• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda5 skrev 2011-08-16 17:54:19 följande:
    En undran.
    Hur många gör egen majonäs?
    Det måste väl vara mycket nyttigare.
    Jag gör så ofta som möjligt (i den mån jag använder majonnäs då). Jag gör helst egen bea också, det är inte speciellt knöligt och är ju grymt mycket godare än köpt.
    Bloggar om garntrassel och vardagsbestyr på www.stickig.se
  • Asereht
    Faile skrev 2011-08-17 19:07:48 följande:
    När jag började med lchf så startade jag på ca 20 gram kollisar om dagen. Brydde mig inte om att väga eller så eftersom det var lätt att räkna, tyckte jag.
    Gick ner jättefort första två veckorna eller så, sedan stannade det till. Då kollade jag matdagboken.se och upptäckte att jag låg mellan 30-40 gram om dagen, så då sänkte jag till 20. Nu efter ett halvår har det stannat till igen så nu har jag sänkt ytterligare till ca 15, med två "ätdagar" i veckan då jag svullar till med 20-30

Men resten av maten har jag än så länge inte brytt mig om och det funkar bra. Så länge det funkar, kör på det. Börja inte mixtra förrän det faktiskt blir en platå ( kom ihåg dock att det kan vara bra att låta kroppen vila lite ) och du känner att det gamla inte funkar lika bra.

Man ska inte laga något som inte är trasigt

Min favoritsida är kostdoktorn.se tycker all info som behövs finns där.
    Jag har gjort som du och med gott resultat. Håller med om allt förutom att jag inte korrigerat intaget.
  • Asereht

Förr drack jag äggmjölk/äggmjölkslatte men sedan blev jag sjuk och efter det klarar jag bara inte av det. Trist för det var praktiskt. Det är äggulan som gör det, minsta lilla smak av äggula som slår igenom och jag får kväljningar.

Numer dricker jag te med mycket kokosfett om jag inte hinner med frukost med en gång och så äter jag något bättre senare när tid/lust infaller. Jag gissar att det kommer bli mycket sånt nu då jag börjar heltidsjobba efter att ha varit hemma på heltid två år. Jag måste ju lägga om vanorna helt och hållet.

Till frukost efter mitt te (kan bli en timme senare eller flera timmar senare beroende på) äter jag gärna stekt ägg och bacon om jag är hemma, omelett, äggröra eller någon smarrig tonfisk eller skinkröra. Har vi rester från gårdagens middag äter jag för det mesta det men det beror lite på vad jag är sugen på.

• Asereht
    linelullan skrev 2011-08-17 22:25:59 följande:
    Till frukost äter jag ägg. Nu för tiden äter jag oftast omelett gjord på två ägg, lite grädde, riven ost. Sedan strör jag på lite kalkon, eller lax eller vad jag nu har hemma.
    Ett tips är att blanda i lite sambal oelek i smeten innan ni steker omeletten. Det ger den lite mer sting och jag tyckte det var supergott. Men var försiktiga med mängden, det är väldigt starkt.
    Så gör jag omelett med. har alltid sambal, min favvokrydda.
  • Asereht

Jag käkar lätt ett litet paket bacon tror jag, hur många skivor är det? Vi köper aldrig små paket utan bara storpack. Jag kör 6 skivor bacon och ett till två ägg om jag äter bacon och ägg till frukost. Det står jag mig ordentligt på långt in på eftermiddagen om det behövs.

• Asereht
    FrökenNilsson skrev 2011-08-19 16:43:05 följande:
    o jag kan tänka mig o ta 50 gr i min Flört
    *ha ha* Jag med, jag gräver en rejäl hög och slänger ned i mitt te. Jag reagerar inte alls på kokosfett men om jag däremot dricker med en rejäl skvätt grädde får jag besöka toaletten inom kort. Drömmer
  • Asereht
    BeccaStina skrev 2011-08-19 19:45:32 följande:
    hur får ni i hopp fetthalten??? vi blandar i majonäs i alla såser typ eller med grönsakerna ex coleslaw men eftersom jag inte tycker om smaken den ger så tar vi inte mycket.. så hur f**n får man upp fetthalten i kosten???

ge mig era tips, äggmjölken har jag fattat är ett bra alterna tiv men vad mer, ost med smör?? eller hur gör ni??
    När det känns som om jag ätit för lite fett så tar jag extra kokosfett i teet. Eller en skvätt olivolja i maten osv. Jag använder tex olivolja med ett par droppar färskpressad citron som salladsdressing. Gör jag en kall sås på youghurt så tar jag också en skvätt olivolja i, jag gillar olivoljesmaken så för mig funkar det. Gillar man inte olivolja så finns ju tex kokosolja utan smak man kan ha i maten utan att det smakar konstigt.

Jag tycker inte jag äter så oerhört mkt mer fett än innan jag är bara mer medveten om vad för fett jag tillsätter. Iom valet av endast helfeta produkter så får man ju redan mycket där. En extra stor klick smör där jag redan skulle använt smör osv.
  • Asereht

Godast just nu till fika/helgen är cheesecakefyllning.

Jag gör helt enkelt en klassisk cheesecake utan digistivebotten och utan socker. Första gången jag gjorde den så hade jag istället för receptets 1 dl strösocker 2 msk sukrin men jag tyckte det blev för sött så nästa gång gjorde jag utan sötningsmedel och det blev ljuvligt. Varning dock för att äta den varm eller ljummen då det blir lite som omelett med citronsmak. *he he*

Den ska helst kylas över natten och sen är den gudomligt god, len och fräsch i smaken. Kan varmt rekomenderas om man känner sig sugen på något gott.

• Asereht
    Duntoffla skrev 2011-08-19 22:37:56 följande:
    Vilket bra tips! Jag älskar fryst cheesecake Tungan ute
    Fryst tänkte jag testa också. Borde ju bli perfekt glassubstitut.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**