• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Die Mutter skrev 2012-03-12 09:34:42 följande:
    Hej på er alla och hoppas alla har en lika bra måndag som mig! Känner mig verkligen entusiastisk inför mitt nya lchf liv Köpte ketostickor igår och banne mig på kvällen var de mörklila (= mycket ketoner) och i morse var ketonerna på "mellannivå" - så ketosen är ju igång ser det ut som så här 5 dagar efter start

Hur gör ni alla med vitaminer&mineraler - äter alla tillskott? Känns som det blir lite lite C- vitamin & magnesium för mig bara från kosten..

Tycker det är lite svårt med portions-storlekar också. Äter feta produkter tills jag blir mätt - men måste ändå brassa på med extra smör varje middag för att inte gå in i "svält-diet" med för lite kalorier. Är det normal-läge för en lchf:are?

T.ex. igår åt jag så här:

Avokado, 1st (120g)
    Majonäs 30g
    Ägg, kokta 3st (180g)
    Kalamataoliver 30g
    1/2 mozarellaost (65g)
    27% philadelphia 30g
    Fläskfile stekt 100g
    Bea (2,7/100g khd) 40g
    Smör 40g
    (+1g Omega 3 i kapsel)

Vilket tillsammans blir 74g P; 12g K; 141g F = E% 18;3;79 och ca 1600 kcal. Inte hungrig en sekund utan åt för att jag visste att det började bli dags :-/ Hade lugnt kunnat skippa lunchen t.ex...

Känner ni igen er - att det är lätt att få i sig lite för lite kcal??
    Vill som sagt inte att kroppen går in i "besparings-mode" utan bara hålla några hundra kcal mindre än vanligt
    långt inlägg, men skyller på min entusiasm!
    Lägg till en liten bit paprika och några stycken nötter eller mandlar så får du i dig c-vitamin och magnesium
  • Allrona
    Dannie skrev 2012-03-12 13:09:59 följande:
    För att komma in i ketos krävs att man äter max 50 g kolhydrater om dagen och där ligger jag med ersättningen (om jag äter alla 5 påsar varje dag, 10g kolhydrater/ påse). De får inte ha mindre kolhydrater i ersättningarna pga någon rekommendation om att hjärnan behöver 50g om dagen.
    Det står inget om sockerarter på påsen dock... Jag har valt att äta lchf för att behålla ketosen bara. Tänkte gå över till det när jag är klar med kuren. Har 4 kg kvar typ.

Jag har hört en del om dolt socker i dessa pulverdieter men har inte läst om det själv. Kan tänka mig att det gäller barsen och färdigblandade drycker. Om man äter dem vet jag att man inte kommer in i ketos.

Magen mår bra nu iaf. Det var garanterat godiset... 
    Vilken kur kör du?
  • Allrona
    Ninis skrev 2012-03-14 20:11:46 följande:
    Skulle inte ha lagt ut den där artikeln på Facebook. Som vanligt måste man hela tiden försvara lchf, fast det står helt uppenbart i den där artikeln att man blir sjuk av kolhydrater/socker och man blir frisk av mättat fett och kolhydrater i form av färgglada frukter och grönsaker! Pust!
    Jag tycker den artikeln var kanon! Så skönt när man läser om fler och fler läkare som ändrar sig och ser kolhydrater som boven till våra folksjukdomar.
  • Allrona
    Ninis skrev 2012-03-14 20:36:27 följande:
    Mmm, men personen på facebook hävdar att läkare alltid kommer tycka olika och ha olika åsikter om saker och den här artiklen inte bevisar något, för den är skriven av en enda person.

Men jag svarade att det kommer finnas många sådana här artiklar i framtiden, när läkare och forskare inser samma sak som den här hjärtkirurgen har hajjat efter 25 års arbete!  
    Vi kommer få möta skeptiker länge, länge till. När man har matats med information hela sitt liv att mättat fett är farligt så tar det en stund att vända upp och ner på den "sanningen" För vissa tar det längre tid än andra att ta till sig ny information  
  • Allrona
    Kaisan skrev 2012-03-16 13:49:13 följande:
    Trist om det blir strul kring maten. Jag gör oftast annan mat åt mig hur som helst, vår 3-åring har diabetes och borde inte äta så mycket "extra" fett (vi ger henne absolut inte fettfria produkter, men ändå, lite mer måtta). Jag är hemma med barnen så jag har ju mycket tid att fixa i köket. Och gör man ett recept för 4 personer åt sig själv så räcker ju det i mins två dagar.

Är det någon som har en partner som också äter lchf? Min gör det inte, han är alldeles för sötsugen för det Glad Han är ett jätte bra stöd dock, frågar t.ex. alltid om det är OK före han plockar fram något gott på kvällarna. Han är helnöjd att jag blivit både piggare och gladare och ser lchf som en väldigt positiv sak för hela vår familj.  
    Min man äter också lchf. Vi lagar redan två rätter pga dotterns alla allergier och att laga tre rätter kändes inte som något alternativ så han fick helt enkelt börja äta som mig Han är nöjd nu i efterhand då han har gått ner några kilon och fått en fru som mår bättre.
  • Allrona
    elonpelon skrev 2012-03-18 00:16:12 följande:
    Hej !
    Jag är precis ny på detta med LCHF och tänkte börja på måndag. Tycker att det känns svårt att komma in i det även fast det finns menyer. Svårt att veta vad jag ska börja med, vad jag kan dricka emellan , varierande sallad till maten och så vidare. Gillar ju frukt och det får man nästan inte äta något. Det känns tufft, men jag ska försöka, för jag har nog ca 12 kilo att gå ner + att jag har diabetes som bråkar just nu.

Såg i inlägg ovan att några skriver upp vad de äter på någon sida och räknar ut kolhudrater m.m, måste man det ? Det känns jobbigt om man ska göra det också, förutom att tänka ut vad man ska göra och äta. Hoppas ni peppar mig och kommer med goda råd.

Hur var det för er när ni började ? Var det tufft med sockerbegäret ? Jag får världens sötsug ibland och fasar för att första veckan blir värst nu. Har lyckats gå ner med viktväktarna förut, men vill prova detta nu just för mitt socker. Någon här dsom har diabetes och kan berätta hur det har fungerat för er ?   
    Du behöver inte räkna någonting om du inte vill. Börja med att hålla dig till livsmedel som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram. I början kan det vara bra att ha massor av tillåtet småplock eftersom du i början oftast är hungrigare än normalt. Ladda upp med oliver, brieost, salami, hårdost eller vad du nu gillar och ät det när du känner dig sugen eller hungrig så är det mindre risk att falla dit för kolhydratsuget. Fröknäcke är också ett bra mellanmål och det är lätt att baka.

Vatten är det bästa att dricka, te och kaffe går också bra. Är du van att ha mjölk i kaffet eller teet så byt gärna ut det mot grädde.

Grönsaker finns hur mycket som helst att variera, tex:
    Grönsallad
    Stekt vitkål
    Gräddstuvad vitkål
    Cole Slaw
    Kokt broccoli, blomkål
    Gratinerad broccoli, blomkål 
    Broccoli eller blomkålsmos
    Blomkålsris
    Zuccini och aubergine i ugn med massor av ost
    Strimlad zuccini, rå eller stekt 

För att bli av med sötsuget så se till att verkligen hålla dig till bara tillåtna livsmedel och skippa frukten! Ät dig mätt och ät så fort du blir hungrig. I början så äter du även när suget sätter in. Efter en-två veckor släpper suget efter kolhydrater och då kommer du känna att du inte behöver äta lika mycket. Stå ut!

Hur man mår i början är väldigt individuellt. Jag mådde som sämst dag 7-10, då hade jag huvudvärk och diareer och mådde pyton. Vissa känner knappt någonting och andra känner mycket.

Lycka till! 
  • Allrona
    Nikhita skrev 2012-03-21 14:52:34 följande:
    När jag jämför bilder på mig från september och idag så känne rjag att jag kommit en bit på väg, vet inte om ni kan se skillnaden?  Jag har dock bara ätit LCHF i 2½ vecka nu.

Bilder --> lchfbodypump.blogg.se/2012/march/bilder.html
    Ja, det syns absolut skillnad
  • Allrona
    Nikhita skrev 2012-03-28 14:39:08 följande:
    Såg att de hade Stevia på hemköp men jag blev osäker om det var exakt den man skulle ha eller om det finns halvbra varianter. Kan man handla vilken som helst bara det står stevia på?
    Kolla innehållsförteckningen! Jag hittade en på coop och det var glukossirap (tror jag) som första ingrediens. Inte så jättenyttigt med andra ord
  • Allrona

Jag börjar också bli sugen på att testa periodisk fasta. Läste länkarna i 56-kilo bloggen och funderar på den varianten med 16 timmar fasta/8 timmar äta. Någon som testat just den varianten? Förstod inte hur många gånger i veckan man skulle köra den.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**