76an skrev 2012-01-09 08:38:25 följande:
Jag har nu kört LCHF sedan i tisdags och har varje morgon käkat TY med 2 msk grädde och ca en halv dl bär. Är det akktså inte så bra frukost? Av vad jag kan läsa runt på trådarna här så verkar det inge bra. Men jag kan inte riktigt förstå varför. Är det bären eller TY som inte är bra isåfall???
Min mening är att man helst ska undvika en frukost "på kanten". TY med grädde och bär ger en del kolhydrater. Det innebär också att man håller fast vid idén frukostmat, och jag upplever att det på sikt blir lättare att äta LCHF om man släpper på så många av sina gamla ramar som möjligt (som t ex att det är skillnad på frukost och middag, att söta saker är belöningar, att man äter fast man inte är hungrig).
En del människor är också känsliga för mejeriprodukter, i vilket fall man ger kroppen en seg start in i dagens arbete om man börjar med youghurt.
Det här är ju bara min personliga åsikt, men jag har hållit på så länge nu att jag har märkt att det blir fler som "misslyckas" och hoppar av i gruppen som håller fast vid den ordinarie måltidsordningen, och färre i gruppen som klarar att äta biff till frukost.
standby skrev 2012-01-09 08:45:54 följande:
En vecka med LCHF har passerat och vågen visade på -2,7 kg idag. Bra MEN...
När jag vägde in mig för en vecka sedan så vägde jag nog lite mer än jag brukar för jag hade ätit både pizza och hamburgare dagen innan, annars hade det nog inte blivit så mkt minus på en vecka.
Jag gick ner allt de tre första dagarna, sen har jag stått stilla. Förstår inte riktigt varför, men det kanske är så att det går lite fram och tillbaka? Har inte gjort ngr avsteg. Det enda jag förändrat från de första dagarna är att jag INTE äter yoghurt till frukost, utan ägg istället vilket ska vara bättre.
Har gått ordentligta, snabba promenader på dryga 5 km flera gånger också.
Kroppen släpper oftast vatten när man går över i ketos. Då går man ner 2-5 kilo ungefär. Sedan kan det ta en stund innan kroppen faktiskt börjar tappa vikt. För en del startar det direkt men för andra kan det ta flera månader, det beror mycket på hur stressad man är och hur trygg kroppen känner sig. Börja inte krångla med vad du äter utan fortsätt bara framåt med LCHF och strunta i vågen i några veckor (åtminstone).
Troligen märker du att dina kläder växer innan det faktiskt syns något i kilon.