• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

mrztigger skrev 2011-07-27 11:11:11 följande:
    jag väger mig väldigt sällan.
    vägde mig innan jag började och sen 3 månader efter. hade gått ned strax under 3 kg bara MEN..

8 cm under byst, 10 cm midja och 8 cm runt kärlekshandtagen.
    Skitbra ju!

Det är ju det som är så häftigt att kroppens mått minskar trots att man inte ser det på vågen. Först när den inte hoppade ned 2 kg i veckan förstod jag varför de flesta rekommenderar att man ska slänga ut vågen. *s*
    Bloggar om garntrassel och vardagsbestyr på www.stickig.se
  • Asereht
    jagäraf skrev 2011-07-27 10:12:46 följande:
    Jag äter ibland Grand de Luxeburgaren på Max i salladsblad och med en Ramlösa till. Helt okej!

Ang vägning, brukar ni väga er på morgnar eller kvällar? Jag gör det på morgnar och som sagt, även någon gång ibland på kvällen om jag inte kan hålla mig
    Jag äter Max lowcarbburgare utan tomat och köper majonnäs eller bea som dip och lägger på. Funkar när man är ute och åker, vi åker ofta långt och det är inte alltid man kan/vill in i okända städer och irra omkring efter mat som passar alla.

Fast hemgjorda grillade burgare är bäst! *sugen*
  • Asereht

Nu ahr jag blivit lite nyfiken på det här med Ghee. Att mjölkproteinkänsliga använder det förstår jag men vad har ghee för fördel för mig som inte har problem med mjölkproteiner? På vilket sätt blir Ghee bättre än normalt smör?

• Asereht
    jagäraf skrev 2011-07-27 12:13:43 följande:
    Sitter och för in min mat i matdagboken och undrar hur ni andra gör ang kalorier? Trots att jag ätit lchf i flera år så har jag inte riktigt fått kläm på det där. Jag vet att jag bör hålla mig under 20 kolhydrater per dag och att jag bör få i mig ca 150 gram fett men ska jag bry mig om kalorier? Eller kan jag bara strunta i hur många det blir?
    Jag bryr mig inte ett skit om kalorier. Mycket feta produkter får kalorierna att skjuta i höjden, enligt mitt kaloriintag skulle jag inte gått ned ett gram på den här tiden men - 22 kg säger lite annorlunda tycker jag.

Om jag loggar min mat tittar jag bara på kolhydrater och fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein.
  • Asereht
    Teskedsmamman skrev 2011-07-27 13:18:35 följande:
    Ghee har en högre beständighet mot temperatur och är således perfekt att steka i utan att det blir bränt smör smak. Det har en sötare smak än smör och jag tycker det blir en god twist på kaffet/teet.
    Det ligger på 100% fett istället för 80%...

Jag googlade lite och hittade det här

* Ayurveda listor Ghee fördelar för friskare hud, ökad mental klarhet och bra för matsmältningen.
    * Ghee hjälper din kropp att tillgodogöra sig näringsämnen från maten du äter.
    * Ghee har inget salt
    * Ghee gynnar de som är laktosintoleranta eftersom ghee är laktosfri.
    * Ghee tros innehåller anti-cancer och antivirala egenskaper.
    * Innehåller CLA eller konjugerad linolensyra bidrar till att underlätta viktminskning och stöd i att bli av med magen fett.
    * På grund av fetthalten, även absorberar vitaminer från maten den läggs till, och därigenom göra de vitaminer för kroppen.
    * För spädbarn och småbarn när de är i den fas av hjärnans tillväxt, är ghee det bästa fettet som ska läggas till i sin kost och sägs att utveckla minnet.

Lite test är googletranslate så ha överseende Hur bra det stämmer vet jag inte däremot...
    Låter ju intressant och stämmer de googlade uppgifterna så är det ju högintressant på mer än ett sägg.

Nu blev jag sugen på att testa att göra.

Såg någon sida där det fanns en beskrivning men jag minns inte vart så om du har något bra tips eller kan ge mig lite vägledning så tas det tacksamt emot.
  • Asereht
    jagäraf skrev 2011-07-27 16:24:08 följande:

Usch, nu har jag förstört dagen med en liten bit bröd, jag som aldrig annars äter bröd! Vi var ute och cyklade, dottern och jag och då köpte vi jättegott surdegsbröd och jag tänkte att en liten bit kan väl inte vara så farligt så jag tog 40 gram och på det 25 gram smör och vips hade jag fått i mig 19 kolisar just like that! Jag som varit så duktig senaste tiden. Men jag får väl ta det som en läxa!

Det känns lite trist att man inte kan påverka kolhydraterna så mycket. Nu när vi cyklade i 1,5 timme så gjorde jag enl matdagboken av med 544 kalorier som jag om jag ätit enl kalorimetod hade fått äta extra. Men kolisarna är som de är liksom. Man kan inte anstränga sig för att få äta några extra. Trist!

Du får tänka som så att motion ändå hjälper till med förbränningen vilket är positivt.
  • Asereht
    strumpan123 skrev 2011-07-27 21:28:04 följande:
    Har inte riktigt förstått mig på Lchf förut men nu är jag riktigt pepp, tror verkligen att det här kommer fungera så nu ska jag börja med det här.
    Ska väl gå ner mellan 15-20 kg är det tänkt.
    Hur fort har ni gått ner? Frågar inte för att jag vill att det ska gå fort men har hört att det kan gå ganska fort?
    Jag är nöjd bara det går neråt även fast det går sakta. 
    Jag tappade 20 kg på knappa 6 månader, sedan planade det ut för att stå still en lång period. Har tappat ett halvkilo då och då sedan dess och har hittills gått ned 22 av de 25 som är mitt mål. jag har lchf:at i 10 månader nu (utan återfall) och jag trivs väldigt bra med det.
  • Asereht

Enligt livsmedelsdatabasen (Livsmedelsverket) innehåller 100 g ägg 0,4 g kolhydrater. Detta gäller tydligen oavsett det är rått, kokt eller stekt. Så uppgifterna varierar rätt friskt.

www7.slv.se/Naringssok/

• Asereht
    yena89 skrev 2011-08-07 20:16:26 följande:
    Förstår mig inte på dom som beställer en pizza och skrapar av den...så sjukt ovärt pengarna...kan man likaväl strunta i det...som nödlösning på stan kanske ja, men då tar jag hellre en salllad för ställer nån en saftig pizza framför mig är det kört!

På tal om pizza blev jag sugen på det nu...skyller på mensen...får se om jag kan hålla mig haha.,
    Håller med dig!

Blir jag pizzasugen så gör jag antingen en men ok bottenalternativ för mig eller så gör jag bara en hög fyllning med ost på (egentillverkad) och slänger in i micron.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**