• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • luspudel

Jo alltså jag förstod att det kunde (skulle) bli jobbigt att ställa om sig. Jag äter aldrig godis eller så i veckorna heller, men förvisso kh då i vanliga fall. Och visst, jag har inte testat så mycket mat ännu men det finns ju inget gott alls att äta typ! Och det jag gillar måste man vara restriktiv med. Typ hallon, nötter och mjölkprodukter. Jag ville börja med detta för att slippa räkna... Inte räkna ännu mer! Önskar jag hade råd att köpa massa mandelmjöl (eller för all del mandel) eller pofiber men det är ju svindyrt. Iallafall. Jag har inte slutat än, jag bara vacklar...

• standby

luspudel - Mandelmjöl finns billigt på Lidl och Pofiber kostar under 15:- på Coop där jag handlar i alla fall.
    Surfa lite efter recept och gör veckomatsedel så går det kanske lättare?
    Jag har gjort Pones som jag äter som smörgås, gott, särskilt om man rostar.

• FiaFunderar
    luspudel skrev 2012-01-26 11:43:41 följande:
    Jo alltså jag förstod att det kunde (skulle) bli jobbigt att ställa om sig. Jag äter aldrig godis eller så i veckorna heller, men förvisso kh då i vanliga fall. Och visst, jag har inte testat så mycket mat ännu men det finns ju inget gott alls att äta typ! Och det jag gillar måste man vara restriktiv med. Typ hallon, nötter och mjölkprodukter. Jag ville börja med detta för att slippa räkna... Inte räkna ännu mer! Önskar jag hade råd att köpa massa mandelmjöl (eller för all del mandel) eller pofiber men det är ju svindyrt. Iallafall. Jag har inte slutat än, jag bara vacklar...

Jag tror aldrig att jag har ätit så god mat i veckorna som jag gör nu... Så att det inte finns någon god mat att äta när man äter enligt LCHF tycker jag är helt fel.
    Jag tycker att kycklingfilé, en fin sallad eller ugnstekta rotfrukter med någon god fet sås till är godare att äta på en onsdag än tex. stekt falukorv och slabbiga makaroner med ketchup.
    Men alla tycker vi självklart olika.
  • luspudel

Men för Guds skull, jaghar inga cravings efter falukorv och makaroner Men rotfrukter, äter du det? Jag hade älskat att äta det du säger varje dag men det blir dyrt tyvärr. Surfar recept dagarna i ända typ
    Alltså jag ska inte sluta, inte idag iallafall! Ska kolla på Coop efter pofiber, tack för tipset

• Allrona

Luspudel - googla efter Anna hallens blogg. Hon skrev ett mycket tänkvärt inlägg om det här med att räkna kolhydrater för några dagar sedan. Det gick i stort ut på att Många går ner i vikt och mår bra utan att räkna bara man håller sig till godkända livsmedel. Vem säger att just 20 gram kolhydrater är det bästa för din kropp!

• astro
    luspudel skrev 2012-01-26 11:43:41 följande:
    Nu är ju räknandet onödigt, vill man kan man göra det enkelt för sig:

Bas-LCHF dvs ägg, fisk, kött, fett, ovanjordsgrönsaker, ost - helt obegränsade mängder och när du vill.

Plus-LCHF dvs nötter, bär, tillåtna efterrätter, huvudsakligen på kvällen och inte mer än 1-2 dl om dagen (om man lägger ihop plusvarorna).

Mejerivaror hamnar i gruppen "bas" om det visar sig att du går ner i vikt och mår bra när du äter dem, om inte hamnar de i "plus".

Det enda du faktiskt måste ha koll på är vilka matvaror som innehåller kolisar och vilka som inte gör det. Det är trist om man har glömt kolla, har utgått ifrån att t ex tubkaviar är ok och så är det 20gr/100 kh i ... Men detta ÄR inte svårt att få grepp på. Det mesta är ju märkt, bara att läsa på förpackningen, och råvaror kan du lätt kolla på t ex minmat.net

Kolla in matklubb.se och andra receptsamlingar på nätet så ska du se att du kan sätta guldkant på tillvaron utan att behöva köpa mat för en förmögenhet. Jag vet inte om det är vardagsmaten eller snacksen du saknar men  det är mest en fråga om rutin och påhittighet, inte plånbok.

På godissidan, om man inte står ut utan godsaker, finns t ex glass, panna cotta och kokosbollar inom räckhåll. Likaså tryffel, mandlar i choklad, frökex med ost, ostchips ...
  • Aroma

Jag räknar ingenting och har gått ner massor.. och mår fantastiskt.. och dyarare blir det inte om man räknar med allt extra skit man köpte förr..  och så sparar man in på tex toapapper hehe och i längden är jag övertygad att man sparar in fler hälso pengar åxå tex på tandläkaren.. men jag vet att det inte är mycket att komma med just när man har dåligt med pengar och ska handla mat till sig och familjen.. men som sagt.. jag har levt på väldigt lite pengar dom sista månaderna och kunnat hålla en bra matsedel endå.. jag har fuskat lite men det har nog haft mer med julen att göra än pengarna..

om du gillar grönsaker i ugn etv, så kan jag tipsa om att ta en massa andra grönsaker, broccoli, blomkål, paprika, rödlök, och vitlök, massor med smör och tex timjan,, blir lika gott.. och det finns hur mycket som helst att testa och för att hålla med föregående talare så har jag ALDRIG ätit så gott ochg varierat som nu... men jag VET att första vecorna är jobbiga och allt kan kännas piss... det är sockerdjävulen som försöker lura dig ner i träsket.. ge  honnom inte chansen;o)  

060515&101017&BF120220
  • 35an

Sorry men jag klarar inte detta längre. Jag ger upp. Tror inte denna kost passar mig helt enkelt. Jag är spyless på ägg bacon grädde och allt äckligt bröd jag bakat som bara smakar ägg eller sesamfrön. Jag tycker dessutom att allt blev svindyrt, handlade ju grädde och ägg typ ständigt. Det är ständig planering på mat till oss och potatis pasta ris till barna för de vill dom ha. Och allt gott man avstår. men jag beundrar och avundas er som klarar detta och verkligen tycker det är gott. All credit till er. tack oxå för all hjälp man fått är av alla kunninga personer.

Kämpa på!

• Gladskit
    35an skrev 2012-01-26 13:37:26 följande:
    Sorry men jag klarar inte detta längre. Jag ger upp. Tror inte denna kost passar mig helt enkelt. Jag är spyless på ägg bacon grädde och allt äckligt bröd jag bakat som bara smakar ägg eller sesamfrön. Jag tycker dessutom att allt blev svindyrt, handlade ju grädde och ägg typ ständigt. Det är ständig planering på mat till oss och potatis pasta ris till barna för de vill dom ha. Och allt gott man avstår. men jag beundrar och avundas er som klarar detta och verkligen tycker det är gott. All credit till er. tack oxå för all hjälp man fått är av alla kunninga personer.

Kämpa på!
    Tack!
    Men jag tycker att det är trist att du slutar.
    Har du köpt/lånat kokböcker? Lagat mat efter nya recept eller bara försökt modifiera sånt du äter annars?
    För jag äter nästan aldrig ägg höll jag på att säga, men alltså kokt ägg är typ det värsta jag vet.
    Så jag använder ägg enbart när jag bakar. Och bacon? Kanske nån gång i veckan.
    Har nog aldrig ätit så varierat sen jag började med LCHF. Och familjen äter samma som jag, aldrig att jag skulle laga annan mat till dem.
  • Kasihi

Im inlove in microbrödet så gott och så enkelt! Bjöd min LCHF:ande mamma på det idag. Hon älskade det!!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**