• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Atmosphere

Tack vare arbetskamrater som börjat träna med mig på mitt gym så har jag börjat träna mycket mer nu. Hittills varje dag denna vecka, blir ett pass i kväll och ett i morgon också. Och det har verkligen satt fart på förbränningen! Förut åt jag lite blandat strikt LCHF och liberal LCHF (liberal för mig innebär typ en frukt här och där, max en om dagen som träningsmellanmål och att smygäta någon kaka från kakburken på jobbet vissa dagar) och något träningspass eller två i veckan då jag hinner och har lust, och vågen och midjemåttet har stått still men jag har mest kämpat för att behålla det så.
    Nu har jag sedan förra veckan gått ner 1,8 kg och 4 cm i veckan. Nästan så att jag inte får gå ner så mycket mer nu Skrattande

Ska fortsätta träna 4-5 ggr i veckan och med gott samvete äta liberal LCHF för det funkar super för mig just nu!

• ventilera mera
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-26 05:18:54 följande:
    Va kan man fritera ost? Hur :)
    Nånstans i den här tråden, "vad äter du idag-tråden" eller i LCHF-recepttråden finns ett recept på ostbollar som man visst kan fritera... lät sjukt gott. Släng inte i osten utan nåt utanpå bara, då lär den smälta. Pofiber utanpå kanske kan funka?
  • Atmosphere
    Atmosphere skrev 2012-01-26 09:07:36 följande:
    Tack vare arbetskamrater som börjat träna med mig på mitt gym så har jag börjat träna mycket mer nu. Hittills varje dag denna vecka, blir ett pass i kväll och ett i morgon också. Och det har verkligen satt fart på förbränningen! Förut åt jag lite blandat strikt LCHF och liberal LCHF (liberal för mig innebär typ en frukt här och där, max en om dagen som träningsmellanmål och att smygäta någon kaka från kakburken på jobbet vissa dagar) och något träningspass eller två i veckan då jag hinner och har lust, och vågen och midjemåttet har stått still men jag har mest kämpat för att behålla det så.
    Nu har jag sedan förra veckan gått ner 1,8 kg och 4 cm i veckan. Nästan så att jag inte får gå ner så mycket mer nu Skrattande

Ska fortsätta träna 4-5 ggr i veckan och med gott samvete äta liberal LCHF för det funkar super för mig just nu!
    Ehh 4 cm i MIDJAN menar jag ju förstås....
  • The Kittycats
    Atmosphere skrev 2012-01-26 09:15:38 följande:
    Ehh 4 cm i MIDJAN menar jag ju förstås....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • Hoppet 3

Är snorförkyld! Kan man ta friggs multivitamin fast man kör lchf? Likaså undrar jag om kanjang?

• Teskedsmamman
    Loreena skrev 2012-01-24 12:27:18 följande:
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/for-mycket-kott-b...

Om man jämför tex. samerna (som äter mkt rött kött) med oss andra så har de mindre cancer än oss.

Problemet med studien ovan är att de klumpat ihop rött kött och charkuterier i samma studie, dessutom i kombination med snabba kolhydrater, tillsatser etc. I charkvarorna tillsätter de nitrit, för att köttet ska se rosa ut och hålla längre, men nitrit är ett gift som kan ge cancer.

Vad gäller det röda köttet i allmänhet så tror jag att man bör sikta på att äta vilt, naturbeteskött och ekologiskt om man vill undvika att få i sig en massa saker som inte är bra för kroppen. Om köttet man äter kommer från ett djur som mått bra under sitt liv så får man mindre gifter och stresshormoner i sig.

Sen är det ju utmärkt både för smaklökarna och hälsan att varva kött med fisk, fågel och skaldjur, och gärna vegetariska alternativ ibland.
    Jag hörde på radion för någon månad sedan att i Härjedalsfjällen för om det var 100 eller 1000 år sedan så hade man en 100%-ig köttkost, måste nästan varit 1000 år sedan... jaja, iaf berodde det på att man hade inte annat att äta under stora delar av året.
    4-barnmorsan ☆ Vinn iPhone 4 skal! ☆ bit.ly/qBloXa
  • Teskedsmamman

Jag går alltså UPP i vikt, medan folk säger att jag ser smalare ut i ansiktet och jag har gått in ett hål på skärpet..

Förklaring tack!

Sedan begriper jag inte varför jag går upp i vikt, om jag äter för lite kanske... men jag är ju inte hungrig... 

4-barnmorsan ☆ Vinn iPhone 4 skal! ☆ bit.ly/qBloXa
  • luspudel

Alltså, jag tror inte detta funkar. Har bara kört sen i måndags och är spyless. Jag funderar dock på, om det är värt att satsa på att hålla nere kolhydraterna i vardagen ändå? Jag gillar varken ris, pasta eller potatis så det där kommer nog av sig självt. Bröd är en last, men det blir ju extra gott om jag bara äter ibland... Att alltid använda fullfeta produkter tex. Eller blir det helt enkelt maximal viktuppgång istället då...?

• astro
    luspudel skrev 2012-01-26 11:22:38 följande:
    Alltså, jag tror inte detta funkar. Har bara kört sen i måndags och är spyless. Jag funderar dock på, om det är värt att satsa på att hålla nere kolhydraterna i vardagen ändå? Jag gillar varken ris, pasta eller potatis så det där kommer nog av sig självt. Bröd är en last, men det blir ju extra gott om jag bara äter ibland... Att alltid använda fullfeta produkter tex. Eller blir det helt enkelt maximal viktuppgång istället då...?
    Du kan väl inte veta om det fungerar efter bara några dagar? Det är klart att en total kostomställning är ganska jobbig, vad 17 förväntade du dig?

Håll ut åtminstone tio dagar till, så blir du åtminstone inte en av alla dessa som har "testat LCHF" fast egentligen bara strypt kolhydraterna ett par dagar för att sedan falla undan för sockersuget. För det är det du har råkat ut för, även om det känns som om det handlar om andra saker, maten smakar dig inte, etc. I grund och botten är det din kropp som inte riktigt vill ställa om till effektiv ketos. Det ger sig snart - bara du håller ut. Två, max tre veckor brukar det ta innan det känns suveränt istället.

Och jo, om du väljer att ta bort stärkelse och spannmål och använda fullfeta produkter får du vissa (ofta rejäla) hälsovinter av det också. Men du blir tvungen att se upp med portionerna, maten blir mer energität och risk för kraftig viktuppgång finns eftersom kolhydraterna du äter gör att kroppen effektivt kan lagra fett. 

Vanligt bröd är ju också ganska lätt att ersätta med lchf-bröd av olika slag, i alla fall om du bor i en stad (eller gillar att baka själv). Finns också halvformer, i alla fall när du bakar hemma - det är lätt att plocka bort delar av mjölet och ersätta det med mandel, kokos, frön etc. 
  • Aroma
    luspudel skrev 2012-01-26 11:22:38 följande:

Vad är du less på? är det maten så kan du ju inte ha hunnit prova dig fram riktigt ännu,, finns jättemycket alternativ om man tex inte vill äta ägg och bacon till frukost... eller är det humöret som är less för det är helt normalt att det blir så i en vecka eller så.. jag mår skitdåligt när jag ska sockeravgifta mig men håll ut så kommer du må såå mycket bättre sen..  prova att lägga till lite bär och grädde eller en bärsmoothie så blir inte övergången så tuff.. ge inte upp jag lovar bättring!!
    060515&101017&BF120220
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**