Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu har jag fått och även testat min Kaliper. Känns som att jag måste öva lite på hur man mäter. Verkar dock ligga runt 25% totalt i fett-%. Men det är ju nästan omöjligt att nypa tag i underhudsfett i framsida lår så att man en "nypa" att mäta. Och triceps utan att ha 3 händer är också svårt.

Ninis - har du lyckats mäta? 

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-02 14:46:15 följande:
    Här vabbas det en scharlakanssjuk liten tjej, så min fredags- och lördagsträning på gymmet ryker! Bästa passen på hela veckan Tyvärr kan jag inte fixa barnvakt eftersom scharlakansfeber är väldigt smittsamt de två första dygnen. Men förhoppningsvis kan jag träna Body pump på söndag. Fast jag vet inte om jag hade orkat träna i dag, för jag har fortfarande sjukt grym träningsvärk i axlar, triceps och bröst efter PT-träningen i onsdags
    Hoppas hon kryar på sig snart!!!!
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-03-02 20:36:03 följande:
    hur varmt ska man ha ugnen? 

200 grader. Håller du på att laga mat?
  • Martina 76

Igår flippade jag ur fullständigt (nåja, jag carbade inte men inte fasen var det några halva portioner heller). Det blev LCHF-maränger och LCHF-glass, mörk choklad, dessertostar etc. Hövva! +1kg står det på vågen idag så jag fick nog vad jag förtjänade.

Nåja...ingen ide att gråta över spilld mjölk. Nu är det superstikt som gäller igen!!! God morgon på er alla!

• Martina 76
    Mandel skrev 2012-03-03 09:31:46 följande:
    Det är ju inte själva kroppen som ökat i vikt utan innehållet i tarmarna. Det kilot är borta om 1-2 dagar.
    Äter man gott och mycket så brukar man även drick mycket mer än en normal kväll. Även om man håller sig till vatten så visar vågen mer 1-2 dagar efter en sådan kväll.
    Låter ju bra!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-03 17:56:20 följande:

Dagens middag blev senapskyckling med blomkålsmos och hyvlade över lite parmesan. Till det ett glas rött. Och alldeles nyss åt jag en lchf-kokosboll. Slurp! Vad äter ni andra i dag?

Fläsk med löksås! F-n vad gött!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-04 08:29:45 följande:
    I går föll jag dit i barnens godispåse! Tog nog en fem, sex godisbitar och en näve ostbågar! Och det tillhör inte vanligheterna, var nog bra länge sedan jag gjorde det. Och sen två glas vin blev det. Känner mig som värsta syndaren, men nya tag i dag!

Nu är dessutom lilltjejen frisk igen, så i eftermiddag blir det Body Pump. Får väl lägga på lite extra tungt i dag  
    Höll mig inte ritkigt på banan jag heller igår. Men idag blir det först busborgen och sen ska jag ut och cykelträna med min stora pojk = jogging. Svår att träna på gymmet, men träning i vardagen är enkelt med barn! På Busborgen kan man ju få världens motion om  man hakar på ungarna!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-04 19:21:18 följande:
    Om man ska minska/ta bort mejeriprodukterna. Gäller det även i matlagningen? Alltså får man inte ha creme fraiche och grädde i maten?
    Ja, det gäller även matlagning. Svårt att hålla det till 100% tycker jag. Jag ersätter med kokosmjölk i de rätter där det passar men ibland måste man ju bara få ha grädde/creme fraiche etc. Tex när jag gjorde fläsk med löksås igår, du funkar det ju liksom inte med något annat än grädde. Den stora skillnaden för mig, i och med att jag pimplar så mycket kaffe, var att börja med äggmjölk i kaffet. Där rök en stor del av mitt dagliga mjölkintag.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-04 19:31:25 följande:
    Jag använder alltid grädde eller creme fraiche i maten. Kycklinggrytor, köttgrytor, köttfärssås, blomkålsmos etc. Det går ju inte att göra utan grädde/cf! Men man kanske inte behöver ta så mycket då.
    Grytor funkar det utmärkt att använda kokosmjölk till. Soppor också. När jag gör tex köttfärssås där jag måste använda mjölkprodukter så har jag i ganska mycket smör/olja så att jag inte behöver lika mycket.
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-03-04 19:40:08 följande:
    Jag måste spåna lite med er. 

Anledningen till att man inte vill ha en insulinhöjning är ju att insulinet hämmar fettutsöndringen från fettcellerna och därmed förbränns inte den lagrade energin.  
    Om man inte vill undvika mjölkprodukter helt, så är det kanske bäst att man bara äter det några gånger per dag och inte vid varje måltid? Jag tänker också att det kanske är smart att de inte ingår i små mellanmål eller andra mål som inte innehåller så mycket energi, eftersom insulinet gör att fettcellerna inte släpper ifrån sig fett just då och då kanske man får en liten energisvacka.

Hur låter detta resonemanget för er insatta?

Jag tycker det låter logiskt. Fast "några gånger per dag" låter rätt mycket i mina öron. Jag försöker begränsa mjölkprodukter till 2-3 ggr i veckan. Då räknar jag inte smör och ost som mjölkprodukter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**