luspudel skrev 2012-01-26 11:22:38 följande:
Alltså, jag tror inte detta funkar. Har bara kört sen i måndags och är spyless. Jag funderar dock på, om det är värt att satsa på att hålla nere kolhydraterna i vardagen ändå? Jag gillar varken ris, pasta eller potatis så det där kommer nog av sig självt. Bröd är en last, men det blir ju extra gott om jag bara äter ibland... Att alltid använda fullfeta produkter tex. Eller blir det helt enkelt maximal viktuppgång istället då...?
Du kan väl inte veta om det fungerar efter bara några dagar? Det är klart att en total kostomställning är ganska jobbig, vad 17 förväntade du dig?
Håll ut åtminstone tio dagar till, så blir du åtminstone inte en av alla dessa som har "testat LCHF" fast egentligen bara strypt kolhydraterna ett par dagar för att sedan falla undan för sockersuget. För det är det du har råkat ut för, även om det känns som om det handlar om andra saker, maten smakar dig inte, etc. I grund och botten är det din kropp som inte riktigt vill ställa om till effektiv ketos.
Det ger sig snart - bara du håller ut. Två, max tre veckor brukar det ta innan det känns suveränt istället.
Och jo, om du väljer att ta bort stärkelse och spannmål och använda fullfeta produkter får du vissa (ofta rejäla) hälsovinter av det också. Men du blir tvungen att se upp med portionerna, maten blir mer energität och risk för kraftig viktuppgång finns eftersom kolhydraterna du äter gör att kroppen effektivt kan lagra fett.
Vanligt bröd är ju också ganska lätt att ersätta med lchf-bröd av olika slag, i alla fall om du bor i en stad (eller gillar att baka själv). Finns också halvformer, i alla fall när du bakar hemma - det är lätt att plocka bort delar av mjölet och ersätta det med mandel, kokos, frön etc.