elonpelon skrev 2012-03-18 00:16:12 följande:
Hej !
Jag är precis ny på detta med LCHF och tänkte börja på måndag. Tycker att det känns svårt att komma in i det även fast det finns menyer. Svårt att veta vad jag ska börja med, vad jag kan dricka emellan , varierande sallad till maten och så vidare. Gillar ju frukt och det får man nästan inte äta något. Det känns tufft, men jag ska försöka, för jag har nog ca 12 kilo att gå ner + att jag har diabetes som bråkar just nu.
Såg i inlägg ovan att några skriver upp vad de äter på någon sida och räknar ut kolhudrater m.m, måste man det ? Det känns jobbigt om man ska göra det också, förutom att tänka ut vad man ska göra och äta. Hoppas ni peppar mig och kommer med goda råd.
Hur var det för er när ni började ? Var det tufft med sockerbegäret ? Jag får världens sötsug ibland och fasar för att första veckan blir värst nu. Har lyckats gå ner med viktväktarna förut, men vill prova detta nu just för mitt socker. Någon här dsom har diabetes och kan berätta hur det har fungerat för er ?
Du behöver inte räkna någonting om du inte vill. Börja med att hålla dig till livsmedel som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram. I början kan det vara bra att ha massor av tillåtet småplock eftersom du i början oftast är hungrigare än normalt. Ladda upp med oliver, brieost, salami, hårdost eller vad du nu gillar och ät det när du känner dig sugen eller hungrig så är det mindre risk att falla dit för kolhydratsuget. Fröknäcke är också ett bra mellanmål och det är lätt att baka.
Vatten är det bästa att dricka, te och kaffe går också bra. Är du van att ha mjölk i kaffet eller teet så byt gärna ut det mot grädde.
Grönsaker finns hur mycket som helst att variera, tex:
Grönsallad
Stekt vitkål
Gräddstuvad vitkål
Cole Slaw
Kokt broccoli, blomkål
Gratinerad broccoli, blomkål
Broccoli eller blomkålsmos
Blomkålsris
Zuccini och aubergine i ugn med massor av ost
Strimlad zuccini, rå eller stekt
För att bli av med sötsuget så se till att verkligen hålla dig till bara tillåtna livsmedel och skippa frukten! Ät dig mätt och ät så fort du blir hungrig. I början så äter du även när suget sätter in. Efter en-två veckor släpper suget efter kolhydrater och då kommer du känna att du inte behöver äta lika mycket. Stå ut!
Hur man mår i början är väldigt individuellt. Jag mådde som sämst dag 7-10, då hade jag huvudvärk och diareer och mådde pyton. Vissa känner knappt någonting och andra känner mycket.
Lycka till!