luspudel skrev 2012-01-26 11:43:41 följande:
Jo alltså jag förstod att det kunde (skulle) bli jobbigt att ställa om sig. Jag äter aldrig godis eller så i veckorna heller, men förvisso kh då i vanliga fall. Och visst, jag har inte testat så mycket mat ännu men det finns ju inget gott alls att äta typ! Och det jag gillar måste man vara restriktiv med. Typ hallon, nötter och mjölkprodukter. Jag ville börja med detta för att slippa räkna... Inte räkna ännu mer! Önskar jag hade råd att köpa massa mandelmjöl (eller för all del mandel) eller pofiber men det är ju svindyrt.

Iallafall. Jag har inte slutat än, jag bara vacklar...
Nu är ju räknandet onödigt, vill man kan man göra det enkelt för sig:
Bas-LCHF dvs ägg, fisk, kött, fett, ovanjordsgrönsaker, ost - helt obegränsade mängder och när du vill.
Plus-LCHF dvs nötter, bär, tillåtna efterrätter, huvudsakligen på kvällen och inte mer än 1-2 dl om dagen (om man lägger ihop plusvarorna).
Mejerivaror hamnar i gruppen "bas" om det visar sig att du går ner i vikt och mår bra när du äter dem, om inte hamnar de i "plus".
Det enda du faktiskt måste ha koll på är vilka matvaror som innehåller kolisar och vilka som inte gör det. Det är trist om man har glömt kolla, har utgått ifrån att t ex tubkaviar är ok och så är det 20gr/100 kh i ... Men detta ÄR inte svårt att få grepp på. Det mesta är ju märkt, bara att läsa på förpackningen, och råvaror kan du lätt kolla på t ex
minmat.net
Kolla in
matklubb.se och andra receptsamlingar på nätet så ska du se att du kan sätta guldkant på tillvaron utan att behöva köpa mat för en förmögenhet. Jag vet inte om det är vardagsmaten eller snacksen du saknar men det är mest en fråga om rutin och påhittighet, inte plånbok.
På godissidan, om man inte står ut utan godsaker, finns t ex glass, panna cotta och kokosbollar inom räckhåll. Likaså tryffel, mandlar i choklad, frökex med ost, ostchips ...