Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-03-04 19:45:41 följande:
    Jag äter inte mellanmål, utan bara frukost, lunch och middag. Frukosten är enkelt att undvika förutom den lilla skvätten mjölk jag använder i te. Men nästan alltid använder jag mjölkprodukter i lunch och middag. När jag gör omelett använder jag en skvätt grädde. Men kanske ska byta ut det mot vatten i stället då?
    Jag har olivolja eller kokosolja i omeletten. Funkar precis lika bra som grädde.

Äggmjölk: Ta 50 g smör och 3 ägg i en bunke. Häll på 5 dl vatten och kör med en stavmixer. Funkar inte så bra i te enligt mig, men utmärkt i kaffet. Tidigare tog jag grädde i varje kaffekopp och ibland på jobbet blir det ändå upp till 5-6 st på en dag. Det blev lite väl mycket grädde... 
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-03-04 19:59:19 följande:
    jag tror egentligen inte att den lilla insulinhöjningen som blir av en liten skvätt grädde spelar så himla stor roll egentligen. Inte på det stora hela egentligen, eftersom förbränningen sker under hela tiden och efter en vanlig måltid så har man ju försett kroppen med en massa fett, som den kan använda. Den är alltså inte lika beroende av att fettcellerna utsöndrar fett, för att levern ska kunna bilda ketoner av fettet. 
    Om man däremot äter mjölkprodukter som mellanmål eller lite då och då under dagen, så kanske man får för lite fett i blodet, så att kroppen inte kan förbränna fettet optimalt.
    Protein höjer ju också insulinproduktionen, vilket behövs för att proteinet ska gå in i cellerna, i och för sig... 
    Fast tar man "en skvätt" 5-6 ggr per dag så blir det ganska mycket kolisar och onödigt mycket energi. Iaf om man tar grädde.
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-03-04 20:29:31 följande:
    Jag tänkte inte på kolhydraterna, mer på mjölkproteinets påverkan på insulinet, och tänkte inte flera gånger per dag,
    Ok. Vet du om mjölkproteinet påverkar insulinet i samma utsträckning för alla individer? Har fått för mig att det är  olika hur känslig man är för att få insulinpåslag. Vill minnas att jag läst det någonstans, men jag är inte säker...
  • Martina 76

Har jooooooooooordens träningsvärk i höger biceps idag! Kan f-n inte räta ut armen! Var ute och cykeltränade med min största pojk i helgen och det blev väl någon konstig, statisk spänning i muskeln när jag sprang och höll i pinnen bak på cykeln. Man gymmar i timtal utan träningsvärk... - vardagsmotion är helt klart underskattat!

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-05 10:13:50 följande:
    Min våg står stilla nu. Har 4 kilo kvar.
    Funderar på vad man ska behöva göra för att tappa det sista. Jag tappade 1,5 kg genom att plåga mig med att äta lite. Men så stannade jag igen. Ska man köra en veckas fasta, kaseindiet eller vad? Bara att träna och äta bra verkar ju inte räcka!
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-03-05 10:31:59 följande:
    om du börjar äta rätt mycket en vecka eller så? Så att du kanske till och med går upp något hekto, så kommer kroppen igång med förbränningen igen. Sedan kan du dra ner igen och se om det händer något. 

Kroppen vänjer sig med vad den utsätts för, så att ändra dieten och träningen, chockar den lite och den kan öka förbränningen igen.  
    Jag chockade den både fredag och lördag! Svullade friskt! Får se om det kanske kan ge en positiv effekt!

Man kanske ska ha en svulldag i veckan (LCHF-svull då såklart)? Vet att många som deffar gör så. Man mosar i sig massor med mat en dag i veckan för att hålla förbränningen igång och äter lite övriga dagar.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-05 11:05:13 följande:
    Ja, jag tappade 2 kilo och sen står det still. Men jag kan ärligt säga att man har ju fuskat och ätit nästan hela portioner vissa dagar, och sen i lördags så fuskade jag med lite godis och vin. Så man har väl sig själv att skylla om man inte är helt strikt. Men frågan är ju hur länge man ska köra de halva portionerna, för det kan ju ta ett tag tills man gått ner de sista kilona. Skulle vilja ha nått mitt mål till den 26 maj då vi åker till Mallis Fast veckan på Mallis kommer man ju inte direkt äta endast lchf-mat

Å andra sidan sa min PT till mig i onsdags att det syntes att jag blivit smalare, så bara för att inget händer på vågen så betyder det ju inte att man inte kan bli smal ändå. Man skulle nog behöva mäta sig oxå. 
    Jag ska till Turkiet i juni och då vill jag vara snygg som f-n i min bikini! Folk ska tänka "nämen, kan det där verkligen vara hennes barn, hon som ser så smal och vältränad ut!".

LCHF-mat utomlands brukar funka fint! Särskilt med riktiga hotellfrukostar som bas för dagen. Jag brukar vara rätt strikt även på semestrar. Mår bäst på det sättet!

Min lover har kommenterat att jag har tappat runt höfter och rumpa även fast vågen står still. Jag har dock ett par vita linnebyxor som jag köpte innan jag fick barnen som är mitt mål. När jag kommer i dem så är jag antagligen rätt fit!
  • Martina 76
    standby skrev 2012-03-05 12:07:55 följande:
    Min fett% på vågen stämmer iaf bra med om jag räknar ut detsamma mha:
    www.markazits.com/diet/bmi.php fett
    men det kanske är väldigt svajigt resultat med båda metoderna...
    Vilken går du på då? Jag får 2 helt olika värden beroende på om jag går på YMCA-formeln eller BMI. Skiljer ju 9%.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-05 12:49:49 följande:
    Tyvärr kommer jag inte bli fit och snygg på magen utan en bukplastik. Jag har bristningar och skrynklig hud runt naveln och huden kommer inte dra ihop sig när man är så här "gammal". Har en granne som jobbar på en plastikklinik som berättade det.

Man kan träna bort fett, men huden får ju svårare och svårare att dra ihop sig och speciellt när man som jag har "skadad" hud.

Men det är ju bara tre månader om året man springer runt i bikini, så om magen blir platt kan jag nog leva med lite skadad hud runt magen      
    Trist, men det är ju inte mycket att göra åt. Är kroppen snygg för övrigt så "stör" det ju ändå mindre eller hur? Min mage ser likadan ut som innan jag födde barn. Jättekonstigt egentligen... Mina magmuskler delade inte ens på sig när jag var gravid och då hade jag ändå en normalstor mage.

Rumpa och lår däremot är desto mindre skoj för mig. Jag har haft gropiga lår enda sen i puberteten och vet att jag aldrig kommer att bli av med mina celluliter. När jag vägde dryga 60 kg och var sjuuuuukt vältränad så hade jag fortfarande jättegropiga lår. Rutor på magen och gropiga lår - vad gör man?!?!?!? Bara att gilla läget antar jag. Men det är ju samma sak där - är kroppen snygg för övrigt så gör groparna mindre. Man kan se rätt vältränad ut för det.
  • Martina 76

Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att jag var gravid! Jag har ett helt gaaalet matsug idag!!! Undrar vad det beror på... Kanske är kroppen som vill kompensera för att den blivit plågad med halva portioner ett tag!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**