• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-05-13 15:57:18 följande:
    är super gott! så gör ja i en stor ugnsform sen delar i små bitar som ja delar mitt itu sen. Mannen älskar det
    Jag har inte provat än men jag har tänkt tanken mååååånga gånger
    Kanske blir i nästa vecka när skoluppgiften blivit klar och jag känner mer ledig. För att ha något att småäta gillar jag, känns som jag småäter hela dagarna. Förs äggmjölkslatte, lite senare 2babybel och en halv ölkorv, sen en kopp te med babybel och ölkorv och sen kvällsmat/middag som brukar bli något rejält.
    Men jag är inte hungrig på massa mat utan vill hellre småäta faktiskt.
  • Bordeaux
    helene306 skrev 2011-05-13 16:22:09 följande:
    Jag får hitta på något Har ingen zuccini hemma. Jag kan äta köttfärssåsen som den är men jag är inte så förtjust i köttfärs. Stöter jag på en broskbit t.ex. är det kört. Då äter jag inte mer. Jag klarar mycket men äcklas enormt av en broskbit. Samma med en fettkant på en köttbit. Därför disekerar jag kött och skrapar bort ev. panering innan jag äter Jag vill se vad som åker in i munnen.
    Hamburgare kan du ju göra, byta brödet mot salladsbldad. Jag provade förra helgen och det var mycket godare än "vanliga" saknade inte brödet för fem öre.

Jag tror att jag aldrig kommer gå tillbaka helt till vanlig kost, lchf är så mycket godare.
  • Bordeaux
    Faile skrev 2011-05-13 18:19:04 följande:
    Om en timme ca när barnen sover blir det kyckling/tacowraps. Mycket mumsigt.
    Det lät också gott!
  • Bordeaux

Jag har precis gjort glass som jag ska unna mig med i helgen, 3dl grädde, 3ägg, 1 vaniljstång och lite sötningsmedel. Men jag tror att nästa gång jag gör glassen kommer jag skippa sötningsmedlet helt och kanske ha i lite mer vanilj istället.
    Funderar på om jag också ska skaffa glassmaskin, det är ju så roligt och gott att göra glass. Men så ska den stå någonstans i vårt lilla lilla lilla lilla lilla kök

• Bordeaux
    SweetNilam skrev 2011-05-14 16:00:35 följande:
    Åh, ja. Har ju också funderat på glass. Hur gjorde du? Har du färdig glass nu? 

Har inte vaniljstång, utan kör med vaniljpulver (rent pulver från stången) hur mycket blev det av en stång? 
    Jag gjorde fetr det här receptet med vissa undantag
    www.tasteline.com/Recept/Var_basta_vaniljglass
    Jag skrapade ur stången utan att koka den och blandade ner. Jag använde <0.5dl av mitt sötningsmedel men tänker nog skippa det.
    Nu står glassen i frysen och tillagas

Provade det här receptet för ett tag sen innan lchf så jag gjorde med florsocker och det blev väldigt gott.
  • Bordeaux

Jag har dr dahlqvist(osäker på stavningen) och airams lchf-kokbok till fest. Men de använder ganska mycket florsocker i desserterna, mycket och mycket men 1dl, sen reagerade jag på något annat. hur liberala är dem egentligen?

• Bordeaux
    yena89 skrev 2011-05-14 17:13:55 följande:
    Airam är itne strikt, hon kör mer lågkolhydratkost än "ren" LCHF. Dr D. har jag ingen aning om hur strikt hon kör.
    Nackdelen med kokböcker är att dom mest visar godkända maträtter men de flesta passar kanske mer till dem som itne kör så strikta. Dom jag sett iaf.
    Först gjorde jag glass och bytte ut 1dl florsocker mot lite assugrin och sen när jag läste det så rördes tankarna ihop. Men jag tyckte det lät mycket och på gränsen till det förbjudna även om dr dahlqvist tycker att <100g kolisar/dag är lchf. Man ska inte tänka så mycket på onödigheter
    Denebola skrev 2011-05-14 17:19:41 följande:
    Jag struntar blankt i kokböcker, Google is my friend
    Jag med, men jag fick kokboken av mamma eftersom det var hon som "satte" mig på dieten. Hon tog reda på info om rosacea och såg att lchf var en bra ide och så tänkte jag att jag provar. Eller så ville hon bara vara snäll
    Mandel skrev 2011-05-14 17:25:30 följande:
    Kolla in obh nordica. De har en minivariant som jag köpt idag.
    Får se om den finns här, annars finns det säkert andra märken men en liten låter som den tar lagom plats i skåpet
    Hur mycket glass rymmer den?
  • Bordeaux
    Joddan skrev 2011-05-14 17:52:55 följande:
    Ja jag ska göra pones . Har ingen cream fraise heller . Men då kanske det går med turkiskyoghurt?
    Man kan ju alltid prova?
    Fraise är jordgubbar på franska och/eller spanska cream betyder grädde på franska. Tror inte turkiskyoghurt är så lik grädd jordgubbar
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-05-14 20:11:59 följande:
    Det är inte sukrin melis dom använder? Låter konstigt om dom verkligen använder rent socker?
    Det är florsocker 0.5-1 dl i ett glassrecept till 4 portioner. Det måste väl ändå bli ganska många kolisar även om man äter liberalt.
    Denebola skrev 2011-05-14 21:53:31 följande:
    Haha Fick just reda på att det inte är något fel på mig

Nä, men för ett tag sen så började mitt kiss lukta konstigt, så jag funderade på allt möjligt, typ UVI och allt. Men nu kollade jag på "Hemma hos Jamie" och där sa han att sparris kan göra att den lukten uppstår. Och visst, jag hade ätit mycket sparris just då
    Japp och äter du rödbetor kan du kissa rött
  • Bordeaux
    Denebola skrev 2011-05-14 22:29:30 följande:
    Det berodde tydligen på ens DNA. Så jag har en sparris-får-mitt-kiss-att-lukta-illa-gen
    JAsså dna:t det trodde jag inte. För det luktar lika hemskt när både jag och maken gått på toa efter en middag med sparris. Helt hemskt att vi varit tvugna att dra ner på det
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**