• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag dricker lightläsk ibland till helgen, det är lite lyx tycker jag och jag har inga problem med extra sug. Skulle jag märka att det hade den effekten så skulle jag sluta. Cola Zero och fläsksvålar är helgsnacks.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    FiaFunderar skrev 2011-05-06 06:49:43 följande:
    Igår fyllde mannen år och jag hade bjudit hit hans föräldrar och min syster med familj.
    Jag hade förberett grillspett att bjuda på. Kycklingspett och fläskköttspett båda penslade med hemmagjord marinad (gjord på riktigt smör)
    Vi grillade dem och sen bjöd jag på en STOOR "sommarsallad" och tzatziki och en annan hemmagjord lite starkare sås (gjorda på TY och CF)

Alla tyckte det var jättegott och lagom med mat. Skönt att man kan bjuda på mat utan massa kolhydrater och utan att få massa onda blickar för att det inte står nån potatis eller potatissallad på bordet Solig
    Låter underbart!

Vem behöver potatis när det finns så mkt gott att mumsa på, potatisen är överskattad tycker jag (jag gillar potatis men...).
  • Asereht

4,5 kilo kvar till målvikt. Solig

Undrar om det tänker ta typ 8 veckor per halvkilo framöver eller om kroppen börjat fatta att den inte håller på att tyna bort.

• Asereht
    Annanym skrev 2011-05-06 08:38:02 följande:
    Vägning idag och nu örjar jag bli deprimerad! Har gått ner tre HEKTO på en månad. Fördelat på två första veckan, ett andra och inget de två senaste. Fy fan. Tror jag måste testa kokosfettet. Om Moiraine säger att det är trolleri med det är jag beredd att tro också!

Skulle verkligen behöva pepp nu. KÄnns som att jag har lust att lägga ner alltihop och bara ÖSA i mig godis. Fast å andra sidan - neeej. Mår ju så dåligt då.
    Hur mkt har du gått ned hittills totalt?

En platå kan ju vara seg speciellt om man gått ned mycket. Det är kroppens naturliga sätt att försäkra sig om att vi inte svälter.

Min platå har hållt i sig nästan 8 veckor räknade jag ut. idag (igår eg) är alltså min första nedåtnotering på 8 veckor. Segt är bara förnamnet  och frustration efternamnet! Speciellt när kilona bara rann av till en början.
  • Asereht
    FiaFunderar skrev 2011-05-06 09:29:38 följande:
    Jag måste också prova kokosfettet! Låter ju bra ju hihi Solig

Det står i kylskåpet - orört! Vet inte vad jag ska göra med det! Är inte så förtjust i vanlig ischoklad i alla fall. Kan man ha det i nåt annat än kaffe?
    Jag har försökt att ta bort kaffe så mycket som möjligt nu pga att jag ska rensa mina njurar. Kör på en kopp varm vatten med citron i på morgonen. Kan man ha det i det mån tro?
    Snart kommer mina detox örter också. Längtar!! (och hoppas på att de ska ge min ämnesomsättning en spark i baken)
    Klart du kan ha kokosfett i vattnet. Det löser sig direkt i varm temp. Jag dricker inte kaffe utan har det i mitt te. Sen kan man ju ha det att steka i också istället för smör, Som någon skrev tidigare så är ju kokosfett 100% fett till skillnad mot smör som är 80%, snäppet bättre på alla vis alltså. Dricker man det får man också fina lena läppar, liten bonus.
  • Asereht
    Bonanza skrev 2011-05-06 10:04:17 följande:
    Alltså, när jag gjorde pones så blev de väldigt platta och kompakta och "växte" inte alls i ugnen. Ska det vara så eller blev det något fel på mina?
    Hur gjorde du dem då? Gjorde du dem platta så blir de platta. De jäser inte till sig utan är konstanta och kompakta i strl/form.
  • Asereht
    Bonanza skrev 2011-05-06 10:22:29 följande:
    Ok. Ja, jag gjorde dem väl halvplatta, men jag trodde ju som sagt att de skulle svälla lite. De blev så himla små bara, jag får väl göra mer deg, men gick på Lindas inlägg om att hon gjorde 9 istället för 6 och då blev de minsta små som kakor typ.
    Jag brukar göra en 9-10 stycken och så plattar jag ut dem så att de blir som mindre tekakor. jag vill ha dem platta och inte runda som små bullar. Mina brukar vara stora som en handflata ungefär i strl (utan fingrar). Då håller de ihop bra och man kan ta två mackor utan att behöva oroa sig för kolhydraterna ska börja fara iväg. De är rätt mättande också.
  • Asereht
    LoveMyFamily skrev 2011-05-06 11:52:21 följande:
    Är rabarber ok?
    Finns det någon god rabarberpaj eller muffins att göra?
    2,7 g kh/0,9 prot/0,2fett

Inte inom den tillåtna skalan men en av de lägre kolhydratsmässigt. Hallon tex har unefär 4,5 g kh/100g. Så rabarber hade jag kunnat äta på samma sätt som hallon dvs någon gång ibland.
  • Asereht
    jeng skrev 2011-05-06 12:23:14 följande:
    Vad menar du med inte tillåtet? 2.7 är ju ingen fara menar jag...
    Om man är strikt så är inte frukt och bär "tillåtna", allt handlar ju om hur strikt man är och räknar man ratio tex så är det inte ett tillåtet livsmedel.

Men om man går efter 5/100 eller äter mindre strikt är det ok.

Du brukar ju rekomendera att man räknar ratio och så.

Sen kollade jag lite snabbt i lchf-index eftersom jag hade mobilen liggande bredvid mig och där får det totalröttljus vilket betraktas som icke godkänt lchf-livsmedel. Jag använder det inte slaviskt men det är bra att sanbbkolla nåt man är osäker på då den går efter tex Skaldemanratiot och om man som jag inte orkar räkna på allt så är det ett enkelt hjälpmedel.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**