Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

minSaile skrev 2011-03-08 20:25:30 följande:
    jag har nämligen en en mage som är väldigt gasig samt står gärna ut, speciellt efter maten så jag hoppas det kommer bli bättre...och smalare
    Jag har själv konstaterat att jag i stort sett aldrig fiser längre sen jag drog ner på kolhydraterna. Skönt!
  • Martina 76

Jag har verkligen stannat i vikt. Gick ner mina 2 första veckor med LCHF, ca 3 kg, men har stått stilla i 2 veckor nu. Jag har kommit igång med träningen igen efter en förkylning och hoppas nu på att kroppen ska svara. Vill verkligen komma i form till sommaren för första gången på 5 år. Sen dess har det varit barnafödande etc. så jag har sett ut som en jävla valross! Suck!

Någon mer än jag som har gropiga lår? Hur har era celluliter reagerat på LCHF? Jag vill inbilla mig att de blivit mindre och färre...

• Martina 76

Luktar kroppen/svetten annorlundn när man är i ketos? Igår luktade min tröja nästan lite surt när jag slängde den i tvätten på kvällen. Har aldrig känt en sådan lukt förut från mig själv. Kan det vara att jag är i ketos (hoppas, hoppas!!!).?

• Martina 76

Hittade info på internet att man uppnår ketos om man äter mindre än 40g kolhydrater om dagen, vilket inte ska vara så svårt - 40g är ju massor!!!

• Martina 76

Googlar vidare och hittar att man kan köpa ketonstickor på apoteket för att mäta mängden ketoner i urinet. Mao kan man se svart på vitt om man är i ketos.

• Martina 76
    jeng skrev 2011-03-10 12:25:13 följande:
    Jag vill motsäga mig båda dom siffrorna! Långt ifrån alla hamnar i en bra ketos på 40 gram om dagen. Det skiljer också väldigt mycjet. En dålig dag (smo min mens nu tex, eller en förkylning) puttar också ur en ur ketos, men om jag ligger på 10 eller 20 gram om dagen så är jag mycket mindre känslig för det. Alltså, kroppen kanske försöker, men den lyckas inte helt. Jag har större marginal alltså!

Det skiljer också från period till period på samma person! I höstas var jag tvungen att ligga på under 20 gram för ketos och under 10 för minskning på vågen. Nu ligger jag på 30-40 (oftast 30 och ibland mindre också såklart) och ligger ändå i ketos bra. Men som sagt, så kommer mensen och jag far ur. Min marginal finns inte där! 
    Hur vet du när du är i ketos eller ej? Du verkar ha koll på exakt när du är där och inte.
  • Martina 76

Alltså, detta med kaffe och te med mjölk i är mitt "stora" problem. Genom mat idag hade jag totalt fått i mig endast 2 g kolhydrater. Men så lägger jag till mitt te- och kaffedrickande, och jag kan verkligen inte dricka utan grädde och mjölk, så vips så är jag uppe på 9 g istället. 7g är hyfsat mycket bara för att dricka lite kaffe och te och då har jag ändå inte tagit någon kopp ikväll, vilket jag gärna skulle vilja göra. Hur ska man komma tillrätta med detta? Någon som har något tips?

Tyckte själv att jag luktade skumt idag och det smakade illa i munnen så jag köpte stickor på apoteket och jag är i ketos (säger man så? att man "är" i ketos?). Inte mörklila, men iaf mörkrosa. Kanon! Nu har jag motivation att stå emot fredagsfikat och vinet i morgon kväll. Vill ju inte sabba förbränningen nu när det är igång på allvar!

• Martina 76
    Faile skrev 2011-03-10 20:00:23 följande:
    Jag har druckit rödvin utan att gå ur ketos alls. Läste idag ( försöker komma på var ) att ett glas är ca 0,8gram kollisar. Det är alltså ok om du nu vill menar jag
    Jag gick in på matdagboken.se igår och fick det bekräftat: rödvin är det fritt fram att bälga i sig! Kanon! Ska köpa hem ett par feta ostar också till kvällen.

Idag är jag en stinkbomb!!! Jag känner verkligen hur andedräkten luktar. Uäk! Men ändå är det ju härligt. Nu vet jag att kroppen förbränner. Har för mig att jag läst att lukten ska försvinna efter ett par dagar, men funderar då hur det funkar när man fuskar och går in och ut ur ketos hela tiden. Kommer man att stinka varje gång kroppen sätter igång och bränna igen, eller?

Ibland får jag lite ågren av allt fett jag trycker i mig. Tror faktiskt jag ska boka en tid för hälsokontroll bara för att få bekräftat att inte blodfetter etc. går överstyr.

För första gången på 5 år, och efter att ha fött två barn, kan jag säga att jag börjar bli hyfsat nöjd med min kropp igen. Ok, låren är lite degiga, men magen börjar bli riktigt platt och hård nu. Sweeeeeeet! Fy fasen vad härligt att inte se ut som en val till sommaren!
  • Martina 76
    sevila skrev 2011-03-11 09:22:34 följande:
    Dock så när jag vägde mig i Måndags så visade vågen 79,0 men idag visade den 79,4 :(
    men det kanske hat betydelse att jag känner mig jättesvullen,, är lite förstoppad :S och dricker enormt mycket jag får inte nog med vatten,,

Av alla era erfarenheter vad tror ni?
    Tror inte du ska lägga någon större vikt vid en tillfällen uppgång/platå. Klart att kroppen reagerar på att du lägger om kosten och så små skillnader som 0,4 kg kan ju bero på lite vätska i kroppen, ett uteblivet toabesök etc. Kör på du bara så kommer kilona att ge sig med tiden.
  • Martina 76
    Kaya skrev 2011-03-11 09:58:27 följande:
    Och Martina, är det verkligen så att man kan få dåliga blodfetter av att äta mycket fett? Jag trodde LCHF-filosofin var det rakt motsatta, att det är svängigt blodsocker och mycket skräpmat (med snabba kolhydrater) som orsakar dåliga värden??? (jag vet att det finns många som fortfarande tror att light är bäst och att man kan äta hur mycket fettsnåla saker som helst bara man undviker fett, men då törs man väl inte ens testa LCHF...?)
    Nej, det tror jag inte. Men jag känner ändå att jag vill följa upp med en hälsokontroll i och med att LCHF ändå är en ganska extrem kost. Men jag tror personligen inte alls att det är någon fara.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**