Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-03-06 09:59:57 följande:
    Mycket intressant! Detta måste jag testa. Har bara inte bestämt mig för vilken variant jag ska köra. Vad säger ni andra som ska bli av med de sista fem?

lchfklubben.se/healthandscience/om-periodisk-...
    Att fasta kl19-07 känns ju inte som något större problem. Man får väl hinka te på kvällen om man blir sötsugen.

En fastedag i veckan känns tungt... Men det är ju lättare när man är på jobbet än när man är hemma så lörd-mån skulle jag aldrig komma på tanken att prova. Jag tror jag ska testa 19-07 + en fastedag varannan vecka (när jag inte har grabbarna för då kan jag vara ute och promenera och sysselsätta mig så att jag ger f-n i kylskåpet!). 
  • Martina 76
    Nikhita skrev 2012-03-06 10:21:12 följande:
    Det där med att inte äta efter kl 19 på kvällen har man ju hört mycket om förut. Är säkert jättebra, speciellt för de som gärna äta mycket på kvällen då de fått ro i kroppen...

De andra varianterna skulle jag inte vilja testa.. Vara utan mat en hel dag? Näää
    Jag är f-n beredd att prova nästan vad som helst för att komma i form igen! De sista 5 sitter hårt och ont ska med ont fördrivas!
  • Martina 76

Måste bara tipsa om en såååå god omelett som jag gjorde: Lite smör i en stekpanna, i med 5-6 ägg blandat med olivolja (eller vispgrädde om man så föredrar). Ner i äggsmeten hade jag skivad tomat, skivad lök, små bitar med skinka och skivad mozzarella. På med oregano och när äggröran börjar bubbla kanterna skickar man in hela stekpannan i ugnen i 200 grader ca 15 minuter. Smaskens! Smakar nästan som pizza!  

• Martina 76
    tiiitti skrev 2012-03-06 21:20:35 följande:

Kan man äta herbalife prudokter när man inte hinner laga mat? eller är det för mkt kolhydrater i det?
    tänkte jag skulle börja på LCHF/gi

Jag har alltid ett gäng kokta ägg i kylskåpsdörren. Ett par ägg med en slev majonnäs kommer man ganska långt på. Antagligen mycket nyttigare än herbalife.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-07 08:20:40 följande:
    Men hur länge håller sig kokta ägg i kylen? Jag brukar alltid koka ägg när jag ska äta ägg. Har aldrig färdiga i kylen.
    Ingen aning. Någon vecka kanske? Jag är inte så kinkig på datum utan luktar och smakar. Brukar äta både mjölk och ägg som gått ut för läääääääänge sedan!
  • Martina 76
    Karttikeya skrev 2012-03-07 08:37:49 följande:
    Hej på er. Jag kör lchf och har gjort i omgångar. Började "på riktigt" i januari med motivation och mål att gå ner 40 kg för att få bli gravid med nummer 2. =) Jag har tänkt lyckas i år. Jag har som hjälp gått med i viktklubb för att få lite matinspiration och att hålla koll på kalorierna, man får ju individsanpassad kalorimängd man ska äta om dagen. Men så kör jag lchf, byter helt enkelt ut lightprodukter mot fullfettsprodukter och tar bort kolhydraterna. Easy! Jag äter dock en hel del mejeriprodukter, kanske skulle avhållsamhet göra att jag går ner snabbare? Men HUR äter man då? Vilka mejeriprodukter är "vettigare" än andra? Jag dricker aldrig vanlig mjölk utan äter mejeriprodukter i form av vispgrädde, rysk/turkisk yoghurt, kvarg eller creme fraiche.

Har precis kommit ur en svacka, har ingen problem med motivation egentligen men blev sjuk och då faller jag lätt för frestelsen att äta snabba kolhydrater. Men jag är tillbaka på banan! =) Började min resa den 9e januari som 117 kg tung och 175 cm lång. Nu väger jag 107-109 kg. (det pendlar jättemycket för mig från dag till dag..)

Kram till alla lchfare, man har det inte alltid lätt alla gånger när man ska behöva förklara sitt levnadssätt..   

Med tanke på hur mycket övervikt du har så tror jag inte att du behöver bry dig om mjölkprodukterna - du kommer att tappa ändå. Du har säkert större förutsättningar att lyckas om du inte är så sträng mot dig själv. Unna dig själv mjölkprodukter, kanske lite mörk choklad ibland etc och sen får du strama åt efterhand när du närmar dig din målvikt. Det brukar vara bäst att skynda långsamt! Lycka till!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-07 08:45:08 följande:
    Aha, så du kör en hel dags fasta?

Jag tänkte oxå köra en dag, men inte samma upplägg utan äta frukost och lunch, men sen inget mer förrän dagen efter till lunch. Det blir ju ett dygn. Det känns enklare än att vara utan mat en hel dag från morgon till kväll.  
    Med mitt upplägg blir det 36 timmar. Jag kanske är lite knäpp men jag är något av en självplågare. Om jag gör saker ordentligt och mer plågsamt så blir jag mer motiverad!

Funderar på om jag ska köpa en sprite zero eller nåt till morgondagen. Jag brukar aldrig dricka läsk annars, men det kanske underlättar vid fastan. 
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-07 10:23:42 följande:
    Martina76,

Visst är väl te/kaffe med mjölk/kokosfett tillåtet under den periodiska fastan? Så fattade jag det i alla fall. 
    Kokosfett är nog inte ok. Kaffe med en liten skvätt mjölk gick bra. Huga, det kommer att bli kämpigt! Men f-n vad snygga vi kommer att vara i sommar!
  • Martina 76
    Skruttefia skrev 2012-03-07 11:23:48 följande:
    Hur hanterar ni kommentarer på jobbet? Jag tar med matlåda till lunchen, så då slipper jag de dagliga kommentarerna. men - vi har gemensam frukost minst en gång i veckan och likaså fikabröd minst en gång i veckan. Det är inte mycket jag kan (eller snarare VILL) äta och naturligtvis så blir det kommentarer. Jag försöker hålla mig väldigt neutral och säger något svävande om att jag dragit ner radikalt på socker/möjl/pasta/ris och börjat röra på mig mer för att få bort mina "trivselkilon" - andas inte ens ordet LCHF. Blir bara så J...A trött eftersom det tydligen är otroligt provocerande för många att jag är så "karaktärsfast" Demon
    Jag är ju helt rabiat så jag håller ett mindre föredrag för de som ifrågasätter. Hur kolhydrater förstör kroppen, belastar organen med högt blodsocker, driver cancer etc, etc. Jag brukar kunna ta ganska mycket plats och höras rätt mycket så det är ingen som har missat att jag kör LCHF och vad jag anser om carb-miffon!

Halva min avdelning kör LCHF vid det här laget - det var btw en kollega som introducerade det för mig för ett drygt år sen. Mao är det i stort sett ingen som äter fikabröd. Själv tar jag öht väldigt sällan fikapauser och gör jag det blir det bara en kopp kaffe.

En kollega med bristfällig funktion i ett flertal organ har gått ner i vikt och i stort sett blivit symtomfri efter att ha kört LCHF i några månader. Efter det har ännu fler på jobbet börjat prata om att prova. Härligt!!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**