linelullan skrev 2011-09-05 09:32:33 följande:
Jag behöver hjälp med frukost tips. Börjar bli väldigt trött på ägg och ägglatte var ingen höjdare.
Vad äter ni till frukost som inte innehåller ägg men som mättar bra??
Jag varierar beroende på hur jag känner mig och vad jag ska göra. J
ust nu när jag jobbar, går upp tidigt och har tidspress så brukar jag göra iordning olika röror på kvällen som bara är att ta fram och äta. Favorit just nu är keso, riven ost och skinka. Krydda efter smak och i med enskvätt olivolja för fettets skull (jag är ok med smaken). Är lättätet och enkelt att göra. Jag står mig på det fram till lunch utan problem. Äter kanske 1-1,5 dl av detta.
Annars äter jag gärna 1-2 sesambröd eller pones med smör och ost. Lite skinka med om vi har. Dessa två är mina favorit lchf-bröd och jag bakar dem då och då när jag får brödcravings. Jag gillar även hårt sesambröd/kex.
Är jag hemma så äter jag gärna bacon och ägg, omelett eller äggröra (fast du ville ju inte ha ägg). Eller rester från gårdagen. Numer har jag inget problem med att äta mat direkt på morgonen. Det tog ett tag innan jag ställt om mig men nu känns det helt normalt. Ibland gör vi pannkakor eller äggmuffins men det är oftast på helgen då vi har storfrukost tillsammans hela familjen. Fatta hur mkt ägg och bacon det går åt på en frukost för oss som är 6 pers och alla älskar de här matiga frukostarna!
I början innan jag vande mig vid att äta mat på morgonen åt jag oftast grekisk youghurt med en skvätt vispgrädde kryddad med kanel, kardemumma eller ingefära. Numer om jag får youghurtcravings så äter jag Smetana som ahr bättre fetthalt och är laktosfri eller så kör jag gräddfil. Ibland blir jag sugen på fil och då är det bra att gräddfil finns.

En del äter cf istället för youghurt/fil men jag fixar inte det då jag tycker att cf blir för söt i smaken rakt av. Där är Smetana att föredra efter som den är laktosfri och därmed inte har samma sötma.