• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det var väldigt enkelt att göra mandelsmör så det tänker jag inte beställa . Jag körde med hackade mandlar också och helt utan sötningsmedel. De blev riktigt goda! Har dotter som är allergisk mot jordnötter så det vågar vi inte ens ha hemma, men mandlar var en bra ersättning

• Allrona

Ny lchf-tidning med expressen idag! Har inte hunnit läsa den än men den förra var ju jättebra så jag hoppas även denna är det.

Efter alldeles för mycket lchf-godis i helgen blir det fasta imorgon för att kicka igång ketosen igen Det blev en långpromenad ikväll och imorgon ska jag ta en prommis innan jag äter lunch. Längtar efter att bli helt frisk och få börja träna nu... Har varit förkyld alldeles för länge, suck!

• Allrona
    Martina 76 skrev 2012-04-10 10:21:40 följande:
    Funderar på en sak... Detta med att vi ska få i oss ca 2000 kcal om dagen - var kommer det ifrån? När vi var jägare/samlare måste ju energiintaget varierat ganska mycket från dag till dag och också (som warrior diet) varit stort enstaka gånger per dygn - inte utspritt på 3-5 måltider om dagen med mellanmål och grejer. Var kommer detta att vi ska äta så mycket och ofta ifrån?!
    Kaloriintaget är ju uträknat från hur mycket vi gör av med vid vila (kroppens basala ämnesomsättning) + hur mycket energi vi gör av med när vi rör oss. Det brukar landa på ungefär 2000 kalorier för en person. Sen vet jag inte alls hur man har kommit fram till hur mycket energi kroppen gör av med vid vila osv.
  • Allrona

Mammalie - den är inte ok enligt lchf. Om man räknar på de siffror du har angett innehåller den 36% kolhydrater!

• Allrona
    mammelie1891 skrev 2012-04-10 13:25:52 följande:
    Per 100 ml

protein: 1,5 g
    kolhydrater: 1,9 g
    fett: 1,8 g
    Syftar på det här inlägget
  • Allrona
    mammelie1891 skrev 2012-04-10 13:32:12 följande:
    Ja, dt blir det ja... Jag som nyss köpt en Tassimo. Men kanske kan ta en ibland, men inte varje dag. Den va så bra att blanda ner massa kokosfett i (man ser inte det där fett-skiktet som blir, har jag mycket fett håller jag mig mätt så himla länge. Och med mycket menar jag två tsk typ). Och så är den såååååå god! Ren njutning!

jag som "bara" har 10 kg att gå ner borde kanske skippa o vara lite striktare i min lchf...
    Du kan ju göra "vanligt" kaffe eller espresso i din Tassimo och ha i lite grädde och mjölk själv
  • Allrona
    mammelie1891 skrev 2012-04-10 14:01:56 följande:
    Förstår inte...? Hur kommer du fram till det?
    Förlåt, räknade lite fel. Räknade det mesta i huvudet och måste ha blandat ihop några siffror. 25,6% av energin kommer från kolhydrater i det kaffet. Jag räknar såhär, energi per 100 ml = 1,5 g protein * 17kJ = 25,5 kJ, 1,9 g kolhydrater*17kJ=32,3, 1,8 g fett * 38kJ =68,4kJ. (1 gram fett innehåller 38kJ, kolhydrater och proteiner innehåller 17KJ per gram). 100 ml innehåller alltså 126,2kJ.   32,3/126,2=25,6e%.
  • Allrona
    mammelie1891 skrev 2012-04-10 14:22:05 följande:
    Hungrig och deppig... vågar inte äta nåt, det verkar bara blir "fel"..det är vid ett sånt här läge jag brukar ge upp, nu måste jag hålla i! Men det är svårt...motivationen är nere på 0.
    Nej, upp med humöret . Är du hungrig - ÄT! Annars är risken att du blir superhungrig och äter något du inte ska. Ta några ostbitar, kaffe (inte med mjölkpulver ) med kokosfett, lite fet yougurt eller något annat bra du har hemma så ska du se att det känns bättre.

Du ska inte se det som ett nederlag att du kommer på något du äter som inte är bra utan se det som en vinst att du nu vet mer  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**