• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Martina 76

70.2 kg i morse - när ska jag få uppleva 60-någonting på vågen?!?!? Just nu väger jag mig varje dag i andlös förväntan - haha! Har tre dagar kvar på min Kasein-diet och förutom att pulvret är obeskrivligt äckligt så funkar det bra!

• standby

astro - tack för din kommentar! Ska ge detta minst en månad och utvärdera sen. Ska också försöka hålla mig från vågen ett tag ha ha.

• jajja81

Efter första veckan med lchf, så visade vågen på -2,3kg imorse och midjemåttet visade -3cm!

Jag tycker också frukostarna är svårast att variera så man inte tröttnar. Har dock ätit mest äggröra, antingen med bacon eller rökt skinka till, en morgon åt jag en liten skål med TY med lite hallon och solrosfrön, en annan morgon åt jag 2 kokta ägg, en burk med makrill i tomatsås och lite gurka. Dricker alltid te med lite grädde i till frukost.

Men nu kör vi framåt mot en ny vecka!

Vårt veckomatschema tar slut imorgon, så jag ska sätta mig ner och skriva ihop ett nytt senare idag. Nån som har tips på nån god maträtt?

Hade tänkt börjat dagen med en rask promenad med vagnen, men då minsta sonen är snorig har har en förhöjd temp ville jag mig inte ut i kylan. -16 grader! Hua! Så nu klurar jag på att besöka gymmet så fort min karl kommer hem från jobbet i em. För ikväll har han träning. Det är ett evigt pusslande i den här familjen för att få allt att flyta på i en jämn ström. Jobb, barn, träningar för både han,mig och sonen. 

Har förresten bytt min signatur, hette tidigare fialisa80, men nu heter det jag alltid hetat på FL, (jajja81) innan jag gjorde en avregistrering, för att snabbt återvända tillbaka hit!             

Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • rednose

Jag funderar lite.
    Jag och sambon fuskade ju en hel del över jul men har nu kommit tillbaka på rätt spår igen och mår toppen igen. (usch å illa vi mådde av all skit vi åt)
    Det jag funderar över är att sambon tappat så mycket vikt bara den senaste veckan? Kan det ha kanonstartat så för honom? Han är nästan 2 m lång och väger ca 80 kilo och är egentligen bara muskler nu. Kan man tappa för mycket eller stämmer det att kroppen hittar sin idealvikt?

Jag kämpar på men verkar inte ha lika snabba resultat som honom. Jag är 178 lång och väger ca 73. skulle gärna vilja ner till 69 men misstänker att jag antingen är gravid eller så kommer jag vara det snart och då kommer jag ju knappast minska. Men, HUR ska jag äta då? Räcker det att jag äter som nu (hamnar per automatik på ca 20 g om dagen) och lägger till en frukt och kanske lite mer grönsaker eller hur ska jag tänka?
    Jag gick i förra graviditeten upp minst 23 kilo (slutade väga mig när jag närmade mig tresiffrigt) och nu väger jag ca 5 kilo mindre än innan graviditeten...
    Får jag i mig allt bebisen behöver för att växa optimalt om jag äter som jag gör? Spontant känns det ju inte som att någon MÅSTE äta bröd, pasta eller ris så varför skulle man bara för att man ör gravid liksom? Eller tänker jag fel? 

• Vilda Tiger

Idag är Der äntligen dags att träffa specialläkaren och se om min sköldkörtel strular. Jag har nu, efter ett halvår på LCHF, inte gått ner ngt utan snarare upp lite. Och jag har fått personlig hjälp av Anna Hallen så jag vet att jag har ätit bra.

• Faile

Frukosttipset till alla nybörjare är som alltid lchf-knäcke eller frökex ( recepttråden i ts eller googla ). 
    Är jättelätt att göra och det är så enkelt och gott att bara ta en macka på morgonen.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • astro
    rednose skrev 2012-01-09 10:20:00 följande:
    Jag funderar lite.
    Jag och sambon fuskade ju en hel del över jul men har nu kommit tillbaka på rätt spår igen och mår toppen igen. (usch å illa vi mådde av all skit vi åt)
    Det jag funderar över är att sambon tappat så mycket vikt bara den senaste veckan? Kan det ha kanonstartat så för honom? Han är nästan 2 m lång och väger ca 80 kilo och är egentligen bara muskler nu. Kan man tappa för mycket eller stämmer det att kroppen hittar sin idealvikt?

Jag kämpar på men verkar inte ha lika snabba resultat som honom. Jag är 178 lång och väger ca 73. skulle gärna vilja ner till 69 men misstänker att jag antingen är gravid eller så kommer jag vara det snart och då kommer jag ju knappast minska. Men, HUR ska jag äta då? Räcker det att jag äter som nu (hamnar per automatik på ca 20 g om dagen) och lägger till en frukt och kanske lite mer grönsaker eller hur ska jag tänka?
    Jag gick i förra graviditeten upp minst 23 kilo (slutade väga mig när jag närmade mig tresiffrigt) och nu väger jag ca 5 kilo mindre än innan graviditeten...
    Får jag i mig allt bebisen behöver för att växa optimalt om jag äter som jag gör? Spontant känns det ju inte som att någon MÅSTE äta bröd, pasta eller ris så varför skulle man bara för att man ör gravid liksom? Eller tänker jag fel? 
    När jag har varit gravid har det periodvis varit knepigt med LCHF - har inte tålt kött, eller fett.

Förra graviditeten levde jag på fullkornsbröd, smör och ost i typ två månader.

jag tror att kroppen säger ifrån. Man klarar sig fint utan kolhydraterna - men tydligen inte alltid. Enkelt uttryckt, mår du inte pyton så mår både du och barnet bra.

Just nu äter jag LCHF under dagtid, men på kvällen mår jag ruskigt illa om jag inte dricker juice eller äter ett par salta kex. Det är dock i avtagande så jag hoppas på att vara tillbaka på en mer sansad diet inom kort.

Ser man till den lilla forskning som finns så blir bebisen inte lika stor om mamman varit i ketos under graviditeten. Men detta är ju knappast ett minus, att bebin inte växer över fyakilosstrecket. 

Man måste också se upp lite med järnvärdet eftersom den vanligaste källan till järn är bröd. 
  • Ellaria

-2.9 första veckan!

Enligt mina beräkningar booorde jag vara i ketos men jag känner inte av den där andedräkten alla pratar om. Kan nån kunnig dissikera min meny?

6/1
    Frukost: 3 ägg, 250 gram kallrökt lax, riven ost, 3 körsbärstomater
    Lunch: ~ 10 gram cheddarost
    Kvällsmat: 2 skivor lövbiff vikta på mitten med ost inuti, gurka, tomat, isbergssallad, lite parmesanost, bearnaisesås
    Snacks: Cheddar virad runt en bit brie och en bit salami

7/1
    Frukost: 3 ägg, 250 gram kallrökt lax, riven ost
    Lunch: -
    Kvällsmat: "Tacos", köttfärs & kyckling, vitlöksås (hemmagjord, bara vitlök och kryddor), avocado, gurka, tomat, isbergssallad, riven ost

8/1
    Frukost: 3 ägg, creme cheese vitlök, riven ost
    Lunch: Salami, cheddar och creme cheese ihopvikt x 3
    Kvällsmat: Samma som 7/1
    Snacks: Som lunchen

Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Ellaria

Kan tillägga att där är 3 gram kg per 100 gram i både creme cheesen och salamin men jag äter ju inte 100 gram direkt... Är det tomaterna som spökar?

Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Tiger Af Lilja

Första veckan avklarad trots att jag inte äter nollat med kollisar (ammar) har jag gått ner 3,5 kg.
    Äter kanske runt 30-50 g kolhydrater per dag ibland mindre!

- 6 cm runt höft/rumpa
    -5 cm runt midja

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**