• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bonanza skrev 2011-05-16 10:44:05 följande:
    Jag vaknade med världens ont i halsen och planerade ett ordentligt "avsteg" med makens glass som finns i frysen. Men sedan visade vågen lägsta vikt på länge (om än bara med 2 hekto, men det är ju bättre än inget), så nu håller jag mig nog på mattan.
    Har du grädde, ägg, vanilgpulver/stång (och sötningsmedel) en elvisp och minst 3bunkar kan du göra egen glass som är lchf.
  • Bordeaux
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-16 10:02:41 följande:
    Förlåt för helt OT, men vet fan inte vart jag ska vända mig..

Fan vad trött jag blir på mig själv! Efter veckor av nedstämdhet m.m. har jag nu kunnat hålla huvudet över vattenytan i ca. 2 veckor, men nu känner jag att jag är påväg att drunkna igen..
    Jag vet fan inte vad det är som är fel..
    Det börjar med en liten tanke som helt plötsligt blir en stor tanke å som sen tar över hela hjärnan å typ öppnar tankedammarna och sen är tankesnurret i full gång.. 
    Duger jag? Är min relation verkligen så bra som jag tror att den är? Är jag tillräckligt attraktiv? Vad är det för fel på mig som aldrig vill ligga? Varför ser jag fortfarande tjock ut trots att jag tappat över 30 cm sammanlagt? Tycker verkligen sambon att jag är fin, på riktigt? Vad har jag som är så himla bra som gör att han stannar kvar?

Usch...

Och om man nu ska prata lite mat iaf så har det slunkit ner för mycket (eller snarare för ofta) saker som man "inte får" äta.. Jag orkar lixom inte bry mig helt.. Lite choklad här å lite chips där. "Men imorgon, då ska jag ta nya tag igen". Lite smågodis här å lite till chips där. "Men imorgon, då ska jag ta nya tag igen"..
    Jag känner igen mig. Jag kan också få sådana dagar oftast när jag bara är hemma och inte gör något roligt utan "bara" pluggar. När jag kommer ut och umgås med kompisar och gör roliga saker så känner jag mig tvärtom. Vet inte om det är till någon hjälp men jag kan iaf förstå hur du känner även om jag inte har någon lösning.
  • Bordeaux
    MTG skrev 2011-05-16 13:17:19 följande:
    Hej!
    Jag har nu joinat lchf-skaran, men tycker det är lite knepigt ibland. Har iaf haft en bra skötsam helg med mörk choklad som enda... Bonus :)

Trodde bär var okey att äta i måttliga mängder? Har jag ätit som fika i helgen med vispad grädde till.

Frukost imorse blev tre kokta ägg med lite majonäs till.
    Det beror på. Om du äter lchf för att gå ner i vikt rekomenderas <20g kolisar om dagen, äter du för att må bra kan du äta mer kanske omkring 50g eller vad som passar dig. Ju striktare man är desto mer bär kan man äta för de innehåller kolhydrater. Så du får hålla koll på hur mycket bär du äter och räkna på kolisarna så du inte överskrider din gräns typ.
  • Bordeaux
    yena89 skrev 2011-05-16 13:30:00 följande:
    Menar du inte desto MINDRE?
    Jo det menar jag ju såklart. Jag tänker rätt men skriver fel
  • Bordeaux
    Fiaz skrev 2011-05-16 13:38:24 följande:
    FRågan är, jag vet att cocosfett säljs på hälsokost, men är det något som har hittat det fettet på typ ica? eller större butiker som Coop?

Och kan man använda det smaklösa cocosfettet till bountys eller blir det konstigt?
    Tänkte försöka mig på att baka dessa en vacker dag hihi
    Jag har använta smaklöst kokosfett (som jag upptäckte är härdat) till bountys och det gick bra!
  • Bordeaux
    Enensammamma skrev 2011-05-16 18:50:53 följande:
    Så nu bombar jag med SERIÖSA frågor/frågeställninghar

Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?

Vad äter resten av familjen, barnen?

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?

Jag va inte godissugen dom 10 dagarna jag körde lchf men jag VET att godis är underbart och längtade då efter det varje dag iaf.
    Jag gör egen glass som är lchf så nej

Ett tag gjorde jag vanlig mat åt maken men har slutat för han vill hellre äta det jag äter.

Jag har itne varit bortbjuden när jag ätit så här, beroende på vem så antingen lösa det i förväg eller peta i maten och äta det godkända. På restaurang väljer jag det mest lchfiga som finns på menyn, ofta finns det en köttbit som man brukar kunna få en god sallad till ist för potatisen.

Jag tar med mig matsäck, det gjorde vi när jag var liten och det sitter i.

Jag har smakat på godis och bröd och det var mycket godare innan lchf. Nu tycker jag inte alls det är så gott utan tycker att mörk lyxchoklad är godare eller ostbricka.
  • Bordeaux

Det här med lchf och mens, har en fråga om det.
    Jag är naturell, dvs ingen spiral, inga piller, inget alls. Förra mensen var i stortsett bara bruna flytningar, den här mensen är mycket mer sparsam än den brukar plus att jag brukar ha slemklumpar men inte den här gången. Beror det på lchf tro,eller kan jag vara gravid? (har gjort ett test jag upplevde som negativt men efter lite surfning här så kan det ha varit positivt.)
    Är lite nyfiken på vad ni tror innan jag letar upp ett test med text.

• Bordeaux
    Bordeaux skrev 2011-05-18 12:02:28 följande:
    Det här med lchf och mens, har en fråga om det.
    Jag är naturell, dvs ingen spiral, inga piller, inget alls. Förra mensen var i stortsett bara bruna flytningar, den här mensen är mycket mer sparsam än den brukar plus att jag brukar ha slemklumpar men inte den här gången. Beror det på lchf tro,eller kan jag vara gravid? (har gjort ett test jag upplevde som negativt men efter lite surfning här så kan det ha varit positivt.)
    Är lite nyfiken på vad ni tror innan jag letar upp ett test med text.
    Jag har såklart fler symptom som skulle kunna vara pga graviditet men jag kan också bortförklara många av dem utom känslan i livmodern.
  • Bordeaux
    KattSvansen skrev 2011-05-19 07:55:50 följande:
    Jag blev så peppad av den här tråden, att jag började med LCHF
    Började i måndags och har redan gått ner två kilo  
    Grattis!!!!
  • Bordeaux
    Denebola skrev 2011-05-19 10:03:53 följande:
    Hur många av slentriankolhydratätarna är dessutom insatta i vad de äter?

Okej, de kanske inte har koll på de senaste forskningsrönen, men har de ens läst Ancel Keys teorier etc. över huvud taget? Dvs. har de läst någon form av forskning (rätt eller fel) om sin mat? Hur kan de egentligen veta att det de äter är bäst när de faktiskt går på hörsägen? Jag hade inte läst något om kost innan jag fick upp ögonen för LCHF, jag åt visserligen det som var "nyttigt", men bara för att någon sa så. Inte för att jag förstod varför egentligen eller hur det fungerade i kroppen.

Jag vet ju att det börjar ske ett paradigmskifte, så bara för att man inte har full koll ska man inte behöva få onda ögat, men är det vi eller är det de som blint följer det vi blir tillsagda? Är det vi eller de som ifrågasätter?
    Jag har börjat fundera på samma sak. Spenderade några dagar tillsammans med syrran och vi åt tillsammans. Men vi har alltid ätit olika så hon fixade sin mat och jag min. Hon är åt vegetarian hållet och jag är ju lchfare. Hon äter mycket alpro soya-produkter bönor och quorn. Jag äter ekologiskt och äkta-vara
    Sista dagen erkände jag att jag hör till de läskiga fanatiska lchf-människorna, då kommer den underbara kommentaren; äter du alltså smör och dricker grädde? *facepalm*
    Hade hon inte varit med mig och sett vad jag ätit hade jag kunnat ta den dikussionen men hallå?!?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**