• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Luxuz skrev 2012-01-24 10:27:30 följande:
    Hej. Jag har ätit LCHF sen nyår och tycker att det går jättebra, förutom att jag inte alls går ner i vikt. Jag har gjort några halvhjärtade försök med LCHF innan, men nu är jag väldigt påläst och väldigt motiverad. På de här tre veckorna har jag inte fuskat på något sätt, och eftersom jag vill gå ner i vikt (ca 10kg), så har jag legat under 20 gram/kolydrater varje dag. Det går bra, jag är inte sugen, lite mer hungrig de senaste dagarna. Men det är lite irriterade när jag inte går mer något i vikt. Jag har börjat mäta mig, men har bara mätt mig en gång.

Sen är jag otroligt törstig. Jag går runt hela tiden och är torr i munnen. Jag dricker mycket vatten, men är ändå torr i gommen och ner i svalget. Någon som vet vad det kan vara och hur man blir av med det? På morgonen är det hemskt, då är det supertorrt i hela munnen.

En annan sak jag tänkte höra med er är om det är någon som har ett bra LCHF recept som är väldigt likt ett vanligt recept. Mina svärföräldrar ska komma på besök om två veckor och då vill jag inte börja förklara LCHF för dem. Något som liknar/smakar som "vanlig" mat, men gärna LCHF och utan nötter (svärmor är nötallergier).
    Det går ju att göra nästan vilken mat som helst. Servera dem potatis eller ris och strunta i att äta det själv
  • Allrona
    luspudel skrev 2012-01-24 20:43:48 följande:
    Jag har läst ungefär hälften och ännu är det inga recept, den boken gör mig så sjukt förvirrad. Han skriver om ratio och andra räknesätt hit och dit men förkastar samtidigt att man ska räkna... Sedan är det ju en bok om viktmiskning och det står inget om hur man behåller vikten, alltså står still. Ja, hittills isllafall Ska låna Matrevolutionen nästa gång jag är på biblioteket också, då kanske det klarnar mer! Dock finns ju många recept på nätet, men ja...
    Tack för lite pepp iallafall! Har mölat i mig brieost och ett par paranötter, känns lite bättre
    Kan rekommendera dig att kolla att den finns tillgänglig på ditt bibliotek. Jag lånade den för nån månad sedan och hade då stått i kö länge för att få den. Tror jag hade köplats 11 från början  
  • Allrona

Luspudel - googla efter Anna hallens blogg. Hon skrev ett mycket tänkvärt inlägg om det här med att räkna kolhydrater för några dagar sedan. Det gick i stort ut på att Många går ner i vikt och mår bra utan att räkna bara man håller sig till godkända livsmedel. Vem säger att just 20 gram kolhydrater är det bästa för din kropp!

• Allrona
    IngentingAlls skrev 2012-01-30 20:22:42 följande:
    Hur illa är det om man äter några kolisar typ någon gång ibland? Jag försöker köra strikt LCHF men jag vill inte vara en ansträngande gäst med specialkost när jag blir bjuden på mat hemma hos andra. Jag är ganska duktig på att hålla mig till det jag bestämt mig för men är rädd att om man åker hem till farmor som bjuder på kladdkaka så kan det slinka ner en bit... Sabbar det allt eller vad händer?
    Det är ju såklart inget bra för viktnedgången. Jag äter lchf framförallt för att jag mår bra av det och därför kan jag ibland unna mig att äta potatis eller en liten efterrätt när jag är bortbjuden
  • Allrona
    Fröken Rosa skrev 2012-01-31 08:54:33 följande:
    Jag har en fråga...
    Lchf kommer ju med en hel del bra saker, såsom bättre mage, glansigare hy, håret mår bättre, och viktnedgång!
    Men, finns det något som visar på bättre tänder/mun?
    Har inte sett någon sådan rapport, vet ni?  
    Nej, jag har inte sett några sådana rapporter men logiskt sätt borde tandhälsan bli bättre eftersom vi inte äter socker.
  • Allrona

Fan! Bestämde mig för att unna mig lite godis idag eftersom jag var ensam hemma. Dålig ursäkt jag vet, men jag har sparat på det här tillfället länge! Nu ligger jag här med tokont i magen, svullen mage (tänk stor som gravid i 6:e månaden) och frossa! Nån annan som upplevt frossa av att fuska! Kastar resten av godiset och bäddar ner mig i sängen. Det var absolut inte värt det!!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**