• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag fick en idé några av er ville ha en hobby, designa och sy underkläder till yena med en liten kondomficka. Så är hon alltid beredd

En annan är ju att börja med lowcarb snabbmat, det skulle jag uppskatta. Jag vet att det tar tid, pengar och blablabla men man kan väl få drömma

• Bordeaux
    banansmoothie skrev 2011-05-11 13:28:46 följande:
    Jag går egentligen inte alls en dietistutbildning, utan en food science utbildning, vet inte riktigt hur det översätts, matteknolog? Jag kommer i alla fall bli en sån som kommer på nya produkter (eller säkerhetstestar nya produkter) osv. Tycker självklart det är interessant det här med matvanor i allmänhet, och eftersom jag tydligen inte hade ordentlig koll på LCHF så är väl det bästa sättet att lära sig helt enkelt att testa och se?

Jag har bråkig mage i allmänhet, kan redan inte äta veteprodukter speciellt mycket. Har IBD (Crohn's) och jag har ju hört talas om att det kan hjälpa. Klarar inte laktos i massiva mängder, främst då grädde och sånt, fermenterade produkter klarar jag bättre. Några kilo ner skulle väl sitta fint men det är inte det jag är ute efter. Jag vill bara testa. Har testat så många olika dieter och tycker det är trist att äta fritt.

En jätte, jätteviktig fråga. Får man äta Brieost, och hur mycket per vecka är okej?
    Ja du får äta brieost, nästan hur mycket du vill.
    Du bör äta 75% fett, 20-25% protein och <5%kolhydrater. Energiprocent då och INTE mängdprocent som jag fick för mig. Matdagboken.se är ett bra hjälpmedel för att hålla koll, och i början är det bra att väga och mäta maten så du vet exakt hur mycket av allt du får i dig.
    Jag återkommer med mer info inom kort....
  • Bordeaux
    Bordeaux skrev 2011-05-11 13:35:20 följande:
    Ja du får äta brieost, nästan hur mycket du vill.
    Du bör äta 75% fett, 20-25% protein och <5%kolhydrater. Energiprocent då och INTE mängdprocent som jag fick för mig. Matdagboken.se är ett bra hjälpmedel för att hålla koll, och i början är det bra att väga och mäta maten så du vet exakt hur mycket av allt du får i dig.
    Jag återkommer med mer info inom kort....
    forts.....
    absolut minst 1 gram protein per kg kroppsvikt (normalvikt - obs inte drömvikt!! haha) medan jag brukar rekommendera 1.5 gram per kg och själv äter jag ibland mer än så. (jucea som sagt och hon kan massor)
    1g protein är inte detsamma som 1g kött som endel lätt får för sig.
    Alltså är normalvikten 60kg blir det 90g protein, till 90 gram protein, ska du äta ca 120-130 gram fett för rätt fördelning.

Det finns 2 regler som är bra att använda sig av när man väljer produkter i butiken.

1. 5 gram kolhydrater som max / 100 gram vara.
    2. Skaldemans ratio, dvs mängden fett i en produkt ska vara minst lika mycket som mängden protein + mängden kolhydrater. 

Regel 1 godkänner till exempel vanlig mjölk. Men det gör inte Skaldemans ratio. Regel 1 säger att det här livsmedlet innehåller tillräckligt få kolhydrater, medan Skaldemans ratio säger att trots att det är få kolhydrater, så är det alldeles för lite fett för att det ska vara en lämplig produkt. Man slösar sina kolhydrater på fel produkt helt enkelt.

Grönsaker är ju ett undantagsfall, där fungerar inget Skaldemans ratio. MEN däremot så bör man använda ratiot även på sin måltid. Då ska man alltså ta så pass lite grönsaker, att de kolhydraterna som är i grönsakerna, vägs upp av den mängden fett man har i måltiden.

Har man sedan köpt hem livsmedel enligt båda reglerna, så har man redan sluppit undan det mesta av räknandet, eftersom de kolhydratprodukter man köpt hem innehåller så mycket fett att de mättar innan man fått i sig för mycket kolhydrater. I princip så

1. Ät när du är hungrig och tills du blir mätt
    Regelbundna måltider är alltså inget du behöver bry dig om, lyssna på kroppen i stället.

2. Välj rätt matvaror med hjälp av 5/100-regeln och Skaldemans ratio
    - Ett livsmedel bör ha max 5 g kolhydrater/100 g för att vara tillräckligt LC (low carb)
    - För att bli mätt (mätt blir man av fett) bör livsmedel ha minst lika mycket fett som kolhydrater och protein sammanlagt (skaldemans ratio, gäller ej frukt och grönsaker)

3. Du kommer tappa mycket vätska i början
    Drick ordentligt, du har inga kolhydrater kvar i kroppen som binder vätska.
    Detta kan ge snabb viktnedgång och handlar alltså bara om vätska, tappa därför inte modet om du inte tappar något under vecka 2.

4. Du kan få övergångsbesvär
    Huvudvärk, illamående, trötthet mm beror på att kroppen genomgår en stor omställning. Härda ut, så blir det bättre! Salt och vätska kan hjälpa, dricka buljong kan till exempel vara smidigt att ta till.

5. En del tappar cm och inte kg
    Både väg och mät dig med måttband (ett snöre funkar om du inte har måttband, klipp av det precis när det går runt midja/höfter/stuss/lår/etc) innan du sätter igång (och gör så även fortsättningsvis). Kroppen kan omformas och bygga muskler, alltså kan man tappa i fettvikt men inte kroppsvikt, medan du kan få smalare midja ändå, osv.

6. Googla!
    Recept och mattips finns det massor av, bara sök när du känner dig oinspierad!

7. Läs på, läs på, läs på!
    LCHF är inte svårt, men väldigt olikt från det man är van vid. Det är alltså lätt hänt att göra fel på grund av att man gör något av gammal vana. Jag tycker det är allra bäst att få kunskapen från böcker, men mycket finns även på internet. Det viktigaste är i alla fall att du äger din egen kunskap, att du vet vad du gör och varför. Det är viktigt att ha en stabil kunskapsgrund.

Välkommen och lycka till!
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-05-11 16:43:01 följande:
    Hej idag ska jag göra en kycklingsallad till middag har jag bestämt och lite vitlöksås
    Hur går det för dig? Och hur är det med sambon fortf lika ostöttande eller har han ändrat sig?
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-05-11 16:46:23 följande:
    Nä han är fortfarande ostöttande men de går ganska bra för mig ,jag har fått stesolid med vid behov och atarax
    Hur känns lchfandet? Har för mig att du funderade på att ge upp det för ett tag sen. Hur känns dina kläder större eller mindre? Frågar eftersom du nämnt att vågen inte ändrar sig
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-05-11 16:51:18 följande:
    Det känns som innan men jag börja ju få bättre humör
    Det är ju jättebra!
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-05-11 16:53:57 följande:
    Japp de är det jag kunde sova bra inatt
    Underbart, det är så härligt när man får ordentligt sömn under natten och vaknar pigg och utvilad.
    helene306 skrev 2011-05-11 16:53:46 följande:
    Tummen upp för det! ännu en anledning till att fortsätta

Vet ni, jag har märkt en sak. Min allergimedicin, Ceterizin, reagerar jag på och blir ilsk. Det är kul. Nästan jämt. Idag vågade jag inte ta någon efter att ha rasat ut i ett djungelvrål mot sonen igår
     jag äter också cetirizin, då kan jag skkylla på dem när/om jag djungelvrålar någongång
  • Bordeaux

Lättja, Helene och alla andra allergiker,
    Jag upplever att jag måste välja varje år, bli däckad av allergin eller medicinen. Brukar välja medicinen och jag är glad över att höra att ni har det hemskt. Det där lät fel jag önskar inte att någon hade allergi och jag vill ju inte att ni ska må dåligt. Men jag har trott att det beror på Schweiz att jag mår så dåligt med allergin för i Sverige brukar jag må bra. Jag gillar att bo här och vill gärna kunna bo kvar så det är skönt att då bara är en årsgrej.
    Den bästa medicinen som jag provat som läkarna inte vill skriva ut längre för man kan tyvärr bli immun mot den, det är teldanex.

helene306 skrev 2011-05-11 18:16:11 följande:
    Och jag stavar fel: Cetirizin stavas det ju! *suck* Kollade fass: sällsynta biverkningar aggressivitet, depression, förvirring, hallucinationer, sömnlöshet.
    Förvirringen och hallucinationerna förklarar ju endel och att jag kan vara aggerssiv och skylla ifrån mig också, det var som tusan. Brukar annars skylla djungelvrålen på pms
  • Bordeaux
    banansmoothie skrev 2011-05-12 10:51:27 följande:
    Men jag postade en inlägg i morse som tydligen inte postades.

Har här ett recept på en dip som är jättegod. Säg mig om den är LCHF-snäll eller inte!

500 g fryst spenat, tinad och vattnet urpressat.
    250 g creme fresh
    250 g färskost
    2-3 msk buljongpulver
    svartpeppar efter smak

Låter det bra? Och, eftersom man inte får ha det med bröd, kex osv. Vad kan man istället dippa med? Jag skulle säga morotsstavar men liksom det får man heller inte äta? :-S
    Gurkstavar, champinjoner, göra skinkrullar med det etc
  • Bordeaux
    Clanica skrev 2011-05-12 14:20:56 följande:
    Jahapp... gick till fikarummet för att ta en kopp kaffe och läsa tidningen och det slutar med att jag har vräkt i mig 7 st havrekakor!! Inte en eller två, nä sju stycken doppade i kaffe..

Är som sagt galet sugen på ALLT denna vecka och nu brast det...

Well, well....
    Det är bara att lära sig och komma igen. Tyckte du kakorna var goda?
    Själv tycker jag att vanliga kolhydratiga saker bli mer och mer ogoda, så det hjälper mig i mitt sug.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**