• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

linelullan skrev 2011-08-19 23:26:51 följande:
    Asereth: har du recept på den cheesecake fyllningen du brukar göra. Skulle gärna vilja ha det i sånt fall. :)

Cheesecakefyllning

250 g philadelphiaost

2 ägg 

2 msk sukrin (jag tycker det är godast utan sötning)

2 dl cremefraiche

rivet skal av en  citron

Grädda ca 30 min i nedre delen av ugnen så att det inte blir bränt på ytan

Låt svalna och ställ i kylen över natten. Servera som den är eller med lite bär.

Bloggar om garntrassel och vardagsbestyr på www.stickig.se
  • Asereht
    Allrona skrev 2011-08-20 09:50:06 följande:
    Fick en tidning igår som heter familjemagasinet, den delas ut till föräldrar med barn i grundskolan. Förvånad läser jag om frukost där Anna Hallén har fått ge frukosttips! Modig tidning att gå emot livsmedelsverkets rekommendationer i en tidning riktad mot föräldrar till barn i förskoleåldern! Där finns tips om äggmjölkschoklad, pannkaka med kokosgrädde och fiberhusk, bröd gjord på mandlmjöl, kokosfett och fiberhusk och fröbröd. Hon rekommenderar överviktiga barn att skippa mjölken och att enda sättet att gå ner i vikt är att vara mätt på fett och skippa kolhydrater.

Äggmjölkschokladen ska jag testa på min dotter!
    Har också fått den tidningen. .-) Kändes positivt.
  • Asereht
    jeng skrev 2011-08-21 14:02:28 följande:
    Många dagis tillåter inte egen mat, och för specialmat behövs läkarintyg! Jag tycker det är helt sjukt hur dagismaten ser ut, och då har vi ändå ett eget kök som inte har massa helfabrikat och ditten och datten! 

Tage har svår mage, jättejättelös. Dom gnällde på oss över det, att han kan inte vara på dagis om det är så osv. Vi sa att han behöver skonkost /han har min mage så han tål tex inte fullkorn osv) och då totalvägrade dom att hjälpa till. Så himla baklänges... Det är DOM som sabbar hans mage, och sen klagar de på att den inte funkar! 
    Tänk att det kiljer så mkt på förskola och förskola. Två av mina killar är väldigt fiberkänsliga vilket resulterar i extremlös mage vid högt fiberintag. Jag sade till på förskolan att jag vill att de ser till att de inte äter mer än max en skiva fullkorns eller fiberberikat bröd tex. Nemas problemas, det är ju lite i deras intresse också om man vet att en sak ställer til problem och det kan undvikas. Våra pedagoger var tacksamma för att vi upplös så att de kunde undvika onödiga olyckor och magtrubbel.

Det är ju inte hemma problemet ligger när man är medveten om en sådan sak! Man blir så trött!
  • Asereht
    Teskedsmamman skrev 2011-09-05 16:44:27 följande:
    Testat shiritakinudlar idag.... fortsätter nog hellre med vitkål faktiskt. det är godare...

Det var inte alls äckligt eller nåt, smaklöst och en smula gummiaktigt, annars var det helt ok
    Jag tycker bara de funkar med köttfärssås och då ska de helst ligga och puttra med en stund. Då är det riktigt gott. Annars är de som du säger totalt smaklösa.
  • Asereht

Jag gör zuccinitagliatelle som tillbehör mellan varven. Samma sak men annat namn. Det är jättegott. Har även gjort lasagne med sånt istället för lasagneplattor. Gick hem hos hela familjen.

• Asereht
    jagäraf skrev 2011-09-06 09:15:25 följande:
    Åh, det måste jag testa! Kanske kan hyvla zuccinin med t ex en mandolin för att få bredare remsor. Min man älskar lasagne men det blir ju inget sånt längre så det kan helt klart vara värt ett försök!
    Jag tycker det blir enklare i hanteringen när man ska ta om det är tunnare skivor men det är nog en smaksak. Det funkar iaf.
  • Asereht
    BeccaStina skrev 2011-09-06 13:36:42 följande:
    Jag snittar runt 1000 kalorier om dagen och den sidan säger att jag skall äta minst 1300 och äta 2000 om jag skall behålla min vikt, 2000 vet ni hur mycket det är?? skulle ju få dubbla alla middagarna!!!!
    *ha ha* Jag äter lätt 2000 kalorier på en dag. Fet mat har en tendens att rusa iväg kalorimässigt ju. Fast jag skiter heligt i kalorierna. Jag har ändå gått ned 22 kg på mindre än ett år så jag är nöjd (och mätt).
  • Asereht
    jagäraf skrev 2011-09-06 13:57:53 följande:
    Jag får i mig 1700-2000 kalorier på en dag och då är jag ändå inte mätt för jämnan. Tycker kalorierna far iväg till tusen när man äter en massa fett.
    De gör ju det, därav att jag inte kikar på dem. Huvudsaken min kropp fattar galoppen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**