• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

skriver också in mig!

• Bordeaux
    stolla skrev 2011-02-21 16:41:43 följande:
    Ni som redan gått ner det ni önskade: hur gjorde ni med motion?

Jag vill gärna träna och min plan är att fortsätta med styrketräning två gånger i veckan och 45 min promenad med barnvagn resterande dagar. Är rädd att jag inte kommer att orka konditionsträna nåt mer eftersom det är vanligt att man blir trött i början. Jag har 5 envisa kilon kvar som framförallt sitter runt midjan.
    Jag körde på som vanligt för jag hade ingen aning om att jag skulle bli trött i början.
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-02-21 18:09:28 följande:
    hej jag har gått ner 1 kg till i vikt så nu väger jag 115 kg :) gått ner 3 kg på 2 veckor + 10 cm imidjan
    Grattis!! Vad roligt för dig! Lite avis är jag faktiskt även om jag intehar lika många kilon att ta av som du.
  • Bordeaux
    Knoza skrev 2011-02-21 22:56:11 följande:
    Är nybörjare på detta och har lite funderingar?

Är det bra med turkisk yoghurt till frukost, något mer?
    Till lunch typ kyckling med gräddsås, något mer?
    Köttfärssås med stekt vitkål till middag. Ska jag äter något mer eller mindre. Är några grönsaker ok? Är det ok med några oliver om man blir sugen på något gott på helgen?
    läs näringsdeklarationen på livsmedeln och försök hålla dig till <5g kolhydrater/100g livsmedel. Det är inte en helt vättentät metod men en bra riktlinje för att inte få isig för mycket. Sen kan man ju inte äta hur mycket som helst av allt som har mindre än 5g kolhydrater/100g.
  • Bordeaux

Jag har gjort ett planerat uppehåll från lchf pga olika orsaker, först såg jag framemot det. Tänk att få äta spagetti och köttfärssås, pommes, riktigt bröd och pizza och slippa laga två rätter en till mig och en till maken. Nu ser jag det som ett straff och längtar tillbaka till lchfmaten, spaghetti och köttfärssås, bröd och pommes är godare i tanken. Dessutom går vikten uppåt men det är nog vatten jag samlar på mig mest för det gått ganska snabbt uppåt på vågen medan kläderna inte minskat. Trodde inte det skulle bli riktigt så faktiskt. En sak har jag insett att även om jag skulle sluta äta strikt lchf kommer jag nog alltid äta något åt det hållet. Gratinerad broccoli med svamp och ost är såå mycket godare än pommes!

• Bordeaux
    Denebola skrev 2011-02-22 15:35:00 följande:
    Ja, söt och smörig :P 90 % ska det vara! Skulle dock vilja testa 99 % för nu är jag så van vid 90 %
    Min kompis som äter vanlig mat fick det lite jobbigt i livet. Strul med föräldrarna som gjorde att hon var tvungen att flytta hem till pojkvännen, jävlig mens, blev osams med en kompis åh lite mer så livet kändes skit för henne. Eftersom hon är kvinna så ville hon ha choklad naturligtvis, hennes snälla omtänksamma gulliga pojkvän gick iväg och handlade åt henne. Kommer tillbaka med en mörk chokladkaka på 99% för den är ju nyttig juh. Han resonerade som så att hon mår ju inte bra av marabous mjölkchoklad utan mörkt ska det vara om hon ska tröstäta. Hon blev såklart allt annat än glad och lycklig och kunde inte äta den. Hon bröt istället sönder den och kastade bitarna i huvudet på honom, omoget kanske men jag kan förstå
  • Bordeaux

För ett par dagar sen var det diskussioner om chokladkakor. Någon tror det kan ha varit Denebola tyckte att den 70% är för söt och ville prova 99%. Jag kommer just från en chokladprovning och kakaohalten har inget med sötehten att göra, sades det och bevisades. I teorin kan marabous premium 80% vara sötare än kanske lindts 70% man får helt enkelt smaka sig fram.

• Bordeaux

en renodlad recepttråd kanske skulle vara en bra idé

• Bordeaux
    Linda1976 skrev 2011-03-17 17:00:50 följande:
    Jag är också 175 lång, vill helst ner till 68, men det kanske är för lite... Jag ser ut ungefär som du, men vet ej vad jag väger... Jag har vågfobi.
    Jag är också 175cm, vill ner till 63-65kg som jag vägde innan jag blev sambo och började äta alldeles för mycket samtidigt som gymkortet gick ut. Eller vikten spelar ingen roll egentligen det är kroppen jag hade då som jag är ute efter, samt att min mage ska måbra såklart!
  • Bordeaux
    Asereht skrev 2011-03-23 19:16:18 följande:
    Mina godaste cf tips är cf med majonnäs och vitlök plus krydda eller cf mixad med feta och vitlök. Gott till allt! Sambal olek och vitlök är också en höjdare, jag älskar sambal olek och har det i allt från sesamknäcket till omeletten.
    CF blandat med getost är min favvo
    viggooden skrev 2011-03-23 19:37:33 följande:
    Ja jag behöver nog det blir en prövning tor till sön då vi ska till stugan med våra vänner och det jag brukar göra där är att äta godis vad 17 ska jag äta på kvällarna som är kolhydrats snålt.... oliver kanske.
    yena89 skrev 2011-03-23 19:22:07 följande:
    Tryck i dig ett par ostrullar med massa smör. eller rent smör, eller en sked bea-sås. det gör jag om jag är sötsugen för då mår jag så illa efteråt att jag inte vill äta nåt och sötsuget försvinner av sig självt x)
    Det är bara det att jag är van att äta fast jag mår illa oftast tills jag spyr tack och lov har det blivit bättre med lchf mat.
    Du kan äta ölkorvar, olika ostar så som brie, grönmögel och andra spännande ostar man hittar i ostdisken.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**