• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamma1970 skrev 2011-11-03 14:46:18 följande:
    Jag misstänkte att det är sötningdmedel som inte är OK. Får beställa sukrin. Anledningen till att jag har mellangrädde är att den har bättre bäst före datum. Åker oftast bara o handlar en gång i veckan. Jag vet, bara ursäkter, men men.
    Om den innehåller e407 så ska du absolut inte få i dig den grädden. Vi har haft en diskussion om hur dåligt det medlet är.
  • Bordeaux
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-03 18:03:59 följande:
    Okej, helt säker? Jag hörde nämligen precis i en intervju att Fredrik Paulun menade att han inte var praktiserande utan endast rekommenderade kosten till specifika individer. 
    Kom ihåg att Fredrik Paulun tjänar stora pengar på GI och självklart vill att så många som möjligt ska äta av hans produkter. Dessutom har han börjat dra sig åt iso-hållet också. Därför tar jag det han säger men en nypa salt.
  • Bordeaux
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-03 18:13:43 följande:
    Min slutsats blir att du inte är säker på att "Kostdoktorn" är LCHF:are själv, men att du antar? Stämmer det?
    Ehh alltså jag har inte yttrat mina tankar och åsikter om kostdoktorn, bara Paulun.
    Det var Bellis som svarade dig om kostdoktorn.
  • Bordeaux
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-03 18:16:26 följande:
    Bordeaux skrev 2011-11-03 18:15:36 följande:
    Ehh alltså jag har inte yttrat mina tankar och åsikter om kostdoktorn, bara Paulun.
    Det var Bellis som svarade dig om kostdoktorn.
    Såg det precis är jag postat mitt inlägg.
  • Bordeaux
    FasterK skrev 2011-11-04 16:51:17 följande:
    Fuskvägde mig idag. Brukar väga mig varje söndag eller måndag.

7 kg är väck och jag är så GLAD! 11-14 kvar att gå ner. 2 kilo kvar till normalvikts-BMI.
    Grattis!!

Själv är jag deppig för jag har lagt på mina vanliga ÄL-mens kilon. Trots att jag vet att de kommer och vad de beror på och det bästa jag kan göra är att gilla läget så blir jag ändå lite neråt. Men glad för din och alla andra som gått ner och nått delmåls skull.
  • Bordeaux
    Carolinalovetobias skrev 2011-11-06 10:23:21 följande:
    Jag skäms! Jag är mammaledig & har all tid i världen att gå ut å gå osv. å träna hemma på mitt wii eller något
    Men jag väljer istället att tex sitta inne hela dagen, åka till kompisar, åka å kolla i affärer för att de är roligare :(

Bor på landet och tycker att promenader e sååå tråkigt.. -spec själv.
    Jag vet att de är bra för barnet osv med frisk luft å så men ja brukar va ute å kasta boll på gården å då ligger bebisen i vagnen å sover..

Jag har blivit så JÄVLA lat och har 0 själv disciplin!! :(
    Kosten går bra ibland.. suck.. Hur fan kommer man ur denna onda cirkeln vill ju bli fit å fin! :(

Så jävla arg på mig sjäkv..
    Ta en bild på dig i underkläder, bikini eller helt naken. Titta sen på bilden och tänk att det är större chans att få snyggare kropp med promenader och träning. Ljudbok är ett väldigt bra tips, det brukar jag köra med. Jag har ljudboken bara när jag går, så vill jag lyssna mer måste jag promenera.
  • Bordeaux
    Golddigga skrev 2011-11-08 12:28:52 följande:
    Ja min mage kommer då inte igång av kokosfett i teet har tagit en matsked på morgonen i 5-6 dagar och får bara gå på toa halvt eller inte alls.
    En msk innehåller ca 12g kokosfett och du kanske är som jag ganska tolerant. Jag har 30g i min morgondricka, sen dricker jag 2-3koppar te med en dryg msk i varje. Så du kan prova att öka dosen.
  • Bordeaux
    Mina småtroll skrev 2011-11-08 16:19:25 följande:
    En fråga till er som kan:
    Sitter o läser doktor dahlqvist och airams lchf-kokbok (de skriver i inledningen att det är strikta recept) men recepten innehåller sådant som jag inte trodde man skulle äta när man åt strikt:
    -morötter
    - hallon, blåbär
    - mörk choklad (över 80%)

Nån som kan förklara detta för mig som är nybörjare?  
    Airam är väl ganska känd för att vara liberal, jag upplever iaf hennes recept som liberala. Jag har en kokbok med ett recept på en efterrätt som innehåller florsocker, tror den heter typ airams festmat eller liknande.

Mörk choklad är okej i små mängder och om det är en bra kvalitetschoklad. (min åsikt)
    Hallon är också bra i små mängder, jag har hittat blåbär med lågt kolhydrat innehåll som borde vara okej i mindre mängder.

MIN uppfattning är att vi tolkar lchf olika, endel tycker att strikt lchf är <20g kolhydrater/dag andra tycker att upp <5kolhydrater/dag är strikt. Vissa anser att <100g kolisar är lchf andra anser att gränsen går vid 50g.
    Som att det inte finns tydliga regler utan att det är lite tolkningsfråga.

Adams family kan alldeles säkert förklara bättre än jag.
  • Bordeaux
    organa skrev 2011-11-08 19:37:25 följande:
    Jag skulle behöva hjälp av någon klok människa här inne.

Jag äter en liberalare form av LCHF då jag inte strävar efter viktminskning, bara hälsofördelarna. Med det menar jag att jag äter inte sötsaker, bröd, pasta, potatis osv men jag begränsar inte "tillåtna" grönsaker eller liknande. Mitt problem är att senaste veckorna har jag fått total äckelkänsla kring all mat jag brukade äta innan, ägg eller bacon går bara inte ner, grädde i kaffet fungerar men tex en fiskgryta med mycket grädde ger mig spykänslor. Dom senaste dagarna har jag blivit yr och varit väldigt nära att svimma flera gånger. Jag tror att detta beror på att jag helt enkelt fått i mig för lite energi då jag totalt tappat matlusten av att jag bara blir illamående. Nu undrar jag vad jag ska göra. Tidigare brukade jag äta tex ett ägg med mayo till frukost men nu är det enda jag kunnat hitta på keso med lite hallon, detta går bra att äta. Jag skulle helt enkelt behöva tips på "fräschare" lchf-mat. Jag har bestämt mig för att testa att äta många fler men små portioner och skulle därför tacksamt ta emot tips på mellanmålsliknande mat/ "fräschare" middagsmat. Jag vill inte alls sluta med denna kosthållning men om det fortsätter såhär känns det som att jag inte har något val snart.

Kan tillägga att jag har sett till att dricka mycket vatten och lagt till lite salt så jag tror inte att det är vätskebrist. 
    Grillad kyckling med sallad och en god salladssås.
    Sallad med en mozzarella klump.
    Caesarsallad utan krutongerna
    Vitkål, sås och en god köttbit
    Osttallrik
  • Bordeaux
    spunk skrev 2011-11-09 14:43:44 följande:
    Jag körde igång med lchf i måndags och fullkomligt ÄLSKAR det! Efterssom jag har försökt dra ner på fett tidigare känns det väldigt farligt och förbjudet att använda det nu men oj så mycket godare allt är, och jag håller verkligen mig mätt längre :) När jag känner mig lite sugen så tänker jag bara på vad för gott jag ska göra nästa måltid och då blir det lättare att vänta lite till... Tror nog att detta är en mat-stil jag kan leva med :) 

Men jag undrar... Får man dricka kaffe eller inte? Har kollat runt lite på nätet men blir inte klokare, Jag har druckit kaffe med grädde i + äggmuffins till frukost nu dom här dagarna men jag kanske borde slut med kaffet? Och så undrar jag om det är ok att ta några droppar citron i vattnet som jag har som måltidsdryck, eller ska man bara ta det ibland när man lyxar till det lite? (Försöker vara ganska strikt med kolhydraterna såhär i början för att få bort suget) 
    Du kan skiva gurka och smaksätta vattnet med också.
  • Bordeaux

Jag behöver tips på dryck, måste dra ner på teet och all cola jag dricker men vet inte vad jag ska dricka istället då jag avskyr kranvattnet här och har inte hittat något gott bra flaskvatten.

• Bordeaux

Kunde inte låta bli att skriva det 20 000 inlägget

• Bordeaux
    lerumstessan skrev 2011-11-09 17:06:39 följande:
    Är mineralvatten ok om det är smaksatt, typ Loka päron?
    Loka och Ramlösa tror jag är okej men läs innehållet för det finns minst ett märke tror det är bon aqua som innehåller socker eller sötningsmedel.
  • Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-11-11 10:37:08 följande:
    Har ni några bra recept på köttbullar?
    Ska laga i helgen och vet inte om jag ska köra på mitt vanliga recept eller om jag ska testa något nytt. Tänkte testa att koka bullarna först och sen steka på för lite yta... men innehållet och kryddningen vet jag inte riktigt än. Vad kryddar ni era köttbullar med? Hur mycket vätska (ägg och grädde) kan man ha i utan att köttbullarna flyter/rinner iväg?
    Jag brukar ta ett ägg och blanda med köttfärsen, sen salt och peppar. Sen är det bar att trilla dem och steka. Jag kör på samma sätt oavsett vad det är för köttfärs, vilt, bland, nöt, fläsk.
  • Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-11-11 11:44:28 följande:
    1 ägg till 500 g köttfärs? Eller 1 ägg oavsett mängd?
    1 ägg till ca 400g tror jag, en lagom stor förpackning iaf jag är inte så noga. När "jag" gör julköttbullarna på bara älg brukar andra ha åsikter om hur många ägg så då tar jag bara så många som de säger.
    Jag vet egentligen inte alls varför man ska ha i ägg eller ströbröd(som är otroligt ogott)
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-11-14 05:15:03 följande:
    Ok brudar jag är GRAVIDER! Whohoo! :) Nummer två på G men jag funderar lite kring maten...

Jag har varit i USA i 12 dagar nu och "svullat" som sig bör men nu när jag kommer hem tänkte jag återgå till LCHF. Bör jag strunta i de 20g per dag eller hur ska jag tänka?
    Kollade lite på kostdoktorn men hittade inget om mängden kolisar under graviditet. jag är ju liksom inte ute efter att gå ner i vikt nu mer. :)  
    Behöver bebben lite mer kolhydrater eller hur ser det ut på den fronten?
    Jag tränar bikramyoga och styrke ca 4 ggr per vecka men tänkte kanske gå på mamma-yoga istället nu? Nån som har erfarenhet av det eller av att köra bikram under graviditeten? Det är ju lite jobbigare med värmen?

Oj vad jag svamlar men tog testet idag så jag är lite "all over the place". :)

Grattis! {#emotions_dlg.flower}
    De finns ett par stycken som är gravida i tråden som bör kunna ge mer tips och råd än någon som är ogravid
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**