• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

jagäraf skrev 2011-09-06 14:05:17 följande:
    Min kropp fattar ingenting just nu men jag tror det har med hormoner (är 50 år gammal) och antideppmedicin att göra. Vi får väl se hur det går i längden.

Om jag äter lchf utan att fuska går jag iaf inte upp men minsta lilla övertramp kolismässigt så hoppar jag upp ett kg eller två. Trist
    Jag gick ned oerhört mycket på ett halvår. Sedan stod det still i flera månader men nu har det sakta, sakta börjat krypa lite nedåt igen. Jag är hyfsat strikt men nu under sommaren har jag varit lite generösare med grönsaker och vid festliga tillfällen ätit lite frukt eller mer bär än vanligt. Det har funkat bra, jag har inte börjat gå upp iaf. Vi får se om det tänker gå nedåt lite till. Jag skulle gärna vilja den men med tanke på hur mkt jag tappat så är det heller inte konstigt om kroppen går "i vila" en längre period.

Jag kan röra mig uppåt och nedåt i ett två kilos spann under en vecka oavsett om jag är tokstrikt eller om jag fuskar lite, lite dvs äter lite choklad eller någon annan tillåten godsak. Men det har aldrig hänt hittills att jag rört mig över de där två vattenkilona. Antar att det är vatten det mesta iom att samma händer så fort jag får mens.

Nu har det som sagt krupit nedåt senaste två veckorna så jag hoppas på ny trend. Annars fortsätter jag bara som vanligt så får skinnkostymen anpassa sig så länge. Jag är ju inte heller purung längre så det behövs tid.
    Bloggar om garntrassel och vardagsbestyr på www.stickig.se
  • Asereht
    Teskedsmamman skrev 2011-09-06 18:08:24 följande:
    Min dag hittills har sett ut så här:
    Frukost: 2 ägg med majo, stenbitsrom och ett par droppar citron. Te med kokosfett och 2 äggulor.
    "Lunch": 2 koppar kaffe med grädde
    Middag: stekt fläsk, mozzarellaost och lite mangoraja *faktiskt*

Ikväll blir det väl en stor te med kokosfett och äggulor igen.... Det är ju så jäkla gott!!

Det här håller jag mig mätt på hela dagen.
    Och du tycker att jag är sjuk med min pepsi!   Råa äggulor i te, nä där går gränsen för mig. Jag klarar bara inte smaken. *ryser* Kokosfett däremot funkar utmärkt. Numer tycker jag även att ghe funkar fint i te. Tror jag tom skulle kunna köra vanligt smör om det knep.
  • Asereht
    FasterK skrev 2011-09-06 20:49:11 följande:
    -3,5 kilo på 6 hela veckor. Ja, inte går det fort, men ca ett halvkilo i veckan är väl bra tror jag. Nu är det fakirvecka!
    Ett halvkilo i veckan är ju jättebra. Helt lagom takt. Tänk på att ju snabbare det går desto mer löst skinn som sladdrar omkring. Visst är det kul att det visar mkt nedåt på vågen men det där sladdriga skinnet är inte så kul faktiskt.
  • Asereht
    linelullan skrev 2011-09-05 09:32:33 följande:
    Jag behöver hjälp med frukost tips. Börjar bli väldigt trött på ägg och ägglatte var ingen höjdare.
    Vad äter ni till frukost som inte innehåller ägg men som mättar bra??
    Jag varierar beroende på hur jag känner mig och vad jag ska göra. J

ust nu när jag jobbar, går upp tidigt och har tidspress så brukar jag göra iordning olika röror på kvällen som bara är att ta fram och äta. Favorit just nu är keso, riven ost och skinka. Krydda efter smak och i med enskvätt olivolja för fettets skull (jag är ok med smaken). Är lättätet och enkelt att göra. Jag står mig på det fram till lunch utan problem. Äter kanske 1-1,5 dl av detta.

Annars äter jag gärna 1-2 sesambröd eller pones med smör och ost. Lite skinka med om vi har. Dessa två är mina favorit lchf-bröd och jag bakar dem då och då när jag får brödcravings. Jag gillar även hårt sesambröd/kex.

Är jag hemma så äter jag gärna bacon och ägg, omelett eller äggröra (fast du ville ju inte ha ägg). Eller rester från gårdagen. Numer har jag inget problem med att äta mat direkt på morgonen. Det tog ett tag innan jag ställt om mig men nu känns det helt normalt. Ibland gör vi pannkakor eller äggmuffins men det är oftast på helgen då vi har storfrukost tillsammans hela familjen. Fatta hur mkt ägg och bacon det går åt på en frukost för oss som är 6 pers och alla älskar de här matiga frukostarna!

I början innan jag vande mig vid att äta mat på morgonen åt jag oftast grekisk youghurt med en skvätt vispgrädde kryddad med kanel, kardemumma eller ingefära. Numer om jag får youghurtcravings så äter jag Smetana som ahr bättre fetthalt och är laktosfri eller så kör jag gräddfil. Ibland blir jag sugen på fil och då är det bra att gräddfil finns. En del äter cf istället för youghurt/fil men jag fixar inte det då jag tycker att cf blir för söt i smaken rakt av. Där är Smetana att föredra efter som den är laktosfri och därmed inte har samma sötma.
  • Asereht
    Duntoffla skrev 2011-09-07 18:09:01 följande:
    Inser att inlägget ovan låter lite korkat, jag fattar ju att det är meningen att det ska likna Scones men blev ändå förvånad att det var så pass likt

Jag är också sugen på pones men jag har inget pofiber hemma. Ska se till att få handlat imorgon för det var evigheter sedan jag åt "bröd" nu.
  • Asereht

Sesambröd både mjukt och hårt tycker jag är väldigt användbart . Jag använder mig bara av det och Pones.

• Asereht

Jag tycker att det funkar väldigt bra att köra på som jag gjort det senaste året. Jag tränar inte. Jag räknar inte kalorier över huvud taget utan håller bara koll på kolhydraterna på ett ungefär. Jag äter mejeriprodukter och då gärna feta ostar. Ibland småäter jag och ibland inte.Jag äter när jag är hungrig helt enkelt oavsett när. Ibland äter jag choklad och ibland frukt/bär som "godis".

För mig har detta resulterat i en viktnedgång på 23 kg sedan oktober förra året trots att jag oftast hamnar på över 2000 kalorier om dagen iom fullfeta produkter. Nu har jag 2 kg kvar till min uppsatta målvikt. Jag känner mig nöjd på alla sätt och vis.

• Asereht
    Faile skrev 2011-09-08 14:48:00 följande:
    Jag har stått still sen i juni, shit happens.

Du gick inte upp allt på två månader och du kommer tyvärr inte gå ner allt på två månader heller
    Så är det. De flesta står still, en del gör det ofta och mycket, en del någon gång ibland medan en del har turen att inte stå still förrän de är klara med sin viktnedgång.

Den enda kropp man verkligen kan ha koll på och egentligen råda om är ju sin egen och där får man pröva sig fram. Det finns ingen som kan säga hur det funkar eller kommer att funka för dig. Det är bara du som kan ta reda på det med tiden.

Jag har ståt still i någon vecka eller som sist i dryga två månader. Segt ja, surt ja men jag gav inte upp utan fortsatte som vanligt och rätt som det var så började vågen krypa nedåt igen. Måtten har däremot konstant minskat även då jag inte fått resultat på vågen.
  • Asereht
    FasterK skrev 2011-09-08 14:09:00 följande:
    23 kg! Bra jobbat. Det måste kännas underbart att bli av med de kilona. Jag har ca 14,5 kg kvar att gå ner. Tränar inte heller nämvärt. Går lite promenader bara, men ska försöka öka takten där med lite längre och fler sådana.
    Tackar! Ja det känns jäkligt bra!
  • Asereht

Jag trodde inte att ren sprit var speciellt ok iom att det är gjort på spannmål. Tänker som med ölen, spannmål i ett glas = flytande bröd. Men å andra sidan har jag inte kollat upp det så noga eftersom jag sällan dricker alkoholhaltigt öht.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**