Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jaha...då har man ätit sin sista måltid på 36 timmar. Jag kommer antagligen överkonsumera kaffe helt galet mycket under morgondagen!!!

• Martina 76
    Önskaren skrev 2012-03-07 21:00:44 följande:
    Okej men det där med fastagrejen, man äter inget på typ 24 timmar? Jag dricker inte kaffe och är inte sugen på att dricka lightläsk som nån skrivit om. Är det bara vatten som gäller då? Kan det inte bli för mycket vatten liksom? Man måste ju få jätteont i magen när hungern sätter in.. Är det menngen att man ska passa på o träna när man fastar?
    Jag ska inte äta något nu på 36 timmar så hur länge du vill fasta är ju upp till dig. Vill du inte dricka kaffe, te eller light-grejer så är det vatten/bubbelvatten som gäller. Klart det kan bli för mycket vatten, men det finns ju ingen anledning att bälga i sig. Du behöver inte dricka mer än vanligt.  Visst lär man bli hungrig, men man klarar sig 3-4 veckor utan mat så en dag ska man nog klara utan några större problem. Huruvida du kan träna eller ej beror ju på hur du känner dig. Man kanske inte ska köra ett intensivpass utan kanske ta en power walk istället.

Jag tror inte temporär svält i någon dag eller så är något farligt. Vi måste ju ändå vara designade för att klara sånt. Det borde vara mer naturligt att svälta lite än att alltid vara mätt och belåten. 
  • Martina 76
    Skruttefia skrev 2012-03-08 08:51:59 följande:
    Fantastiskt!

I min grupp om ca 10 personer tittar folk snett om man inte ansluter till förmiddags- OCH eftermiddagsfikan (som i standardfallet dock består av kaffe/te och fruktkorg som finns på plats - fredagar får vi bullar från jobbet men 1-2 gånger i veckan har någon med sig hembakat ockå). Jobbar på ett stort företag, sitter i kontorslandskap och det finns ingen annan grupp som fikar så mycket som vår  Chefen har  t o m fått klagomål på oss men tycker ändå att det är så viktigt för "teamkänslan"

LCHF eller ej så har jag ändå svårt att fika två 15-30 minuterspass och samtidigt hinna med mitt jobb. Har två dagisbarn och jobbar deltid så fikatiderna är dessutom knasiga ur mitt perspektiv. 
    Har aldrig förstått det där med att fika en massa. Jag är hellre effektiv så att jag kan åka och hämta ungarna i rimlig tid. Nu har jag iofs ett fritt arbete och måste inte stanna till ett visst klockslag. Har man fasta tider så blir det kanske en annan sak. Fikar kanske 1 ggr i veckan och tar korta luncher. Vill ju hem till mina små grisar!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-08 08:26:13 följande:
    Man kan köra olika varianter på den periodiska fastan. Det behöver inte vara 24 timmar. Du kan lika gärna fasta från 7 på kvällen till 7 på morgonen, eller bara äta när du är hungrig - oavsett om det gått 3 timmar eller 12 timmar. Läs mer på Martinas blogg som vi länkade till i går.

Själv ska jag börja min fasta i dag vid lunch och sluta i morgon vid lunch.  
    Fast den metoden där man fastar från 19-07 känns ju bara konstig. De flest äter väl ändå inget mellan dessa tider och inte händer det något "mirakel" med vikten för det...

Läste du länken om hungerhormoner Ghrelin? Mycket intressant!!!

Här kurrar det friskt i magen. Ska ta en promenad till kaffeautomaten...bara 21 timmar kvar tills matdags...
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-08 09:31:49 följande:
    Är impad över att du orkar 36 timmar!    
    Det har vi inte sett än!
  • Martina 76
    Skruttefia skrev 2012-03-08 10:33:13 följande:
    Jag resonerar precis som du, men majoriteten i gruppen håller hårt på sina "rättigheter"

Jag har dock blivit ombedd av chefen att ta kaffepauser oftare tillsammans med mina kollegor för att  just stärka teamkänslan Drömmer De andra tycker att jag är för överambitiös annars. Kanske beror det också på att majoriteten av mina kollegor är äldre än jag och för längesedan har passerat småbarnsåldern? De som sätter flest knivar i ryggen på mig (och även propsar på att jag ska ta bullar/mackor etc) är kvinnorma som är ca 5-15 år äldre än jag.
    Men herregud!!! Skulle någon propsa på att jag skulle äta tårta skulle jag gå i taket! Vilka idioter!!! Att försöka få någon som själv kämpar med att äta bra, går ner i vikt etc att äta skräp - det är f-n inte snällt!!!

Nej, då skulle mitt lilla föredrag som jag nämde ovan komma fram! Vi hade ganska livliga diskussioner vid lunchbordet för några veckor sedan och en av tjejerna sa "Men alla som äter kolhydrater är faktiskt inte tjocka". Mitt svar: "Nej, men alla som är tjocka äter mycket kolhydrater".

Tjejen ifråga är vältränad och idrottar på elitnivå så hon kommer ju undan med kolisarna. Övriga i lunchrummet är samtliga mer eller mindre överviktiga (obs att jag inte lunchar med min avd - hos oss kör ju nästan alla LCHF och börjar bli smala och fina!)...de flesta är riktigt tjocka faktiskt - bukiga kärringar som sitter och fikar låååååååånga stunder varje dag! Det blev ganska tyst efter min kommentar.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-08 10:37:41 följande:
    Låt dem inte dra med dig i skiten! Det är oftast de äldre som har svårt att förstå lchf-kosten. De tror att det är farligt att äta fett och att fettet fastnar i blodet och man får blodproppar och gud vet vad.

Klart du kan sitta med och fika, men ta med eget fika, t ex turkisk yoghurt med hackade hasselnötter och lite hallon. Eller varför inte några babybel eller ett kokt ägg.  
    Lite kul faktiskt att min kollega som introducerade mig till LCHF är 60+.

Min mamma är sådär orolig hela tiden, för höga blodfetter etc. Men jag kör med argumentet: Vill du äta något som är dokumenterad farligt, skadligt, ger sjukdomar och övervikt eller vill du äta något som du verkar bli frisk, kry och normalviktig av men där det inte finns så många långtidsstudier? Svaret är ju självklart! Och om du är så himla orolig så är det väl bara att gå och MÄTA blodfetterna. Men det verkar vara för jobbigt...hon är ju pensionär så hon har inte så mycket tid över!

Jag är f-n på hugget idag - undrar om det har med matbristen att göra?!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-08 12:15:35 följande:
    Så där, nu har min sista måltid intagits för de närmsta 24 timmarna. Blir till att sova tidigt ikväll så man slipper känna hungern
    Här bultar huvudet. Antagligen pga fastan för jag brukar aldrig ha huvudvärk.

Ett varmt bad är också bra mot hunger. Kommer nog att lägga mig före 21 för att jag vill somna så att det snart är morgon så att jag får äta!

Sa jag att jag skulle köra detta varannan vecka....? Huga!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-08 12:25:43 följande:
    Jag gick ner 12 kg under 2011 och har gått ner 2 kg i år. Har 4 kg kvar.
    Visst är de sega de där sista? Och när man når sin målvikt, hur lätt är det då att hålla sig där? Jag är rädd att min kropp vill väga det jag väger nu och om jag släpper ner garden när jag nått målvikten så går jag så sakteliga upp igen till min fysiska jämvikt istället för till min mentala trivselvikt.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**