• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ja, maltodextrin var det! Inte glukossirap men det är inte så mycket bättre ändå

• Allrona

Maltodextrin är enligt wiki rena kolhydrater som ofta tillsätts i tex sportdryck då det tas snabbt upp av blodet. Låter inget vidare att baka med

• Allrona

Nu testar jag också periodisk fasta à la Jonas. Trappar upp tiden sakta då jag är orolig att min migrän ska triggas av det. Igår körde jag 14 timmar fasta, idag blir det nog 1 timme längre. Jag är en frukostmänniska annars och kunde aldrig tänka mig att det skulle vara så lätt som det faktiskt är! Väger mig först i helgen så får vi se om det här kan kicka igång viktminskningen. 3 kg kvar!

• Allrona
    Nikhita skrev 2012-04-03 14:29:04 följande:
    Angående Omega 6. Är det även skadligt i "liten mängd"?
    Jag steker oftast i smör, men nån enstaka gång blir det rapsolja.
    Nej, omega 6 är inte skadligt i liten mängd. Det är fördelningen mellan omega 3 och omega 6 som är vikitg. Båda är essensiella för kroppen. Men omega 6 är lätt att få i sig, omega 3 svårare, därför försöker många undvika produkter med mycket omega 6 till fördel för produkter med mycket omega 3. Rapsolja innehåller en ganska bra fördelning omega 6/omega 3 och därför anser i alla fall jag att det är ok att använda. Däremot ska man ju helst inte steka i rapsolja eftersom den inte tål hög värme. Att göra majonäs osv med rapsolja är däremot bra.
  • Allrona

Solrosolja och det som kallas matolja innehåller däremot alldeles för stor andel omega 6.

• Allrona

Jag testar Jonas fasta utan träning. Är inne på 3:e dagen men då jag är orolig att få migrän av fastan trappar jag sakta upp tiden. Började i måndags med 14 timmar, igår 14,5 timmar och idag blev det 15 timmar. Kör nog 3 dgr nästa vecka igen och trappar då upp från 15 till 16 timmar. Har inte vägt mig än men tänkte göra det på fredag

• Allrona

Ni som har gjort bountysarna. Tror ni det går att byta ut grädden mot kokosmjölk eller cocoscream? Har en dotter som är mjölkallergisk och det vore smidigt att kunna baka så hon kan äta också Visst var det nån som sa att de var goda även utan sötningsmedel?

• Allrona

Mammelie - jag tror det var den burken jag kollade på i affären och den var inte lchf- vänlig. Tror det var maltdextrin el liknande som första ingrediens och det är en ren kolhydrat som kroppen tar upp snabbt, används bl.a. I sportdryck!

• Allrona

Mammelie - jag gjorde snickers fast med mandel idag. Gjorde eget mandelsmör så det borde ju funka att göra eget jordnöttsmör också. Googla recept på det så hittar du säkert.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**