställningsfasen eftersom kroppen inte är van att jobba med fett istället för kolisar. Men, det går över och det verkar heller inte drabba alla.

Den dåliga andedräkten beror på ketosen och är alltså samma äckliga bira man får som när man kör shaker fullt ut. Den är dock bra eftersom man då får ett "kvitto" på att kroppen bränner maximalt. SB-12 tar bort den oxå så man slipper förpesta tillvaron för alla andra.

• mammatilljames

Tack för svaret. Jag är inställd  nu på att börja helt. Hoppas verkligen att trötthet, illamående och andedräkten är övergående, dels för att jag har en liten på snart 8 månader. Därför behöver jag energi, och då orkar man inte heller må illa konstant. Tränar ni som äte LCHF för att gå ner i vikt, eller "räcker" matstilen?

Ikväll åt jag grillad kycklingfilé med sallad bestående av, isbergssallad, ruccola, gurka, 2coctail tomater, lite rödlök och fetaost. Även kall bearnisesås, och keso till. Är det en bra måltid?  Jag blev supermätt och är fortfarande, åt för ca 2timmar sedan.

• Bebben84

Årets första lchf-mål har nu ätits! Åh vad skönt att vara tillbaka igen. Dock så tänkte jag utesluta mjölkprodukter så mycket det går denna gång. Får se om det hjälper mig med viktminskningen.

• rednose
    mammatilljames skrev 2012-01-02 19:51:28 följande:
    Tack för svaret. Jag är inställd  nu på att börja helt. Hoppas verkligen att trötthet, illamående och andedräkten är övergående, dels för att jag har en liten på snart 8 månader. Därför behöver jag energi, och då orkar man inte heller må illa konstant. Tränar ni som äte LCHF för att gå ner i vikt, eller "räcker" matstilen?

Ikväll åt jag grillad kycklingfilé med sallad bestående av, isbergssallad, ruccola, gurka, 2coctail tomater, lite rödlök och fetaost. Även kall bearnisesås, och keso till. Är det en bra måltid?  Jag blev supermätt och är fortfarande, åt för ca 2timmar sedan.
    Jag har en 18 månaders och det kräver en jädrans massa energi! :))
    Energi som jag fått massvis sen jag började äta LCHF.
    Det brukar inte hålla i sig mer än ett par veckor, illamåendet och tröttheten. Sen blir det tvärtom, du kommer må kanon!
    Som träningsfreak får jag nog säga att träna bör man oavsett. Det finns väl inget tristare än smala brudar utan muskler? Dessutom förebygger du ju gäddhäng och annat skit som kommer sen med åren. )
    Men det räcker ju med tre pass i veckan om man ska vara lite "lat" med träningen. Man måste ju inte köra som jag för det kan jag väl erkänna kan vara extremt åt andra hållet (jag är inte nån fitnessbrud men tränar mycket uthållighet, styrka och bikramyoga) 
  • Teschty
    Seniorita skrev 2012-01-02 15:04:22 följande:
    Hur gjorde du köttfärsåsen? :)
    Jag hade nötfärs, soya, grädde, tomatpure, buljongtärning, kryddor...

Alvin mammas hjärta
  • mammatilljames
    rednose skrev 2012-01-02 20:06:41 följande:
    Jag har en 18 månaders och det kräver en jädrans massa energi! :))
    Energi som jag fått massvis sen jag började äta LCHF.
    Det brukar inte hålla i sig mer än ett par veckor, illamåendet och tröttheten. Sen blir det tvärtom, du kommer må kanon!
    Som träningsfreak får jag nog säga att träna bör man oavsett. Det finns väl inget tristare än smala brudar utan muskler? Dessutom förebygger du ju gäddhäng och annat skit som kommer sen med åren. )
    Men det räcker ju med tre pass i veckan om man ska vara lite "lat" med träningen. Man måste ju inte köra som jag för det kan jag väl erkänna kan vara extremt åt andra hållet (jag är inte nån fitnessbrud men tränar mycket uthållighet, styrka och bikramyoga) 

Ja okej det är ju bra att den kommer tillbaka och att man mår toppen!

Ja jag har aldrig vart för att träna, och några 3 pass i veckan kommer det inte bli. Jg kommer köra 1 pass på gym i veckan, och sen ut och gå ca 1 timma (upp till 1 timma, ibland mer ibland mindre) nästan varje dag, iallafall 5 dagar i veckan.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**