• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Arla vispgrädde 40% tycker jag är bäst. Den du har är nog matlagningsgrädde vilket i stort sett betyder att det är vispgrädde utblandat med vatten.

• Allrona

Millemolly - jag brukar använda recept på pannkakor/plättar från 56-kilo. Googla pannkakor + 56-kilo så hittar du

• Allrona

Hjärtegryn - börja trappa ner andelen mjölk i kaffet. Jag älskar cappuccino men numer dricker jag det endast på helgen som lite lyx Trodde faktiskt aldrig att jag skulle kunna dricka kaffe utan mjölk men jag började fasa bort det och helt plötsligt är kaffe utan mjölk också riktigt gott

• Allrona

Har kostregistrat i två dagar. vägt allt jag äter och skrivit upp i detalj i ett dietistprogram. Har lagt till lite mer kolhydrater än vanligt då det är en skoluppgift och jag vill inte redovisa för lite kolhydrater då jag även måste analysera min mat mot livsmedelsverkets rekomendationer Drömmer. Jag hamnade på 21 kolhydrater ena dagen och 32 kolhydrater andra dagen och då tyckte jag verkligen att jag vräkte på med 2 kaffe latte och yougurt till frukost . Jag har trott att jag har legat högre i kolhydrater, har ju hela tiden tänkt att jag ska äta en liberal lchf, men jag inser att jag nog ligger under 20 nästan varje dag utan att ha räknat.

Men jag få ju i min alldeles för lite kalorier! Jag får i mig mellan 1100 och 1300 kcal och mitt rekomenderade intag ligger på ca 2000. Fattar inte riktigt hur jag ska få i mig mer kalorier. Den dagen jag åt 1300 kcal åt jag tom mellanmål vilket jag normalt inte gör. Äter mig mätt och håller mig utan problem mätt till nästa måltid. Jag går heller inte ner i vikt längre utan har sedan några månader hamnat på en vikt på 63 kilo till mina 165 cm. Önskar några kilo neråt till men har inte bråttom men funderar ändå om det an vara så att jag äter för lite och att kroppen därför sparar på fettet eller är det en gammal myt att kroppen ställer om till svält?

• Allrona
    Ninis skrev 2012-02-09 20:06:44 följande:
    Vet inte hur länge du kört lchf och hur mycket du gått ner. Men jag har ätit det i 1 år och går heller inte ner längre. Vågen har stått tvärstill sedan i höstas fast jag inte ändrat min kont något. Köpte då Katrin Zytomierskas bok och där finns ett kapitel om hur man blir av med de sista fem kilona. Om du är intresserad av att gå ner mer, så rekommenderar jag att köpa den. Även Katrin hade samma problem. Hon gick ner tills hon blev normalviktig, sen tog det tvärstopp på vågen, men hon ville bli smal. Det man ska göra för att bli av med de sista kilona är att halvera mängen mat man brukar äta på en dag. Äter du 2 ägg till frukost, minskar du till 1 ägg. Käkar du 200 gram kött till lunch, tar du bara 100 g osv. Allt handlar om att man måste krympa magsäcken för att så småningom, när man blivit av med de där 5 kilona, kunna äta vanlig lchf igen fast man behöver inte äta lika stora portioner för att bli mätt. När man ska gå ner de sista kilona ska man inte äta sig mätt, utan mest pilla i maten. Är på en liten assiett så kan man inte äta för stor portion, ät inte upp all mat om du äter ute på restaurang osv. Att bli smal kräver ett helt annat jobb än att bli normalviktig. Hon skriver att det tar ungefär 2 veckor så är man inte hungrig längre när man äter hälften av det man brukar, för då har magsäcken krympt. Så nu ska jag testa det. Har fixat min första dag med "hunger". Har varit lite småhungrig hela dagen, framför allt på eftermiddagen. Men hungern botar jag med te med kokosfett i. Har nog druckit fem koppar i dag!
    Tack för tips, men jag äter ju redan som sagt bara drygt 1000 kcal. Tror faktiskt inte på iden att halvera det till 500 kcal. Tror inte att kroppen mår bra av det och då har jag hellre några kilo mer än tänkt och tränar bort dem senare när jag har tid och lust
  • Allrona

Gladskit - min BMR är också ca 1400 så jag tycker också att det är lågt. Ska nog försöka lägga in nått mer mellis för att öka på maten lite.

• Allrona
    3småttingar skrev 2012-02-10 09:54:46 följande:
    Tänkte dippa gurka som lite gotta på lördagkväll.. Vad kan man mer dippa? :) och jag tänkte ta en sån färdig dipppåse men tips på hur man kan göra själv?
    blomkål är jättegott att dippa Lite paprika funkar ju också.
  • Allrona
    Anansi skrev 2012-02-10 13:05:33 följande:
    Vad gör ni med mandelmjöl? Hittade paranötmjöl också, men det var inte så finmalet som mandelmjölet. Köpte inget av det, stod inte andel kh på förpacknignen och då blev jag osäker, men nu vet jag var det finns iaf! (ICA Globen för er stockholmare som vill veta)
    Bakar mest knäckebröd på mandelmjölet.
  • Allrona

Vivi - nej, man ska inte väga sig varje dag! Max 1 ggr i veckan! Vikten pendlar lite upp och ner beroende på hormoner (upp nära mens och ägglossning), vätskebalans, om magen är tömd osv

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**